Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Ubuntu använder llvmpipe istället för GTX 1070 drivrutiner

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kiruna
Registrerad
Aug 2008

Ubuntu använder llvmpipe istället för GTX 1070 drivrutiner

Hej!

Har lite problem som jag inte lyckas fixa. Även fast jag använder senaste NVIDIA drivrutinerna i "Drivrutinshanteraren" i Ubuntu så använder datorn bara något som heter "llvmpipe".
Den vägrar byta till NVIDIA drivrutinerna helt enkelt.
Någon som vet hur man fixar detta?

Tack!
/Krig

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

Hur har du installerat drivrutinerna? Genom Ubuntus repository (sudo apt install nvidia-driver) eller har du laddat ner från Nvidias hemsida (****.run)?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kiruna
Registrerad
Aug 2008

@Eazy: Jag valde "rekommenderad drivrutin" i "Drivrutinshanteraren" och tryckte "Verkställ".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2009

Det var ett tag sen jag provade Ubuntu men i den äldre versionen stod det iaf klart och tydligt "proprietary" i drivrutinsmenyn, det är den man ska ha för bästa prestandan

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av Krigarvarg:

@Eazy: Jag valde "rekommenderad drivrutin" i "Drivrutinshanteraren" och tryckte "Verkställ".

Borde ju fungerat. Kollad runt lite och denna sidan kan nog hjälpa. Flera som har samma problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kiruna
Registrerad
Aug 2008

Kan prova med filen från NVIDIAs hemsida. Hur kör man en ***.run fil?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av Krigarvarg:

Kan prova med filen från NVIDIAs hemsida. Hur kör man en ***.run fil?

Du måste avinstallera de gamla nvidia-drivrutinerna först:

sudo apt-get purge nvidia*

Du har en guide här för att installera drivrutinerna från Nvidias hemsida. Jag rekommenderar dock att försöka få det att funka från Ubuntus repo istället. Varje gång du uppdatera kerneln så måste du installera om drivrutinerna om du installera .run (det var så förr i alla fall när jag höll på det för ett par år sedan).

By the Way. När du installerade drivrutinerna första gången. Fanns det olika val av drivrutiner att välja på? I så fall, valde du då den som det stod (proprietary) på?

Edit:
Kanske borde sagt att jag själv inte kör Ubuntu, så du använda mina råd på egen risk. Dessutom vet jag inte vilken version du kör så du kanske kan leta upp en guide för din version av Ubuntu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kiruna
Registrerad
Aug 2008

@Eazy: Det fanns tre val från NVIDIA. Jag valde den som det stod "rekommenderad" bakom.

EDIT: Kör Kubuntu förresten. Inte Ubuntu. Glömde bort det...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

@Krigarvarg: Det är sak samma, vilken version av kubuntu kör du?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kiruna
Registrerad
Aug 2008

@Eazy: 18.04

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

@Krigarvarg:
vad får du om du kör detta i en konsol:
echo $DESKTOP_SESSION

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kiruna
Registrerad
Aug 2008

@Eazy: "plasma" står det bara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

@Krigarvarg:
Ok, tänkte om du körde Wayland, men det gör du nog inte. Det är nog bästa att börja om från början och installera dem från konsol istället för gui't du använde. Pröva denna guide (den översta). Tror den senaste drivrutinen är nvidia-430

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Krigarvarg:

så använder datorn bara något som heter "llvmpipe"

llvmpipe är en mjukvarurenderare som finns där som en sorts fallback när den riktiga grafikdrivrutinen inte initieras som den ska.

Testa att ominstallera den proprietära drivrutinen, alternativt testa en annan version. Du kan t.ex. testa med en nyare version från ett ppa som detta:
https://launchpad.net/~graphics-drivers/+archive/ubuntu/ppa

PRIME X370-PRO | R7 2700X | NH-D15 | 32GiB DDR4-2400 CL14 | 500GiB 850 EVO | 3TiB WD Red | 500GiB HDD | Nitro R9 Fury | SuperNOVA 750 G2 | Define S | MG279Q | HD650 | Ducky Secret | Ducky One 2 | Debian Sid

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av Brisse:

llvmpipe är en mjukvarurenderare som finns där som en sorts fallback när den riktiga grafikdrivrutinen inte initieras som den ska.

Testa att ominstallera den proprietära drivrutinen, alternativt testa en annan version. Du kan t.ex. testa med en nyare version från ett ppa som detta:
https://launchpad.net/~graphics-drivers/+archive/ubuntu/ppa

Ja det är just den ppa'n som används i guiden jag länkade till

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kiruna
Registrerad
Aug 2008

@Eazy: Provat massa drivers nu, men ingen verkar kicka igång...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kiruna
Registrerad
Aug 2008

Verkar som att man måste inaktivera Secure Boot för att drivrutinerna ska installeras korrekt.
Hur gör man detta och är det säkert?

EDIT: Inaktiverade Secure Boot och nu installerades drivrutinerna korrekt. Men är det säkert att köra i "insecure mode"?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av Krigarvarg:

Verkar som att man måste inaktivera Secure Boot för att drivrutinerna ska installeras korrekt.
Hur gör man detta och är det säkert?

EDIT: Inaktiverade Secure Boot och nu installerades drivrutinerna korrekt. Men är det säkert att köra i "insecure mode"?

Det hela handlar om att drivrutiner som installeras måste vara signerade för att kunna funka. Till Linux är det många som inte är det om jag förstår det rätt. Åtminstone inte de du måste addera utanför vad din kernel innehåller. Om du pratar med en person med dubbla foliehattar kommer de säkert svara att det är dumt att stänga av såna saker. Frågar du mig så säger jag att det är ingen fara.