TV vs A/V-Receiver för uppskalning av video?

Permalänk
Medlem

TV vs A/V-Receiver för uppskalning av video?

Har beställt en Sony Bravia KD-55XF9005 och den ska vara bra på uppskalning av video till 4k. Hade tänkt använda ARC för att skicka ljudet till min lite äldre Onkyo TX-SR508. Men nu funderar jag på att köpa en nyare A/V-Receiver (2018 - Onkyo TX-NR686), och köra PC -> A/V-Receiver -> TV istället (som jag gör i dagsläget med en PC -> Onkyo TX-SR508 -> Plasma).

Om jag gör det, kommer uppskalningen av videon då bero på hur bra A/V-Receivern klarar av att göra det, eller går det fortfarande att få så att TV:n gör det (förutsatt att TV:n klarar av det bättre vill säga)?

Kommer alltså vara video som spelas upp via min PC.

Permalänk
Rekordmedlem

Det brukar alltid gå att välja att inte skala upp i alla apparater som kan skala upp så det är väl bara att prova och välja uppskalning i den apparat du tycker ser bäst ut om du ska ha uppskalning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Teven har generellt bättre uppskalning än andra enheter då det är något som testas i recensioner och liknande, vilket det inte görs för recievers eller så. Det kan ha att göra med att TV-tillverkaren också har bättre koll på sin panel och därmed anpassar uppskalningen efter den eller liknande, men det tror jag inte har så stor betydelse egentligen. Men som mrqaffe säger så är det bara att testa. Men om du köper en ny reciever av den anledningen, alltså att kunna rutta allting genom den, så skulle jag nog vänta lite med det köpet tills du ser hur det funkar med din nuvarande uppsättning och den nya teven. Ska du ändå köpa nytt så spelar det ingen roll förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det brukar alltid gå att välja att inte skala upp i alla apparater som kan skala upp så det är väl bara att prova och välja uppskalning i den apparat du tycker ser bäst ut om du ska ha uppskalning.

Skrivet av snajk:

Teven har generellt bättre uppskalning än andra enheter då det är något som testas i recensioner och liknande, vilket det inte görs för recievers eller så. Det kan ha att göra med att TV-tillverkaren också har bättre koll på sin panel och därmed anpassar uppskalningen efter den eller liknande, men det tror jag inte har så stor betydelse egentligen. Men som mrqaffe säger så är det bara att testa. Men om du köper en ny reciever av den anledningen, alltså att kunna rutta allting genom den, så skulle jag nog vänta lite med det köpet tills du ser hur det funkar med din nuvarande uppsättning och den nya teven. Ska du ändå köpa nytt så spelar det ingen roll förstås.

Jo, får nog testa, måste inte ha en ny receiver ifall det ändå funkar smärtfritt att få ut ljud via ARC på allt man kollar på. Som tur är så har Elgiganten 60 dagars öppet köp om man är klubbmedlem och man får testa den under den tiden.

Får inte TV:n förräns, som det verkar, tidigast i mitten av December så hade inte fungerat om jag bara hade haft den vanliga 14-dagars ångerrätten på mig att testa receivern.

Blir det ingen skillnad bild- eller ljudmässigt så kan jag alltid lämna tillbaka den.