Övriga Fynd – Diskussionstråd

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Viktorph:

Finns det någon själ som sett något erbjudande om köksknivar eller har något tips på bra märke/stål? Tänkte börja bli ambitiös i köket igen och då kan det vara lite roligare med skarpa verktyg.

Köpte några ikea 365+ förra året när de hade bra pris på knivar i sin julkalender, skulle säga att de är värda sitt ordinarie pris.
Vässsr dom med ett bryne emellanåt och tycker de skär bra och ligger bra i handen

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Finns det någon själ som sett något erbjudande om köksknivar eller har något tips på bra märke/stål? Tänkte börja bli ambitiös i köket igen och då kan det vara lite roligare med skarpa verktyg.

Att shoppa dyra fina knivar är lite som att köpa mus, man kan inte bara gå på rekommendationer utan gå till någon välsorterad butik och kläm lite på dem. Hitta några som du trivs med i handen och kolla vad det är för stål osv i dem hemma i lugn o ro. vänta sedan på erbjudande.

Jag har ett inte helt konventionellt grepp, som jag fått av att jag använde victorinox med fibroxhandtag länge. Som jag för övrigt ser att Cervera har grymt bra rea på just nu.

https://www.cervera.se/produkt/victorinox-fibrox-kockkniv-28-...

https://www.cervera.se/produkt/victorinox-fibrox-kockkniv-19-...

Detta är dock inte "premiumknivar" men bang for the buck är sjukt bra!

Jag fastnade dessvärre för Kramers knivar tillverkade av zwilling. Dyra som skam och i förhållande till vad man får inte alls bra bang for the buck.

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Victorinox-knivarna är bra, har den stora, funderar på att köpa den mindre som länkas ovan. Bra med knivar man kan köra i diskmaskinen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Finns det någon själ som sett något erbjudande om köksknivar eller har något tips på bra märke/stål? Tänkte börja bli ambitiös i köket igen och då kan det vara lite roligare med skarpa verktyg.

Fanns några på benifyprivat. Angående vad man ska köpa så har jag ingen aning mer än att jag har ett set victorinox som jag fick i present som jag älskar.

Permalänk
Medlem

Tack allesammans för era fina tips! Ska läsa på lite mer under dagen om respektive knivar. God fortsättning!

Permalänk
Medlem

Om det inte måste vara "super-märkvärdigt" i köket så finns här helt OK köksknivar för ett jävligt överkomligt pris!
https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/koksartiklar/matl...

Duger utmärkt till mig men jag har å andra sidan inte stora pretentioner i köket....

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Om det inte måste vara "super-märkvärdigt" i köket så finns här helt OK köksknivar för ett jävligt överkomligt pris!
https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/koksartiklar/matl...

Duger utmärkt till mig men jag har å andra sidan inte stora pretentioner i köket....

Helt ok för priset men..... titta i botten på knivstället med alla knivar i, hos mig sticker brödkniven genom knivstället.

Permalänk
Skrivet av dartan:

Helt ok för priset men..... titta i botten på knivstället med alla knivar i, hos mig sticker brödkniven genom knivstället.

Det är foten till träkuben du se på den nedre undre delen

Visa signatur

🧔🏻 ⚙️Fractal Design Meshify C TG white ⚙️Asus ROG Strix B550-E Gaming ⚙️Zotac GeForce RTX 3060 AMP White Edition ⚙️Acer Predator XB273UGS QHD IPS 165 Hz (2x27") ⚙️Amd Ryzen 9 5900X ⚙️Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD ⚙️HyperX Fury RGB DDR4 32GB (2x16GB) ⚙️Seagate BarraCuda 2TB 3.5'' HDD ⚙️Western Digital EX 14TB HDD ⚙️Cooler Master Hyper 212 ⚙️Cooler Master Sickleflow 120mm ARGB 5st ⚙️Corsair TX650M PSU ⚙️Canon i-Sensys MF643CDW ⚙️Logi C920s PRO HD ⚙️Logi G915 Tactile ⚙️Logi G703 ⚙️Logi G PowerPlay ⚙️Win 11 installerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderdome:

Det är foten till träkuben du se på den nedre undre delen

Jag kanske var otydlig, jag har köpt det setet och brödkniven vilar mot underlaget då den går igenom knivstället

Permalänk
Medlem
Skrivet av dartan:

Jag kanske var otydlig, jag har köpt det setet och brödkniven vilar mot underlaget då den går igenom knivstället

Skumt - har samma set och dubbelkollade nu efter ditt inlägg men min brödkniv går inte igenom knivstället...?
Hur som haver, det är mkt kniv för pengarna i min värld. Är grymt nöjd i förhållande till vad jag gav! Vassa s*tan är de oxå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Dålig på stål osv men vad du gör gå inte in på www.cleancut.se
Livsfarlig sida om man vill bygga på sin knivsamling.

JNS i Danmark har sin vanliga rea när ägaren är bortrest. 10% på allt i butiken till 2/1:

https://www.japanesenaturalstones.com/

Märket han kallar KAERU är kanske mest nybörjarvänligt om man inte är van vid klassen, lite grövre, semi-stainless. Tänk bara på att priserna anges i danska kronor om du inte ändrar det...

Permalänk
Medlem

Any smart plug with energy monitoring that you recommend? Bought one from Wiz and it and/or its app is terrible, much worse than Deltaco I had (that one just works, but without energy monitoring)

Permalänk
Medlem
Skrivet av delta76:

Any smart plug with energy monitoring that you recommend? Bought one from Wiz and it and/or its app is terrible, much worse than Deltaco I had (that one just works, but without energy monitoring)

Shelly Plug S, if it's a WIFI-plug you need.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

JNS i Danmark har sin vanliga rea när ägaren är bortrest. 10% på allt i butiken till 2/1:

https://www.japanesenaturalstones.com/

Märket han kallar KAERU är kanske mest nybörjarvänligt om man inte är van vid klassen, lite grövre, semi-stainless. Tänk bara på att priserna anges i danska kronor om du inte ändrar det...

Som en noob som precis börjat vässa sina grejer själv, vad skiljer dessa från "vanliga" stenar med grit angivelser? Typ shapton etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bektil:

Som en noob som precis börjat vässa sina grejer själv, vad skiljer dessa från "vanliga" stenar med grit angivelser? Typ shapton etc

Nu var det ju knivarna jag ville peka på, inte stenarna. JNS säljer ju både "vanliga" syntetiska stenar och naturstenar. Om du vill veta mer om naturstenar så ... är jag fel person att svara. En startpunkt är ju JNS egna sidor om frågan:

https://www.japanesenaturalstones.com/about-japanese-natural-...

Det är ett djupt hål. Djupt och dyrt. Kasta dig inte in i det om du är nöjd med dina vanliga slipstenar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bektil:

Som en noob som precis börjat vässa sina grejer själv, vad skiljer dessa från "vanliga" stenar med grit angivelser? Typ shapton etc

Unless you are a hardcore knife enthusiast, shapton is more than enough. You probably get better result with a sharpening service than spending money with whetstones.

Unless you find great joy with sharpening yourself, of course

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Nu var det ju knivarna jag ville peka på, inte stenarna. JNS säljer ju både "vanliga" syntetiska stenar och naturstenar. Om du vill veta mer om naturstenar så ... är jag fel person att svara. En startpunkt är ju JNS egna sidor om frågan:

https://www.japanesenaturalstones.com/about-japanese-natural-...

Det är ett djupt hål. Djupt och dyrt. Kasta dig inte in i det om du är nöjd med dina vanliga slipstenar.

Jojo, inte den billigaste hobbyn ^^ Men kul är det. Tack för länken!

Skrivet av delta76:

Unless you are a hardcore knife enthusiast, shapton is more than enough. You probably get better result with a sharpening service than spending money with whetstones.

Unless you find great joy with sharpening yourself, of course

That sense of achievement though, when the knife can slice through paper or shave your arm hair!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bektil:

Jojo, inte den billigaste hobbyn ^^ Men kul är det. Tack för länken!

That sense of achievement though, when the knife can slice through paper or shave your arm hair!

Nothing you can't get from Shapton 1000, and maybe with a 3200 if you are a perfectionist. My point is that like with most hobbies things can get very expensive very quickly, and unless you are "into" knives, and are very serious about them, better to buy a good, all in one whetstones for regular sharpening, and bring your knives to a professional once in a while

Permalänk
Medlem

Jag kan personligen intyga att de här andningsskydden är av bra kvalitet. Såg att de länkats i fyndtråden.

https://www.apoteket.se/produkt/ffp3-andningsskydd-6-st-ask-1...

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av bektil:

Jojo, inte den billigaste hobbyn ^^ Men kul är det. Tack för länken!

That sense of achievement though, when the knife can slice through paper or shave your arm hair!

Skrivet av delta76:

Nothing you can't get from Shapton 1000, and maybe with a 3200 if you are a perfectionist. My point is that like with most hobbies things can get very expensive very quickly, and unless you are "into" knives, and are very serious about them, better to buy a good, all in one whetstones for regular sharpening, and bring your knives to a professional once in a while

As one who have japanese stones for real katanas which is... expensive... I would never give that tip for someone who doesnt need them.

Regarding the satisfaction of shaving with a knife, that can be done for under 100:- Just buy som wet sanding paper and sharpen the knife. No need to flattening the natural stones, no need for big investments and so on.

However a thing worth noting when sharpening knifes is that razor sharp isn't always desired. The sharped the knife is the more fragile the edge will be. Sure if your a Japanese sushi chef that needs that kind of sharpness and sharpens the knife everyday.

For everyday kitchen use with the occasional sharpening a steeper angle will be more useful. It wont be as sharp, but sharp enough and will last longer. Keep it practical!

For knifes in everyday use (like EDC) and axes a regular sharpening file will be enough.

Fällknivens sharpening stones are amazing for the money.
DC4 will do just fine even with bigger knifes. If you want a bigger stone go for the DC521. Then you have the CC4 if you need an even finer edge.

Fällknivens stones should be used dry so no mess or setup times.

Most often I just do a few strikes on a sharpening rod from time to time on my kitchen knifes. All of whom are inexpensive.

If you are going to spend money on very expensive stones you might as wel just buy a tormek sharpener.
The only reason to go with these very special stones is because of tradition and a _VERY LIMITED_ need for certain minerals in the natural stones.

All this is from me who is a bit of a sharp object nerd, hahaha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

As one who have japanese stones for real katanas which is... expensive... I would never give that tip for someone who doesnt need them.

Regarding the satisfaction of shaving with a knife, that can be done for under 100:- Just buy som wet sanding paper and sharpen the knife. No need to flattening the natural stones, no need for big investments and so on.

However a thing worth noting when sharpening knifes is that razor sharp isn't always desired. The sharped the knife is the more fragile the edge will be. Sure if your a Japanese sushi chef that needs that kind of sharpness and sharpens the knife everyday.

For everyday kitchen use with the occasional sharpening a steeper angle will be more useful. It wont be as sharp, but sharp enough and will last longer. Keep it practical!

For knifes in everyday use (like EDC) and axes a regular sharpening file will be enough.

Fällknivens sharpening stones are amazing for the money.
DC4 will do just fine even with bigger knifes. If you want a bigger stone go for the DC521. Then you have the CC4 if you need an even finer edge.

Fällknivens stones should be used dry so no mess or setup times.

Most often I just do a few strikes on a sharpening rod from time to time on my kitchen knifes. All of whom are inexpensive.

If you are going to spend money on very expensive stones you might as wel just buy a tormek sharpener.
The only reason to go with these very special stones is because of tradition and a _VERY LIMITED_ need for certain minerals in the natural stones.

All this is from me who is a bit of a sharp object nerd, hahaha.

I hear you. I mostly just do it for fun and i even realize that most times its not practical and brittle. An expensive fun but still fun 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Jula har kanonpris på ett Ryobi-paket med skruvdragare och tigersåg.
Perfekt start för dig som inte har några verktyg.

1599:- med inkluderad laddare, batteri och hård väska.

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc...

Inget dåligt tips alls. Men jag vill bara poängtera att de ofta har nedsatta priser på Ryobi. Köpte själv detta kit i mars 2022 för en hundralapp mer så bli inte lurade av "ordinariepriset".

Men det sagt så är det fortfarande ett bra tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Jula har kanonpris på ett Ryobi-paket med skruvdragare och tigersåg.
Perfekt start för dig som inte har några verktyg.

1599:- med inkluderad laddare, batteri och hård väska.

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc...

Skrivet av Sebbe_a:

Inget dåligt tips alls. Men jag vill bara poängtera att de ofta har nedsatta priser på Ryobi. Köpte själv detta kit i mars 2022 för en hundralapp mer så bli inte lurade av "ordinariepriset".

Men det sagt så är det fortfarande ett bra tips.

Vilken skruvdragare är det i paketet? Det ser inte ut att vara 18DD4-215GJ, kan det vara R18DD3-115AJ?

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc...

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Vilken skruvdragare är det i paketet? Det ser inte ut att vara 18DD4-215GJ, kan det vara R18DD3-115AJ?

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc...

Står ju i texten för paketet, det är en R18DD3-0, dvs samma som R18DD3-115AJ men heter R18DD3-0 när det bara är skruvdragaren utan batteri och tillbehör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Står ju i texten för paketet, det är en R18DD3-0, dvs samma som R18DD3-115AJ men heter R18DD3-0 när det bara är skruvdragaren utan batteri och tillbehör.

Det var alldeles för stor text ju

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Ska du liksom jag köpa långved i sommar och kapa och klyva själv är en elkedjesåg ett utmärkt val. Såg att jula hade ett riktigt bra pris på en såg:
https://www.jula.se/catalog/tradgard/ved-och-avverkning/motor...

Jag har själv köpt och försökt använda en bensindriven grästrimmer från Julas budgetmärke Meec. Jag har inte några bra erfarenheter av den, då den körde ca 1 minut och sedan lade den av. Om man sedan rengjorde förgasaren så kunde man köra den en minut till.

Nu är det väl olika tillverkare till Meecs olika produkter, så denna kan säkert vara bra, men man bör vara medveten om att det är en rejäl lågprisprodukt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av vlachos:

Jag har själv köpt och försökt använda en bensindriven grästrimmer från Julas budgetmärke Meec. Jag har inte några bra erfarenheter av den, då den körde ca 1 minut och sedan lade den av. Om man sedan rengjorde förgasaren så kunde man köra den en minut till.

Nu är det väl olika tillverkare till Meecs olika produkter, så denna kan säkert vara bra, men man bör vara medveten om att det är en rejäl lågprisprodukt.

Jag köpte en häcksax av samma märke som jag lämnade tillbaka då den rykte och tappade kraft. Tror det är rätt ojämn kvalité på meecs produkter. Har man tur får man tag i en av högre kvalité. Spara kvittot är nog ett måste!

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av vlachos:

Jag har själv köpt och försökt använda en bensindriven grästrimmer från Julas budgetmärke Meec. Jag har inte några bra erfarenheter av den, då den körde ca 1 minut och sedan lade den av. Om man sedan rengjorde förgasaren så kunde man köra den en minut till.

Nu är det väl olika tillverkare till Meecs olika produkter, så denna kan säkert vara bra, men man bör vara medveten om att det är en rejäl lågprisprodukt.

Det varierar nog lite isåfall om de går bra eller ej. Köpte själv en bensindriven grästrimmer från meec för 699 eller 799 2016, och den går hårt var sommar.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk

Är det aldrig några superba deals på systemkameror numera? Då menar jag inte en sänkning på 1000 kr - utan något bättre! Någon som sett något, hojta till. Tänker mig APS-C formatet primärt. Trodde Canons 90D skulle sänkas mer än den gjorde i November, och inte sett något nu i dec-jan heller.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robzeta:

Meningslöst, kommer aldrig få något

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR