Permalänk
Medlem

Min första dator

Hej! Om allt går som det ska kommer jag att beställa en speldator idag. Någon som vill granska mina utvalda komponenter (baseras i huvudsak på ett paket från Webhallen)?

Behov: En rätt bra speldator som håller ett tag. Gärna inte alltför högljudd.
Budget: 16-18 000 kr

Chassi: Fractal Design Define R6 TG (Svart/Transparent) - 1499 kr
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Processor 8 cores / 16 threads / 3.6GHz (4.4 GHz Turbo) - 3865 kr
GPU: ASUS GeForce RTX 2070 Super 8GB Dual OC EVO - 5790 kr
Minne: HyperX Fury RGB 16GB (2x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16 / HX432C16FB3AK2/16 - 899 kr
SSD: Kingston A2000 M.2 1TB - 1449 kr
Moderkort: ASUS ROG STRIX B450-F Gaming - ATX / B450 - 1139
Kylning: Corsair Cooling Hydro H100X - 890 kr
PSU: Corsair RM750 / 750W / 80+ Gold - 999 kr

Jag vill gärna hålla mig omkring nuvarande kostnad på 16 500, men går det kanske ändå att förbättra i någon del?

Windows är väl billigare när man laddar ner det själv från nätet. Är det krångligt att göra det?

Har aldrig byggt en dator förut, så det kanske kommer en tråd om det senare också.

Permalänk
Medlem

En till fråga. Om jag får kalla fötter och inte vågar bygga datorn själv, vad kostar det att få den byggd i (fysisk) butik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grav:

En till fråga. Om jag får kalla fötter och inte vågar bygga datorn själv, vad kostar det att få den byggd i (fysisk) butik?

Webhallen:
https://www.webhallen.com/se/product/236123-Webhallen-Custom-...
inet:
https://www.inet.se/produkt/9990387/byggnation-och-test-av-da...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

@CyberNerd: Finns inte där jag bor tyvärr. Men jag ska nog kunna bygga den själv... Kul att lära sig också.

Permalänk
Medlem

Om du vill få ner ljudnivån rekommenderar jag att du köper tystare fläktar, de Fractal skickar med chassit är inte speciellt tysta.

Det är inte speciellt svårt och sätta ihop en dator, ta det lugnt och använd bruksavisningen till moderkortet så ska det inte vara några problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grav:

Hej! Om allt går som det ska kommer jag att beställa en speldator idag. Någon som vill granska mina utvalda komponenter (baseras i huvudsak på ett paket från Webhallen)?

Behov: En rätt bra speldator som håller ett tag. Gärna inte alltför högljudd.
Budget: 16-18 000 kr

Chassi: Fractal Design Define R6 TG (Svart/Transparent) - 1499 kr
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Processor 8 cores / 16 threads / 3.6GHz (4.4 GHz Turbo) - 3865 kr
GPU: ASUS GeForce RTX 2070 Super 8GB Dual OC EVO - 5790 kr
Minne: HyperX Fury RGB 16GB (2x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16 / HX432C16FB3AK2/16 - 899 kr
SSD: Kingston A2000 M.2 1TB - 1449 kr
Moderkort: ASUS ROG STRIX B450-F Gaming - ATX / B450 - 1139
Kylning: Corsair Cooling Hydro H100X - 890 kr
PSU: Corsair RM750 / 750W / 80+ Gold - 999 kr

Jag vill gärna hålla mig omkring nuvarande kostnad på 16 500, men går det kanske ändå att förbättra i någon del?

Windows är väl billigare när man laddar ner det själv från nätet. Är det krångligt att göra det?

Har aldrig byggt en dator förut, så det kanske kommer en tråd om det senare också.

Tycker du fått ihop ett bra bygge, hade personligen dock bytt moderkortet till Tomahawk Max då VRM är ganska klent på Strix brädan.

Sen om du vill ha en tyst dator, så är inte fönstersida att föredra. Då det dämpar väldigt mycket sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grav:

Hej! Om allt går som det ska kommer jag att beställa en speldator idag. Någon som vill granska mina utvalda komponenter (baseras i huvudsak på ett paket från Webhallen)?

Behov: En rätt bra speldator som håller ett tag. Gärna inte alltför högljudd.
Budget: 16-18 000 kr

Chassi: Fractal Design Define R6 TG (Svart/Transparent) - 1499 kr
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Processor 8 cores / 16 threads / 3.6GHz (4.4 GHz Turbo) - 3865 kr
GPU: ASUS GeForce RTX 2070 Super 8GB Dual OC EVO - 5790 kr
Minne: HyperX Fury RGB 16GB (2x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16 / HX432C16FB3AK2/16 - 899 kr
SSD: Kingston A2000 M.2 1TB - 1449 kr
Moderkort: ASUS ROG STRIX B450-F Gaming - ATX / B450 - 1139
Kylning: Corsair Cooling Hydro H100X - 890 kr
PSU: Corsair RM750 / 750W / 80+ Gold - 999 kr

Jag vill gärna hålla mig omkring nuvarande kostnad på 16 500, men går det kanske ändå att förbättra i någon del?

Windows är väl billigare när man laddar ner det själv från nätet. Är det krångligt att göra det?

Har aldrig byggt en dator förut, så det kanske kommer en tråd om det senare också.

Finns en bra guide här på sweclockers, de går igenom alla steg.
https://www.sweclockers.com/guider

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molly:

Om du vill få ner ljudnivån rekommenderar jag att du köper tystare fläktar, de Fractal skickar med chassit är inte speciellt tysta.

Bra att veta! Får väl fortsätta finjustera om jag inte känner mig nöjd från början.
För övrigt blev det en be quiet! Dark Rock Pro 4 istället för H100X i slutändan... Förhoppningsvis ett okej val.

Skrivet av r_b89:

Tycker du fått ihop ett bra bygge, hade personligen dock bytt moderkortet till Tomahawk Max då VRM är ganska klent på Strix brädan.

Detta?
https://www.webhallen.com/se/product/305279-MSI-B450-TOMAHAWK...

Skrivet av Nepo:

Finns en bra guide här på sweclockers, de går igenom alla steg.
https://www.sweclockers.com/guider

Tack!

Permalänk
Skrivet av Nepo:

Finns en bra guide här på sweclockers, de går igenom alla steg.
https://www.sweclockers.com/guider

Jag följde den här guiden när jag byggde min första gaming PC förra månaden och kan säga att den hjälpte mig med att få den att fungera felfritt! Om du vill vara extra försiktig så rekommenderar jag den där mattan som han använder men det är inte nödvändigt. Följ bara alla stegen så kan du inte misslyckas, det enda som kanske var lite jobbigt är kablarna bakom chassit.

Permalänk
Medlem

@Grav: Ja, det har 272A VRM istället för 136A VRM. Nu fungerar det du valt helt ok med 3700X, men vill du i framtiden stoppa i 3900X/3950X eller tom 4900/4950X så kan du få problem med bara 136A.

Sen personligen när skillnaden är 150kr, så är det inte värt och snåla om det finns utrymme tycker jag. Är man på superbudget så är det väl sin sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grav:

Bra att veta! Får väl fortsätta finjustera om jag inte känner mig nöjd från början.
För övrigt blev det en be quiet! Dark Rock Pro 4 istället för H100X i slutändan... Förhoppningsvis ett okej val.

Detta?
https://www.webhallen.com/se/product/305279-MSI-B450-TOMAHAWK...

Tack!

Ett litet tips, lägg ner lite extra tid på kabeldragning så att man får det snyggt och lite bättre luftflöde också.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grav:

@CyberNerd: Finns inte där jag bor tyvärr. Men jag ska nog kunna bygga den själv... Kul att lära sig också.

Helt rätt inställning! Alltid kul att lära sig som sagt. Finns massvis med guider online hur man ska gå till väga. Tex Sweclockers egen guide för att nämna någon, har kanske länkats tidigare men iaf, här är den:

https://m.sweclockers.com/artikel/23638-sweclockers-datorbygg...

*edit*
Du frågade angående Windows och har du ett nog stort USB-minne kan du ladda ner verktyg från Microsoft och göra minnet till ett installationsmedia för W10. När datorn bootar från det minnet drar installationen igång automatiskt. Windows 10 nyckel kan du få för några kronor från Ebay men slutför installationen utan att aktivera Windows om du vill sen aktivera nyckeln när du vet att allt fungerar som det ska.
*/edit*

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen alla! Har nu fått äntligen fått alla delar till datorn (det första chassit var trasigt...) och kommer bygga ihop datorn i dagarna.

Skrivet av Zemlan:

*edit*
Du frågade angående Windows och har du ett nog stort USB-minne kan du ladda ner verktyg från Microsoft och göra minnet till ett installationsmedia för W10. När datorn bootar från det minnet drar installationen igång automatiskt. Windows 10 nyckel kan du få för några kronor från Ebay men slutför installationen utan att aktivera Windows om du vill sen aktivera nyckeln när du vet att allt fungerar som det ska.
*/edit*

Låter bra.

Permalänk
Skrivet av Grav:

Tack för tipsen alla! Har nu fått äntligen fått alla delar till datorn (det första chassit var trasigt...) och kommer bygga ihop datorn i dagarna.

Låter bra.

Följ bara sweclockers datorbygge guide så kommer du att klara av det 100 % jag byggde själv min första dator för några månader sedan och allt gick bra fungerade på första försöket och nu lirar jag bf5 varje dag. Om du vill vara extra försiktig köp ett ESD-armband men jag tror inte det ska behövas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grav:

Tack för tipsen alla! Har nu fått äntligen fått alla delar till datorn (det första chassit var trasigt...) och kommer bygga ihop datorn i dagarna.

Låter bra.

https://youtu.be/v7MYOpFONCU Bygge från POV.
Ta det lugnt så går det bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har köpt ESD-armband och håller på att bygga ihop datorn. För enkelhetens skull kanske jag börjar med standardutförandet på chassit (Design Define R6) för att eventuellt ändra i framtiden.

Eller vilket föredrar ni, standard eller öppen layout? Det är ju inte som att jag kommer utnyttja alla hårddiskplatserna i standardutförandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grav:

Har köpt ESD-armband och håller på att bygga ihop datorn. För enkelhetens skull kanske jag börjar med standardutförandet på chassit (Design Define R6) för att eventuellt ändra i framtiden.

Eller vilket föredrar ni, standard eller öppen layout? Det är ju inte som att jag kommer utnyttja alla hårddiskplatserna i standardutförandet.

Ska du inte använda dem hade jag definitivt plockat bort hårddiskplatserna. Lättare att arbeta i och luftigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Grav: Jag hade försökt fixa 32 gb ram, jag själv laddar ner spel samtidigt som jag spelar och lyssnar på Spotify och kanske någon Chrome flik i bakgrunden. Tycker kort sagt att 16 gb är lite för lite när man kommer upp i den prisklassen.

Hoppas dator blir bra Lycka till.

Kommer kanske lite sent men ville ge min åsikt. I övrigt såg det ut som en bra dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joosca:

Ska du inte använda dem hade jag definitivt plockat bort hårddiskplatserna. Lättare att arbeta i och luftigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska grunna lite, men blir säkert att jag gör så.

Skrivet av buspojk:

@Grav: Jag hade försökt fixa 32 gb ram, jag själv laddar ner spel samtidigt som jag spelar och lyssnar på Spotify och kanske någon Chrome flik i bakgrunden. Tycker kort sagt att 16 gb är lite för lite när man kommer upp i den prisklassen.

Hoppas dator blir bra Lycka till.

Kommer kanske lite sent men ville ge min åsikt. I övrigt såg det ut som en bra dator.

Tack för tips! Jag har 16 gb ram just nu, men kan ju alltid öka på i framtiden.