Logga in skärmen öppnar sig

Permalänk
Medlem

Logga in skärmen öppnar sig

Jag har Windows 10 1903.

Jag använder ingen inloggning utan startar och kommer direkt till Windows.
Efter att jag startat datorn är Windows klar att användas på 3-4 sekunder.

Problemet är att sedan några dagar har den börjat med att först gå till inloggningsskärmen. Där står den och snurrar lika länge som det normalt tar att starta Windows. Från att ta 3-4 sekunder tar det nu 7-8 sekunder att få igång Windows.

Mina frågor är:

  1. Varför går den plötsligt via inloggningsskärmen?

  2. Varför står den där still i 3-4 sekunder?

Jag vill dra mig till minnes att det började efter en uppdatering.

Jag löser i vanliga fall alla problem själv men (också som vanligt) vill jag delge det arbetet till er och kanske snabba upp lösningen med hjälp av er kunskap.

Permalänk
Medlem

Ingen som varit med om det jag förklarat här ovan?

Kan förtydliga:
När man loggar in i Windows gör man det i inloggningsskärmen. Om man valt att inte ha någon inloggning går man direkt till Windows skrivbord. Jag har valt att inte ha någon inloggningsskärm alltså går uppstarten direkt till Skrivbordet och det tar 3-4 sekunder efter BIOS lästs in.

Men sedan en tid tar det 8-10 sekunder att starta Windows eftersom den numer först går till inloggningsskärmen och står där i 7-8 sekunder innan den går vidare till Windows.

Någon som vet varför den plötsligt går till inloggningsskärmen?

Jag har kört en uppstart med loggning så att jag kan se vad den gör under uppstart men det framgår inte där när inloggningsskärmen öppnar sig.

Permalänk

Även fast du har autoinloggning och skippar login-skärmen så finns den där. Det du kan göra att köra Windows Performance Toolkit (WPR) för att "spela in" vad den gör och inte gör i Windows.
Starta recordern -> boota om datorn -> vänta tills den är i det läget du vill vara i och stoppa. Sedan analyserar du datan den samlade in (WPA).

Då vet du vad datorn kallar på för processer, vad den läser in.

Några förslag:
1. Skapa en ny användare och ändra auto-inloggning till den användaren (SysInternals har ett verktyg för detta). Fungerar det bättre så är det något i din userprofile som läses in som tar länge.
2. Uppdatera till 1909
3. Blås om datorn

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dustforce:

Även fast du har autoinloggning och skippar login-skärmen så finns den där. Det du kan göra att köra Windows Performance Toolkit (WPR) för att "spela in" vad den gör och inte gör i Windows.
Starta recordern -> boota om datorn -> vänta tills den är i det läget du vill vara i och stoppa. Sedan analyserar du datan den samlade in (WPA).

Då vet du vad datorn kallar på för processer, vad den läser in.

Några förslag:
1. Skapa en ny användare och ändra auto-inloggning till den användaren (SysInternals har ett verktyg för detta). Fungerar det bättre så är det något i din userprofile som läses in som tar länge.
2. Uppdatera till 1909
3. Blås om datorn

Jag är intresserad vad som händer när något ändras och varför det ändras. Brukar gå till botten med sådant tills jag vet. Jag tycker ju att har man inte ändrat något skall inte heller Windows ändra på sig, inget ändras ju av sig själv.
Jag skall kolla på det du beskrivit och se om jag kan fixa det sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dustforce:

Även fast du har autoinloggning och skippar login-skärmen så finns den där. Det du kan göra att köra Windows Performance Toolkit (WPR) för att "spela in" vad den gör och inte gör i Windows.
Starta recordern -> boota om datorn -> vänta tills den är i det läget du vill vara i och stoppa. Sedan analyserar du datan den samlade in (WPA).

Då vet du vad datorn kallar på för processer, vad den läser in.

Några förslag:
1. Skapa en ny användare och ändra auto-inloggning till den användaren (SysInternals har ett verktyg för detta). Fungerar det bättre så är det något i din userprofile som läses in som tar länge.
2. Uppdatera till 1909
3. Blås om datorn

WPR går inte starta. Händer inget alls om jag försöker starta den.

Permalänk
Medlem

Jag vet nu vad som är fel!

Det är energisparläget. I en loggfil (se nedan) står det att jag stängt datorn i energisparläge. Det har jag inte. Alla inställningar där detta går att ställa in har jag ställt in att den skall stängas av helt. När datorn står och går utan att användas har jag valt att den aldrig skall stängas av osv. Det har fungerat klockrent sedan jag började använda datorn får 6-9 månader sedan men för en vecka började detta problem utan anledning eller utan att jag gjort något alls med Windows.

När jag stänger av datorn står det i loggfilen:
.................................................................................................
Systemet går in i strömsparläge.
Orsak till strömsparläge: Application API
.................................................................................................

Det är fel, jag använder aldrig strömsparläge, jag stänger av datorn helt!

När jag startar datorn igen är det vid detta meddelande som den står i ca 10 sekunder:
.................................................................................................
Systemet har återställts från energisparläge.
Energisparlägestid: ‎2019‎-‎12‎-‎24T18:06:55.582003200Z
Aktiveringstid: ‎2019‎-‎12‎-‎24T19:46:50.560509400Z
Aktiveringskälla: Okänd
.................................................................................................

Jag ser på tiden i loggfilerna att Windows faktiskt startar upp på 1 sekund men sedan kommer den till ovanstående meddelande och där står den i 10-12 sekunder. En gång stod den där i 18 sekunder kan jag se i loggfilerna. Då och då fungerar allt som det skall konstigt nog.

Frågan är varför detta börjat hända och hur man får stopp på det?

Permalänk
Medlem

Jag skrev ett långt inlägg men så hoppade forumet till och inlägget var borta!!

Jag tar nu kortalternativet av det jag skrev:
I inställningsrutan "Energialternativ" som inte enkelt går att välja i Windows 10 finne en rad:
"Strömsparläge/Tillåt hybridströmläge inställning" Den var markeras "På". Jag markerade om den till "Av".

Jag stängde av datorn och stängde av strömmen till datorn (som jag alltid gör). Efter några minuter startade jag den igen och datorn gick igång utan att gå till inloggningsskärmen. Jag skall testa detta igen senare efter en längre tids avstängning så får vi se om jag löst problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Jag skrev ett långt inlägg men så hoppade forumet till och inlägget var borta!!

Jag tar nu kortalternativet av det jag skrev:
I inställningsrutan "Energialternativ" som inte enkelt går att välja i Windows 10 finne en rad:
"Strömsparläge/Tillåt hybridströmläge inställning" Den var markeras "På". Jag markerade om den till "Av".

Jag stängde av datorn och stängde av strömmen till datorn (som jag alltid gör). Efter några minuter startade jag den igen och datorn gick igång utan att gå till inloggningsskärmen. Jag skall testa detta igen senare efter en längre tids avstängning så får vi se om jag löst problemet.

När jag ändrade detta till "AV"...
"Strömsparläge/Tillåt hybridströmläge inställning" Den var markeras "På". Jag markerade om den till "Av".
...slutade Windows gå in på inloggningsfönstret och stå där i 10 sekunder. Nu startar den upp som den skall. Nu är dock frågan varför den ändrat "Strömsparläge/Tillåt hybridströmläge inställning" Till "På" eller om den alltid varit så? Då undrar man varför den plötsligt började började gå in och stå och tugga på inloggningsskärmen?

Permalänk
Medlem

Vill minnas att den inställningen gått igång iom ett par olika uppdateringar tidigare. Märker det genom att diskar som delas av Windows och linux i en dualboot inte är åtkomliga från linux när Windows inte stängs ner på riktigt. Så det är antagligen uppdatering som är boven.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Vill minnas att den inställningen gått igång iom ett par olika uppdateringar tidigare. Märker det genom att diskar som delas av Windows och linux i en dualboot inte är åtkomliga från linux när Windows inte stängs ner på riktigt. Så det är antagligen uppdatering som är boven.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, så kan det vara!
Detta började efter en uppdatering för någon vecka sedan.

Verkar som om det är "10 december 2019 – KB4530684" som skapar detta problem.

Permalänk
Medlem

Jag startade datorn utan några problem flera gånger men idag är problemet med att den står och tuggar på inloggningsskärmen tillbaka. 3-4 sekunders uppstarttid är nu tillbaka på 13-15 sekunder igen.

Det är inte tiden det tar att starta Windows jag retar mig på utan det är att den gör saker jag inte ställt in jag retar mig på.

Permalänk
Medlem

Jag vet nu vad det beror på att datorn vid uppstart stannar på inloggningssidan i ca 10 sekunder. Det beror på DVD-spelaren jag använder. När jag plockade ur den startar Windows på ca 3 sekunder.

Jag skaffade en annan DVD men då blir det ett annat fel: En av mina hårddiskar försvinner. I loggfilerna står det att Windows tappat en hårddisk och inget mer. Tar jag ur DVD:n igen kommer hårddisken tillbaka. Detta är ett annat fel än denna tråd handlar om så jag skapar en ny tråd för det.