Omstart krävs för att komma in i Windows

Permalänk

Omstart krävs för att komma in i Windows

När jag slår på datorn går den aldrig in i Windows direkt utan fastnar i uppstarten med en bild på moderkortet (ASUS P5B). Ifall jag väntar någon minut och sedan startar om datorn laddar allt som det ska.

Omformatering har inte hjälpt så jag misstänker att det är något fel med hårdvaran. Kan det vara något som behöver "värmas upp" för att fungera?

Troligtvis är det inte relaterat till samma fel men kan tillägga att fläktar inte slutar att surra när datorn går in i strömsparläge.

Tacksam för allt som kan vara till hjälp!

----
Specifikationer:

Operativsystem
- Windows 10 Pro 64-bit
CPU
- Intel Core 2 Duo E6400 @ 2.13GHz 49 °C
- Conroe 65nm Technology
RAM
- 4,00GB Dual-Channel DDR2 @ 400MHz (6-6-6-18)
Moderbord
- ASUSTeK Computer INC. P5B (Socket 775) 42 °C
Grafik
- DELL 2007WFP (1680x1050@60Hz)
- 1023MB NVIDIA GeForce GT 610 (ASUStek Computer Inc) 47 °C
Lagring
- 167GB INTEL SSDSC2CT180A3 (SATA (SSD))
- 465GB SAMSUNG HD501LJ (SATA ) 35 °C
- 29GB Kingston DT 101 G2 USB Device (USB )

Permalänk
Rekordmedlem

Jag gissar att det kan vara en dålig kondensator, men frågan är var den finns för endera kan du ha strul i datorn i dig eller så är det i nån kringutrustning, prova att koppla bort allt som verkligen inte måste vara inkopplat och lägg till en sak i taget till problemet uppstår om det inte finns även med minimalt med delar.
Det kan även vara en hårddisk som tar tid att starta men även det brukar bero på strömförsörjningen på nått sätt.
Om du inte får igång den direkt när du bara har cpu moderkort ett minne och nätdel och ev ett grafikkort inkopplat så prova skifta nätdel mot nån du vett fungerar.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med en äldre dator och då berodde det på moderkortet.