Skicka bild till chromecast och ljud till bluetoothögtalarna?

Permalänk

Skicka bild till chromecast och ljud till bluetoothögtalarna?

Hej!

Har ett litet hemgym i förrådet där jag brukar spela musik från min mobil till en bluetoothhögtalare. Detta fungerar klockrent med spotify och youtube.

Idag sattes det upp en tv framför löpbandet och jag vill då kunna skicka youtubevideos från mobilen --> tv`n via chromecasten som sitter i tv`n. Problemet är bara att om jag castar till tv`n så "castas" både ljudet och bilden dvs ljudet kopplas från bluetoothhögtalarna... Nu testade jag endast med Netflix men antar jag det är samma sak med youtube.

Går det på något sätt att komma runt detta problem? Jag vill alltså att ljudet fortsätter spelas på blåtandshögtalaren när jag castar bilden till tv`n. Givetvis hade jag helst sett att det fungerar utan inköp av ny hårdvara. Tv`n är säkert 10 år gammal men har 2st HDMI-ingångar, scart och några mer som jag ej kan namnet på. Den har inte 3.5 mm utgång.

Mvh
Hobbitar

Permalänk
Medlem

Nja, när du "castar" så sker all uppspelning via chromecasten. Ljudströmmen finns aldrig på din telefon alltså. Du måste koppla ihop högtalaren med tvn

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av hobbitar1:

Hej!

Har ett litet hemgym i förrådet där jag brukar spela musik från min mobil till en bluetoothhögtalare. Detta fungerar klockrent med spotify och youtube.

Idag sattes det upp en tv framför löpbandet och jag vill då kunna skicka youtubevideos från mobilen --> tv`n via chromecasten som sitter i tv`n. Problemet är bara att om jag castar till tv`n så "castas" både ljudet och bilden dvs ljudet kopplas från bluetoothhögtalarna... Nu testade jag endast med Netflix men antar jag det är samma sak med youtube.

Går det på något sätt att komma runt detta problem? Jag vill alltså att ljudet fortsätter spelas på blåtandshögtalaren när jag castar bilden till tv`n. Givetvis hade jag helst sett att det fungerar utan inköp av ny hårdvara. Tv`n är säkert 10 år gammal men har 2st HDMI-ingångar, scart och några mer som jag ej kan namnet på. Den har inte 3.5 mm utgång.

När du kastar något från telefonen till Chromecasten skickar du bara en uppmaning till Chromecasten att spela upp det från internet, mobiltelefonen/surfplattan/datorn spelar aldrig upp någonting, funkar bara som en kontroll.
Det betyder att enhetens bluetooth inte kan användas, Chromecasten har bluetooth för att underlätta parning, den kan dock inte användas till att ansluta till bluetooth högtalare (av någon dum anledning (kanske gammal bluetooth standard?))

Hade själv det här problemet när mammas TV gick sönder och vi plockade fram en gammal utan HDMI.
Bilden konverteras lätt med en HDMI till DVI adapter, men då blir det inget ljud. Alternativen är att köpa en HDMI sound extractor för några hundralappar, en begagnad hemmabioreciver, en Nexusplayer eller annan billig set top box med Android TV eller som vi gjorde att helt enkelt byta TV (i vårt fall till en med HDMI och i ditt fall till en med en ljudutgång.)

Om man är händig kan man annars säkert skapa en egen AUX/3,5mm utgång ifrån sladdarna som går till TV:ns högtalare.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

Tack för alla snabba svar!

Förlåt att jag "lurade" er lite innan. Jag var ute i förrådet igen och hittade då ett 3,5 mm uttag på TV´n, så det underlättar ju faktiskt en hel del. Jag kommer nog då köpa en adapter som kopplas till AUX alternativt köpa ett par extra högtalare till bara tv`n