Permalänk
Medlem

metalliskt ljud från tangentbord?

Hej! Jag har en G513 tactile logitech och jag undra om det är vanligt att ha metalliskt ljud när man skriver?
Eller är det något som kan hända, men är ovanligt?

jag gick från membrand till mechanical.

Permalänk
Medlem

@Riddlich:
Lite beroende vad det är för brytare på ett mekaniskt tangentbord så kan det ge ifrån sig ett tydligt klickljud vid nertryckning av tangenterna (eller när man släpper dem), och detta är helt normalt.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Vad för typ av ljud menar du med "metalliskt"?
Nästintill alla mekaniska tangentbord lider av "pingande" som härstammar från fjädrarna och sedan resonerar i tangentbordets chassi. Resonansen är beroende av hur tangetbordet är konstruerat, och vissa tangentbord är helt oanvändbara på grund av detta ljud om man stör sig på det.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Vad för typ av ljud menar du med "metalliskt"?
Nästintill alla mekaniska tangentbord lider av "pingande" som härstammar från fjädrarna och sedan resonerar i tangentbordets chassi. Resonansen är beroende av hur tangetbordet är konstruerat, och vissa tangentbord är helt oanvändbara på grund av detta ljud om man stör sig på det.

Jag tror att det är fjädrarna som gör ljudet för att när jag trycker hårdare så blir det lite tydligare.
Jag vet inte hur jag ska förklara det men det låter som det är metal som rör varandra och det blir lite echo.

Permalänk
Medlem

@Riddlich:
Det tangentbordet finns med GX Blue brytare och de är högljudda (precis som alla blå brytare), så det "metalliska" ljud du hör är troligtvis från dem.

Om det sedan precis som twit skriver kan skapas resonans gör att de hörs ännu tydligare.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Riddlich:

Det är aluminiumplattat som skapar det ljudet, då tangenten bottnar mot plattan. Samma som på mitt G413 som är uppgbyggt på samma vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riddlich:

Jag tror att det är fjädrarna som gör ljudet för att när jag trycker hårdare så blir det lite tydligare.
Jag vet inte hur jag ska förklara det men det låter som det är metal som rör varandra och det blir lite echo.

Jämför med en fjäder som fjädrar tillbaka kraftigare när den tryckts ihop helt, så blir pingandet kraftigare när du trycker en tangent i botten och släpper den snabbt istället för att hålla emot med fingret.

Jag har bara erfarenhet av två modeller av logitechs mekaniska, men för mig gick de inte att använda på grund av just detta.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Jag tror jag fick svaret jag var ute efter och ljudet stör mig inte så mycket, jag var mer nyfiken och orolig om det var något fel.