Canon Powershot G12 - Värd att behålla?

Permalänk
Medlem

Canon Powershot G12 - Värd att behålla?

Hej!

Jag och min sambo är mitt i en flytt till utomland och vi håller på och rensar. Bland alla grejer hittade vi en Canon Powershot G12 som min sambo köpt för många år sen och har knappt använt. Vi har funderat på att köpa en enklare kamera för vår resa för att kunna ta med och ta bilder med bättre kvalitet än vad mobilen ger. Vi båda vet inget om kameror så tänkte frågar er.

Tar våra telefoner idag bättre bilder (Samsung S8) eller ska vi använda Canon Powershot G12? Annars kan jag väl också passa på att fråga om ni har tips på andra bra begangande kameror om Canon Powershot G12 är sämre

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Jag vill inte ge mig in på att svara om G12 eller era telefoner är bäst eftersom jag inte jämfört dem sida vid sida.
S8 är nyare och har bättre ljusstyrka på objektivet men har lite mindre sensor så spontant skulle jag säga att de är relativt lika men en stor skillnad och det är ju att G12 har optisk zoom. Zoomar man digitalt, som med S8 så tappar man kvalitet jättefort.

Skulle ni kolla efter en kamera som är bättre än G12 så bör ni kolla på någon av de kameror med 1"-sensor som finns. Sony RX100 MkI är kanske en av de billigaste. Den kostar ca 3000kr ny och bör ju gå att hitta för högst rimliga pengar begagnat. MkIII som kostar dryga 4000kr ny har ännu lite ljusstarkare objektiv och gör ännu större skillnad.
Sedan finns ju även Canon G7x MkI och MkII och Panasonic LX15.
Kan man leva med en något större kamera (som G12, typ) så finns ju även Panasonic LX100. MkII är kanske lite dyr men en MkI begagnad skulle man nog kunna hitta för överkomliga pengar.