Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Garantitid vilket bör uppmärksammas.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
sweden
Registrerad
Jan 2009

Garantitid vilket bör uppmärksammas.

Just haft ett telesamtal med Elgiganten ang garantitid på g-kort och vad som gäller eftersom de inte anger någon tid på sin sida. Säljaren dubbelkollade och på asus korten som frågan nu gällde gäller endast 1år, jag angav att övriga har 3 år på samma kort men åter samma svar - elgiganten håller endast lagstadgad (minimal) garantitid så endast 1 år i övrigt om utökad önskas så får man som konsumen ta kontakt med asus.

Bokade såklart upp ett likadant kort med 3 års garanti för någon hundring extra hos Inet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kattlådan
Registrerad
Jul 2009

Butiker är endast skydiga att ge 1års garanti (+ 2års reklamationsrätt) enligt Svensk lag.
Har tillverkaren valt att ha längre garanti så är butiker inte skyldiga att ta hand om det utan kan helt enligt lag välja att hänvisa till tillverkaren.

Inet har faktigst egentligen inte heller längre garanti än 1år, men de har valt att ändå ta hand om garantiärenden efter 1år och stå för kontakten med tillverkaren för att man som slutkund inte ska behöva göra det själva.

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002
Skrivet av Belzader:

Butiker är endast skydiga att ge 1års garanti (+ 2års reklamationsrätt) enligt Svensk lag.
Har tillverkaren valt att ha längre garanti så är butiker inte skyldiga att ta hand om det utan kan helt enligt lag välja att hänvisa till tillverkaren.

Inet har faktigst egentligen inte heller längre garanti än 1år, men de har valt att ändå ta hand om garantiärenden efter 1år och stå för kontakten med tillverkaren för att man som slutkund inte ska behöva göra det själva.

Butiker är faktiskt inte skyldiga att ge någon garanti alls.
Det som är lagstadgat är 3år reklamtationsrätt.

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung/Crucial 6TB | NAS: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Pro |

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
sweden
Registrerad
Jan 2009

@SUMITOMO: Trevligt och prisvärt om butiken tar hand om framtida ärenden istället för man själv ska skicka dem vidare. Förr länge sedan köptes diskar med defekter och Dustin hänvisade till support i England och efter att spenderat någon timme i telekö skulle den skickas till Holland allt bekostat av köparen det påverkade vidare handel negativt när datautrustning till företaget skulle köpas valdes återförsäljare med enklare garantiförfarande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Jun 2005

butiker kan även ange tillverkarens garanti tid fel. elgiganten i mitt fall med ett kylskåp sa att samsung hade 5 års garanti. dessväre var samsungs garanti 2 år och reklamations rätten 3 år vilket nog fler butiker än elgiganten automatiskt får till 5 år.

lyckligtvis kunde jag laga kylskåpet själv.

Ryzen 3700x @ auto, Palit GTX 1080 GR Premium

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av nikitalord:

@SUMITOMO: Trevligt och prisvärt om butiken tar hand om framtida ärenden istället för man själv ska skicka dem vidare. Förr länge sedan köptes diskar med defekter och Dustin hänvisade till support i England och efter att spenderat någon timme i telekö skulle den skickas till Holland allt bekostat av köparen det påverkade vidare handel negativt när datautrustning till företaget skulle köpas valdes återförsäljare med enklare garantiförfarande.

Företag behöver själva avtala om allt och det finns i princip inga lagar som reglerar nått om innehållet i avtalet men avtalslagen reglerar tvister om avtalet.

Konsumenter däremot omfattas av konsumentköplagen och i vissa fall lagen om distansavtal.
Ingen lag säger nått om garantier utan de är helt frivilliga och kan ha vilka regler som helst.
Reklamationsrätten är däremot reglerad i lag och går inte att avtala bort utan man kan bara erbjuda bättre villkor för köparen än lagen tvingar.
Tex så kan vid en reklamation som faller under konsumentköplagen säljaren inte säga åt köparen att kontakta någon annan om köparen inte själv vill göra det, det är ju inte med grossisten eller tillverkaren köparen gjort en affär.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Aug 2008

'Nämnden konstaterar att det i förarbetena till konsumentköplagen (se prop. 1989/90:89 s. 111) särskilt anges att 21 § konsumentköplagen blir tillämplig även om det är någon annan än säljaren som lämnat garantin. I förarbetena nämns som ett exempel att det är tillverkaren som har ställt ut garantin. Det anges där vidare att köparen i ett sådant läge kan göra gällande påföljder av fel i varan mot säljaren när en försämring uppkommer under garantitiden. I förarbetena anges vidare att ”det typiska fallet är att köparen i samband med köpet mottar en särskild garantiutfästelse från tillverkaren”.'
https://lagen.nu/avg/arn/2005-3478

NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD
Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 120GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av nikitalord:

Just haft ett telesamtal med Elgiganten ang garantitid på g-kort och vad som gäller eftersom de inte anger någon tid på sin sida. Säljaren dubbelkollade och på asus korten som frågan nu gällde gäller endast 1år, jag angav att övriga har 3 år på samma kort men åter samma svar - elgiganten håller endast lagstadgad (minimal) garantitid så endast 1 år i övrigt om utökad önskas så får man som konsumen ta kontakt med asus.

Bokade såklart upp ett likadant kort med 3 års garanti för någon hundring extra hos Inet.

Butiken är dock tvungen att ta emot din lagstadgade reklamationsrätt på 3 år :).

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
New Home
Registrerad
Nov 2019
Skrivet av nikitalord:

Just haft ett telesamtal med Elgiganten ang garantitid på g-kort och vad som gäller eftersom de inte anger någon tid på sin sida. Säljaren dubbelkollade och på asus korten som frågan nu gällde gäller endast 1år, jag angav att övriga har 3 år på samma kort men åter samma svar - elgiganten håller endast lagstadgad (minimal) garantitid så endast 1 år i övrigt om utökad önskas så får man som konsumen ta kontakt med asus.

Bokade såklart upp ett likadant kort med 3 års garanti för någon hundring extra hos Inet.

Elgiganten är ju ett skämt. De bluffar till längden på sin garanti bara för att få folk att handla deras "förlängda garanti på 5 år".

I slutändan har du ändå 3 års reklamationsrätt i Sverige, oavsett shenanigans från suspekta aktörer, vilken är täckande för samma typ av "ursprungsfel" som täcks av en garanti.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019

Jag kollar alltid vad säljaren anger för garantitid och sparar dessa uppgifter och givetvis kvitton. Jag kollar även vad fabrikanten anger. I nödfall får man kontakta fabrikanten om Elgiganten gått i KK. Annars gäller lagen eller de uppgifter man sparat om de är bättre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av nikitalord:

Just haft ett telesamtal med Elgiganten ang garantitid på g-kort och vad som gäller eftersom de inte anger någon tid på sin sida. Säljaren dubbelkollade och på asus korten som frågan nu gällde gäller endast 1år, jag angav att övriga har 3 år på samma kort men åter samma svar - elgiganten håller endast lagstadgad (minimal) garantitid så endast 1 år i övrigt om utökad önskas så får man som konsumen ta kontakt med asus.

Bokade såklart upp ett likadant kort med 3 års garanti för någon hundring extra hos Inet.

Förstår inte riktigt vad problemet är. Elgiganten lämnar 1 års garanti och som andra nämner så har man 3 års reklamationsrätt enda skillnaden är att Inet anger tillverkarens garanti.

För övrigt så hanterar Asus inga garantier på komponenter utan dom hänvisar alltid till återförsäljaren.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kattlådan
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Floristen:

Elgiganten är ju ett skämt. De bluffar till längden på sin garanti bara för att få folk att handla deras "förlängda garanti på 5 år".

I slutändan har du ändå 3 års reklamationsrätt i Sverige, oavsett shenanigans från suspekta aktörer, vilken är täckande för samma typ av "ursprungsfel" som täcks av en garanti.

Jag täcknade "förlängd garanti" (vilket egentligen var en försäkring) en gång när jag köpte en telefon på OnOff för många år sedan, men om jag inte minns helt fel så var den dock på 3år inte 5år, och jag utnyttjade faktigst den efter 2år när telefonen gick sönder och det var inga som helst problem att få OnOff att reperera telefonen, jag fick dock betala den "självrisk" som den hade (har för mig att den var på 150:-).

Om jag hade behövt utnyttja reklamationsrätten hade jag behövt bevisa att det var ett ursprungsfel och det är inte så lätt att göra det som man skulle tro.
Så för mig var det värt de extra pengar den "förlängda garantin" kostade.

Nu säger jag inte att Elgiganten's är lika smidig då jag inte har någon erfarenhet av deras, men man ska inte helt dissa sådana bara för att man har lagstadgad reklamationsrätt på 3år.

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2006

Nej, det är ju helt omöjligt för en konsument att bevisa att en telefon är behäftad med ursprungsfel. Och därför behöver man inte göra det om felet inte var helt uppenbart, bevisbördan sätts efter konsumentens förutsättningar.

Sedan om butiken följer lagen är en annan sak.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberspace
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Kelzzor:

Förstår inte riktigt vad problemet är. Elgiganten lämnar 1 års garanti och som andra nämner så har man 3 års reklamationsrätt enda skillnaden är att Inet anger tillverkarens garanti.

För övrigt så hanterar Asus inga garantier på komponenter utan dom hänvisar alltid till återförsäljaren.

@Nikitalord är avstängd så tar jag mig friheten att tolka "vad problemet är".

Som konsument kan det ibland vara svårt att veta vilka rättigheter man har och vad som faktisk gäller. Är det ett problem om vi kan ha en saklig och konstruktiv diskussion kring ämnet?

På frågan vilka garantier som gäller för Asus grafikkort hävdar Felgiganten att det är 1 år. Men enligt uppgift är det 3 års garanti på samma grafikkort från andra säljare. Om så är fallet kan det vara bra att veta att det är tillverkarens utfästelser som gäller - oavsett vad säljaren hävdar. Då garantier kan erbjuda bättre villkor är konsumentköplagen ligger det alltså i konsumentens intresse att känna till detta.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2014

@Dr.Mabuse:

Absolut kan vi ha en saklig konstruktiv diskussion kring ämnet.

Återförsäljare kan sätta vilka garanti villkor dom vill dock så kan de inte kringå KKL sen har juh alla tillverkare sina egna garantier som mycket riktigt kan ha bättre vilkor än KKL.

Gick in och kollade ett grafikkort från EVGA på inets hemsida och i specifikationer så stod det 1 år garanti medans EVGA lämnar 3 år så verkar inte bara vara felgiganten

tillägg
Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
sweden
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av Dr.Mabuse:

@Nikitalord är avstängd så tar jag mig friheten att tolka "vad problemet är".

Som konsument kan det ibland vara svårt att veta vilka rättigheter man har och vad som faktisk gäller. Är det ett problem om vi kan ha en saklig och konstruktiv diskussion kring ämnet?

På frågan vilka garantier som gäller för Asus grafikkort hävdar Felgiganten att det är 1 år. Men enligt uppgift är det 3 års garanti på samma grafikkort från andra säljare. Om så är fallet kan det vara bra att veta att det är tillverkarens utfästelser som gäller - oavsett vad säljaren hävdar. Då garantier kan erbjuda bättre villkor är konsumentköplagen ligger det alltså i konsumentens intresse att känna till detta.

Exakt så ställde jag frågan till elgiganten och svaret dubbelkollade personen med någon högre upp och återkom med svaret: Elgiganten ombesörjer ev reklamation pga av garantin endast 1år övrig tid är det upp till konsumenten att själv ombesörja kontakten ev returfrakt mm detta fall mot ASUS. Samma fråga ställdes till INET som svarade att vi ombesörjer 3års inskicksgaranti med fri frakt.

Hade just Elgiganten på telefon och tydligen är detta lite "luddigt" uttryckt, inskicks "reklamation" gäller 3 år och då kollas produkten via deras verkstad och sen vidare tillverkaren om ev byte ska göras, annars gäller 1 år och ev fel ombesörjs då direkt av Elgiganten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Kelzzor:

Förstår inte riktigt vad problemet är. Elgiganten lämnar 1 års garanti och som andra nämner så har man 3 års reklamationsrätt enda skillnaden är att Inet anger tillverkarens garanti.

För övrigt så hanterar Asus inga garantier på komponenter utan dom hänvisar alltid till återförsäljaren.

Konstigt då när jag lämnade in mitt Asus GTX 1060 pga söndrigt fläktblad så var det inget Inet hade med att göra, de skickade till Asus. Vilket även tog ca 3-4 månader innan det kom tillbaka lagat.

Var efter 1 års garantin var slut så reklamationsärende.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2014

@Nivity:

Kan var så att dom ändrat, vet att jag hade ett helvete med ett grafikkort som pajjat så kontaktade Asus både via mail och telefon och fick bara svaret att jag måste vända mig till återförsäljaren :S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kattlådan
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Nivity:

Konstigt då när jag lämnade in mitt Asus GTX 1060 pga söndrigt fläktblad så var det inget Inet hade med att göra, de skickade till Asus. Vilket även tog ca 3-4 månader innan det kom tillbaka lagat.

Var efter 1 års garantin var slut så reklamationsärende.

Skrivet av Kelzzor:

@Nivity:

Kan var så att dom ändrat, vet att jag hade ett helvete med ett grafikkort som pajjat så kontaktade Asus både via mail och telefon och fick bara svaret att jag måste vända mig till återförsäljaren :S

För att specificera mer vad Kelzzor skrev.
ASUS hanterar inga reklamationer på komponeter från privatpersoner, utan endast från Återförsäljare (företag).

Däremot så kan man som privatperson reklamera te.x en skärm direkt till ASUS (vad jag vet iaf.)

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberspace
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av nikitalord:

Exakt så ställde jag frågan till elgiganten och svaret dubbelkollade personen med någon högre upp och återkom med svaret: Elgiganten ombesörjer ev reklamation pga av garantin endast 1år övrig tid är det upp till konsumenten att själv ombesörja kontakten ev returfrakt mm detta fall mot ASUS. Samma fråga ställdes till INET som svarade att vi ombesörjer 3års inskicksgaranti med fri frakt.

Hade just Elgiganten på telefon och tydligen är detta lite "luddigt" uttryckt, inskicks "reklamation" gäller 3 år och då kollas produkten via deras verkstad och sen vidare tillverkaren om ev byte ska göras, annars gäller 1 år och ev fel ombesörjs då direkt av Elgiganten.

Felgiganten kan leka med ord bäst dom vill, i slutändan är det ändå KKL som gäller.
Följande betyder att utfästelser, som 3 års garanti, ses som ett avtal och måste respekteras.

Fel på varan

Vad som avses med fel
16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel.
Källa: Konsumentköplag (1990:932)

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net