Dator till grabben 16900:- Elgiganten bra eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Exakt det jag menade med att han skulle byta det för 900kr till bättre ram.

Om TS inte riktigt förstår vad Windows är kanske det inte är läge att beställa från ebay och installera själv...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LindseyVonn:

Ironisk?. Jag är 46 bast så jag fattar inte om du trollar eller inte. Tänker att han lär ju behöva göra något skolarbete på datorn också men å andra sidan finns ju word mm i molnet nuförtiden så windows kanske är meningslöst..

Personen i fråga tycker att du ska köpa en licens en bråkdel av priset via högst tveksamma kanaler. Det kan man göra om man inte bryr sig om man har giltig licens eller inte.

Hur som helst lär ni vilja ha Windows på ett eller annat sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LindseyVonn:

@Mattias10:

Helt sant att han säkert vill uppgradera. Hans ena polare har farsa som jobbar på Ericsson och är typ programmerare. Den grabben har ju hemmabygge. Men det fixar inte jag som är typ säljslusk. Jag har degen och tänker att när denna är slut om typ 2 (?) år så kränger jag den billigt om ens någon vill ha den och så blir det ny investering.

Funderar över två saker. Vissa försöker ju kränga sina hembyggen på Blocket. Ser inte att någon får igen typ 90% av investeringen de gjort i hembygget?

Och när man byggt sin dator och vill uppgradera efter två år. Var gör man med grafikkortet som kostade 5lax. Får man ens pengar för det när man själv vill skicka i det senaste i sin egen dator. Man köper ett nytt för kanske 5lax men det 2 år gamla, hur ser andrahandsmarknaden ut för det?

Läste ngn annan tråd där det ju mycket handlar om att man tycker det är roligt att hålla på, hur mycket man dock "tjänar" på att bygga eget lär det nog tvistas om in i döden:)

Hur som, tack, roligt att läsa alla kommentarer och fortfarande finns ju möjligheten att lämna tillbaka burken. Intressant att höra om OEM komponenter och att dessa inte håller speciellt hög kvalitet. Kanske lägger på ett par tusingar och går förbi inet istället innan jul!

"Vissa försöker ju kränga sina hembyggen på Blocket. Ser inte att någon får igen typ 90% av investeringen de gjort i hembygget?"

Saker blir ju gamla och förlorar värde. Kan iallafall garantera att du får bra mycket mer för ett "hemmabygge" eller pre-build från Komplett än en lenovo dator med OEM delar

"Och när man byggt sin dator och vill uppgradera efter två år. Var gör man med grafikkortet som kostade 5lax. Får man ens pengar för det när man själv vill skicka i det senaste i sin egen dator. Man köper ett nytt för kanske 5lax men det 2 år gamla, hur ser andrahandsmarknaden ut för det?"

Det är bara att kolla marknaden här på forumet så ser du ungefär vad du kommer få. Ta ett två år gammalt grafikkort, ta lanseringspriset på det och subtrahera bort mellanskillnaden mellan lanseringspriset och vad de säljs för
Exempelvis så släpptes GTX 1070 för 3.5 år sedan för 5000 kr, de säljs idag för runt 2000 kr!

Tycker allt det är helt okej att inte vilja bygga datorn. Min första dator var exempelvis en pre-build från Komplett
Men som vi tidigare nämnt så finns det ju många andra MYCKET bättre alternativ än Lenovon. Det lättaste vore ju att köpa någon av dessa

12,500 kr (nedsatt från 14,500 kr): Klarar spel i 1080p högsta inställningar i flera år framöver.
https://www.komplett.se/product/1110016/datorer/komplett-pc/k...

17,500 (nedsatt från 20,000 kr): Extremt snygg och med vattenkylning. Klarar 1440p högsta inställningar utan problem.
https://www.komplett.se/product/1139312/datorer/komplett-pc/f...

Dessa kommer helt färdigmonterad med 3 års garanti och förinstallerade med Windows 10. Så allt ni behöver göra är att starta den och följa instruktionerna på skärmen. Ett grymt mycket bättre val än Lenovo datorn då dessa ser respektabla ut, har ok luftflöde, är uppgraderbara (om man så vill) och består inte av OEM delar, så den har ett eftermarknadsvärde!

Annars kan jag sätta ihop en bra dator på inet åt er, så är det bara att välja till montering på den så monterar dem och fixar den åt er

Som sagt, no offence, men vad som helst är i princip bättre än lenovo datorn. Genom att välja någon av alternativen ovan så blir det både billigare nu när du köper den, eller iallafall lika mycket, och billigare sen när du säljer den, då du faktiskt får något för datorn! Så jag rekommenderar starkt att du väljer någon av alternativen ovan!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz