Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Elgigantens artificiella Black Friday-kö sågas i forumet

Permalänk
Melding Plague

Elgigantens artificiella Black Friday-kö sågas i forumet

Under Black Friday valde Elgiganten att mota kunderna i grind med ett kösystem. SweClockers medlemmar är inte nöjda och har hittat sätt att komma runt kön.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kärringen fastnade istället på en klädkedjas sida som inte hade kö system och hela sidan var så seg att hon sket i att köpa något överhuvudtaget. så även utan kö system kan folk bli arga

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Blev att jag handlade på andra butiker istället.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Avstängd

Farsan fastnade i deras kö och skulle få vänta i en timme. De struntade han fullständigt i vilket innebar att han handlade de han ville ha någon annanstans. Jag gjorde detsamma, fast kanske ett steg längre. Valde helt enkelt att lämna tillbaka några grejer igår som jag köpte under Elgigantens VIP-kväll. Ska dom hålla på såhär får dom inga pengar av mig heller!

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

När jag först stötte på kön så var den över en timma lång. Detta var drygt 1 på natten då jag var uppe och kollade runt. Finner det lite otroligt att det skulle vara så högt tryck då. I slutändan blev det bara ett köp hos elgiganten som det inte var någon panik med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Denna konsumtionshysteri alltså...folk blir dessutom rosenrasande över att inte få handla tillräcklgit snabbt.

Permalänk
Medlem

om man stängde av java i browsern kunde man komma förbi kön

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Blev drygt en timme i kö och när man väl kom in så var det som jag var intresserad av slut, som vanligt blev det inget köp alls hos Felgiganten.
Även när det inte är Black friday så strular det, har bokat för att hämta i butik och dom lyckas även då sälja det jag har bokat.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

Jag köade och köade och handlade sedan från Inet.

Kön retade upp mig, men när Bring sedan var det enda leveransalternativet så var det droppen i bägaren för mig.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Föredrar ett kösystem över att vara inne på en sida som laggar otroligt mycket hela tiden. Sedan att vissa personer blev utslängda efter att de väntat i kön är väldigt olyckligt och något man kan klaga över och anse att de förhoppningsvis gör bättre till nästa år, men själva kösystemet är inte Elgigantens fel utan snarare den hysteri vi har idag över att få ett bra erbjudande.

T.ex. Dyson.se hade också ett kösystem av samma leverantör som Elgiganten fast på deras sida fick man även se vilken köplats man hade och i fredags när jag försökte gå in på Dyson hamnade jag på köplats 55000 och tog ungefär 1 timme att komma in. Om en hemsida som Dyson får såna mängder besökare, hur många tror ni inte Elgiganten hade då? Det är omöjligt att begära att de ska öka antalet servrar/etc för 1 helg/år (Vilket de oavsett troligen även gör) - Och då hamnar vi i denna situation.

Men precis som många redan sagt, om du inte vill vänta, gå till en annan butik och handla där istället. Inte svårare än så.

EDIT: Såg nu att jag fått ett mejl idag från Elgiganten (Mass-utskick) där de angav att de haft problem i samband med lanseringen i år. "Vi hade extremt högt tryck och fick samtidigt tekniktrubbel när vi startade vår Black Friday-kampanj vilket innebar väntetider på vår hemsida under hela dagen igår. Vi beklagar verkligen detta och tack för ert tålamod! Vi har nu genomfört en rad åtgärder och nu fungerar det mycket bättre."

Se edit
Permalänk
Medlem

Givetvis ett PR knep från Elgiganten otroligt fult gjort!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Har personligen svartlistat Elgiganten, har handlat hos dem förut, även i fysiska butiker gör de fulspel. Bokade en sak för upphämtning i butik, kommer dit, frågar personal, letar i ca 20 minuter med personal. Sedan kommer de på att de endast hade 1 i lager reserverad till ca 10 personer. Efter lite karisma-checkar fick jag med mig den på min bokning för upphämtning då jag åkt ca 11 mil enkel resa för den, men de andra då?

Elgiganten, nja. Lägg på denna falska kö för att försöka orsaka impulssköp av de dåliga dealsen eftersom de bra hade extremt begränsat lager? Droppen över.

Inte som att Elgiganten sparade någon trafik på det, för att komma in i "kön" laddades hela sidan man besökte först, sedan redirectades man till kön. Och det laddade supersnabbt hela dagen.

Permalänk
Medlem

De hade ju även kösystem utanför fysiska butiker.
Detta iaf i affären i nordstan igår kl ca 17.00

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Technörd

Permalänk

Dom hade samma system förra året, det som är konstigt är att man väljer ett sådant kö system för att inte spränga sin serverpark. När man istället som borde vara standard idag att ha sina servrar i molnet som är fantastiska på att skala upp och ner vid behov

Visa signatur

C2D E6400 @ 3.2GHz .:|:. ASUS P5B .:|:. Corsair Dominator 8500 4x1024MB .:|:. ATI x1650pro - R.I.P 2016
i5 6500 @ 3.2GHz .:|:. Asus Z170-A .:|:. Corsair Vengeance 3200MHz 2x8GB .:|:. Nvidia 1060 6GB

Övrigt: Synology DS413J, Nvidia Shield PRO, Raspberry PI, NES, SNES mini, N64, GC, Wii U, Switch

Permalänk
Medlem

1 timmes kö för att nå huvudsidan, sen kö igen efter att man lyckats lägga något i korgen. Kändes som 1987 / 2093. Handlade av Netonnet (skärm idag, tack Netonnet!) och den där halvdanska sidan med riktigt bra graffesidor, istället, 0 kö eller tvetydigheter.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Som tur är så är jag inte så priskänslig att jag måste jaga varenda rea-krona jag kan, så om en butik tycker att de kan ha ett kösystem så tycker jag att jag inte behöver handla där, istället spenderade jag över 10.000 hos Inet.
Fel Elgiganten, gör om gör rätt.

Permalänk
Medlem

Det var ett pr knep helt klart

Jag blev väckt 2 på natten.kunde inte somna sen så kolla lite black friday och elgiganten hade 30 min kö vid halv 3 tiden på natten!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väl visserligen inte orimligt att ha någon form av trafikbegränsning om sidan nu blir så tungt belastad vid fri trafik på black friday att siten inte fungerar tillfredställande.

Men har de nu satt upp en första kö för att hålla användarantalet på en rimlig nivå så är det helt och hållet obegripligt för mig varför de skulle ha en kö till kassan också. Det där får iaf mig att fundera vad de sysslar med.

Sedan verkar det som att de hade kösystem hela dygnet in på siten. Nog för att andra siter var överbelastade också, men hela dygnet?

Så summa summarum. Kösystem - förståeligt. Men anar ändå ugglor i mossen kring hur de satt upp systemet här. De verkar vilja stressa kunderna att köpa med deras upplägg. Sur eftersmak på den...

Själv hamnade jag på elgigantens hemsida under fredagen men lämnade direkt när jag såg att de hade kösystem. Något de andra teknikkedjorna uppenbarligen klarade sig utan.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Klickade in mig på deras sida från prisjakt men eftersom det var kö där så handlade på komplett som hade samma pris. Spontant så känns det som ett kö-system gör att folk kommer att handla samma produkter på en annan sida. Det är ju inte som biljetter till en konsert där biljetterna är exklusiva för bara den siten.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Sötast

Det var nog många det inte funkade på!

Jag kollade lite reor mest för sakens skull, hoppade in på elgiganten och där var en stängd dörr, så jag skrattade lite, stängde fliken och gick vidare.

Elgiganten har alltid varit en last-resort butik och de kommer aldrig vara något exklusivt, så inte lönt att låtsas....

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr_Torped:

Dom hade samma system förra året, det som är konstigt är att man väljer ett sådant kö system för att inte spränga sin serverpark. När man istället som borde vara standard idag att ha sina servrar i molnet som är fantastiska på att skala upp och ner vid behov

Det är säkert vanligt att hyra serverplats som är skalbar nowdays. Det behöver kanske inte riktigt betyda att alla har gått över. Rimligen har flertalet företag andra lösningar även i dagsläget ;).
Att migrera över handelsportalen till molnet är ändå en rätt stor grej. Något sådant lär inte göras för en dags handel om året.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem

Väldigt struligt system; även ganska ologiska väntetider. Jag gick in för att kolla på en vara till en polare, och fick 1.5 timmes kö. SMS:ade honom samtidigt, och han svarade efter c:a 15 minuter att han kommit in och sett att den var slutsåld. Jag hade ju fortfarande klart över en timme kvar i kön, trots att jag ställde mig i kön först.
Därtill så kickade den ur mig ur kön efter en timme, så jag fick börja om... När jag fick samma kötid igen så skippade jag att besöka sidan överhuvudtaget.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Hoppas personen som kläckte idén med internet-kö skickas tillbaks till att sitta i butikskassan igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Givetvis ett PR knep från Elgiganten otroligt fult gjort!

PR-knep för att få folk att stressköpa på nätet, men också för att få folk att ta sig till butikerna och köpa prylar som de annars kanske inte skulle ha köpt på nätet. Man tycker ju att Nordens största butikskedja för hemelektronik och vitvaror borde vara bättre förberedd än så här.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Även om sidan fungerar nu så hade jag inte köpt något från deras sida de förlorade förmodligen många kunder på den här kön lol

Permalänk
Medlem

Vid det laget jag kom in (efter 50 minuter) så hade jag redan handlat det jag skulle hos andra. Var mest ett nätagg jag skulle haft hos dom.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Avstängd

Jag kom inte från kl 22:00 till dagen efter på kvällen (blev utkastad konstant från kön).
Dagen efter var allt slut som jag ville ha.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Köpte mig en C9 65 i butik i torsdags.
Mycket trevlig tillställning måste jag säga.
Personalen bjöd på kaffe o pepparkakor utanför butiken när vi väntade på att öppna o stod o småpratade med oss.
In i butiken och knep mig en TV jag väntat på ett tag nu
Såg sedan kön på nätet vilket jag inte hade så mycket att tycka om faktiskt.
Sidan hade säker en jäkla massa besökare. De är trots detta enligt enligt mig en av få butiker som hade flera riktigt bra priser utan massa bluff där de försvann från sidan snabbt eller inte fanns i lager etc etc.

Komplett som exempel har jag nu helt tappat allt vad respekt heter för med sina priser som kom och gick hela veckan. Många andra sidor hade ju bara stämplat om sin konstanta rea mot BF logga.

Nej från min sina får faktiskt Elisa bland de högsta BF score av alla sidor jag surfat runt på denna veckan.

Permalänk
Avstängd

Lyckades köpa Corsair nätagget till min bror efter att ha varit i kön flera gånger t om när man fått varan i korgen så hamnar man i kön för att betala. Sanslöst faktiskt. Tappade direkt suger att kolla efter något mer, hela kalaset tog väl 1h.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Jag föll för fällan och köpte ett headset när jag tog mig förbi kön, men nu med facit i hand finns det fortfarande 100+ i lager...