Permalänk

Piercingar

Skulle vilja veta vad ni som har piercingar anser om öronsnibbs-"piercingar", är det en piercing eller ej?
Tragus och liknande vet jag är en piercing då det genomförs med kanyl och inte är går under kategorin "vanliga örhängen" eller vad man ska säga.

Anledningen till att jag frågar är för att det varit en snackis sedan jag var mindre och började pierca mig hejvilt här och där, även fått det förklarat (av legitimerad piercare) att öronsnibben ej faller under den kategorin. Skjuter man hål i öronen så pressas även huden bara utåt och ger inget hål som ska läka vilket en kanyl ger och därav undrar jag kring det här ämnet.

Alla svar uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cvrlbrutvl:

Skjuter man hål i öronen så pressas även huden bara utåt och ger inget hål som ska läka vilket en kanyl ger och därav undrar jag kring det här ämnet.

Alla svar uppskattas!

Eftersom alla svar uppskattas skjuter jag in;
Tog "örhänge" när jag var 12-13, coolt som fan då.
Vid 15-16 tröttnade jag och struntade i smycket.

Ytterligare några år senare hade huden "läkt ihop", så nog är det ett hål, som läker?
Känner eller ser inget i mina snibbar iaf.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cvrlbrutvl:

Skjuter man hål i öronen så pressas även huden bara utåt och ger inget hål som ska läka

Hur skulle det ens vara fysiskt möjligt att göra hål i huden utan att göra hål i huden?

Permalänk
Medlem

Skulle klassa örhängen som hålen på 0.1mm eller vatusan de är medan piercingar är gjorda med kanyl och tjockare (0.8-1mm) som tunnast.
Här finns lite info om öronhålspistol. En annan svaghet de har är att de är svåra att få helt rena, så blodsjukdomar kan smitta
http://www.barbarellagbg.se/piercing/piercings/ora/

Skrivet av Andreaz1:

Hur skulle det ens vara fysiskt möjligt att göra hål i huden utan att göra hål i huden?

En piercing tas med kanyl och materialet tas bort, med en pistol så pressas materialet ut och är kvar i örat

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

_HÅL_ i öronsnibben är IMO en piercing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cvrlbrutvl:

Skulle vilja veta vad ni som har piercingar anser om öronsnibbs-"piercingar", är det en piercing eller ej?
Tragus och liknande vet jag är en piercing då det genomförs med kanyl och inte är går under kategorin "vanliga örhängen" eller vad man ska säga.

Anledningen till att jag frågar är för att det varit en snackis sedan jag var mindre och började pierca mig hejvilt här och där, även fått det förklarat (av legitimerad piercare) att öronsnibben ej faller under den kategorin. Skjuter man hål i öronen så pressas även huden bara utåt och ger inget hål som ska läka vilket en kanyl ger och därav undrar jag kring det här ämnet.

Alla svar uppskattas!

Se till bara att du inte väljer gay-örat

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

@Andreaz1: Du pressar sönder huden. Säkerhetsnålar, vanliga nålar och håltagningspistoler gör det. En kanyl tar bort en bit kött och skapar ett hål.

Permalänk
Permalänk

@Wasp: Förstår dig, men att skjuta in en nål som pressar din hud osv åt sidorna är inte att skapa ett hål i form av piercing, hänger du med?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cvrlbrutvl:

@WaspCustoms: Förstår dig, men att skjuta in en nål som pressar din hud osv åt sidorna är inte att skapa ett hål i form av piercing, hänger du med?

Okej, jag förstår principen men jag håller personligen inte med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Okej, jag förstår principen men jag håller personligen inte med.

Jag håller med.
Fysiskt omöjligt att få igenom en ring eller smycke genom en öronsnibb, utan att det blir ett hål...
Oavsett metod, kanyl, laser, pistol. Ett hål är ett hål... och det läker, iaf i mitt fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cvrlbrutvl:

Skulle vilja veta vad ni som har piercingar anser om öronsnibbs-"piercingar", är det en piercing eller ej?
Tragus och liknande vet jag är en piercing då det genomförs med kanyl och inte är går under kategorin "vanliga örhängen" eller vad man ska säga.

Anledningen till att jag frågar är för att det varit en snackis sedan jag var mindre och började pierca mig hejvilt här och där, även fått det förklarat (av legitimerad piercare) att öronsnibben ej faller under den kategorin. Skjuter man hål i öronen så pressas även huden bara utåt och ger inget hål som ska läka vilket en kanyl ger och därav undrar jag kring det här ämnet.

Alla svar uppskattas!

Klart det är, vad skulle det annars vara?

Piercing är engelska och betyder "genomträngande". Vilket slags verktyg man använder till själva håltagningen har väl ingen betydelse.

Jag hade piercingar för ca 15 år sedan. En i bröstvårtan, tungan och örsnibben.

Permalänk

@Falcon: Det handlar om tillvägagångssättet och vad det har för konsekvenser. Om du väljer att göra det med en vanlig nål och inte en kanyl så kommer det såklart att läka, det är inget jag sagt någonting om, men om du nu gör så då stannar allt kvar i örat och är därför bara utpressat. Inget riktigt hål med andra ord.

Permalänk

@Exxovion: Det är just det det har, en ganska stor betydelse då ingreppet ger olika outcome. Dermal anchor är också en form av piercing men samtidigt ett mindre kirurgiskt ingrepp eftersom du skär upp huden och sätter en platta innanför som din piercing sedan ska kunna skruvas fast i.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av cvrlbrutvl:

@Andreaz1: Du pressar sönder huden. Säkerhetsnålar, vanliga nålar och håltagningspistoler gör det. En kanyl tar bort en bit kött och skapar ett hål.

Nu vet jag inte varför man inte skull kunna göra en piercing med valfritt tillhygge så som säkerhetsnålar. Men du kan precis lika gärna göra hål i öronsnibben med kanyl, något som dessutom är att föredra över "håltagningspistoler" som ger krosskador i den mjuka vävnaden. (Förlängt läketid, ökad risk för svullnad mm).

Håltagningspistoler är för övrigt typ det sista jag skulle låta komma nära mina öronsnibbar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av cvrlbrutvl:

@Falcon: Det handlar om tillvägagångssättet och vad det har för konsekvenser. Om du väljer att göra det med en vanlig nål och inte en kanyl så kommer det såklart att läka, det är inget jag sagt någonting om, men om du nu gör så då stannar allt kvar i örat och är därför bara utpressat. Inget riktigt hål med andra ord.

Har du tagit bort, tryckt undan eller på annat sätt förändrat ett objekt så att det nu (till skillnad från tidigare) går att föra saker genom objektet har du gjort ett hål i objektet. Hålet är precis lika riktigt som ett hål gjort på annat sätt.
Däremot kanske man vill särskilja metoderna inom piercingindustrin, eftersom de som sagt får olika konsekvenser. Då bör man använda andra termer än "hål" för detta.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av cvrlbrutvl:

@Falcon: Det handlar om tillvägagångssättet och vad det har för konsekvenser. Om du väljer att göra det med en vanlig nål och inte en kanyl så kommer det såklart att läka, det är inget jag sagt någonting om, men om du nu gör så då stannar allt kvar i örat och är därför bara utpressat. Inget riktigt hål med andra ord.

Tänkte direkt på

Permalänk
Avstängd

Helt OT men jag undrar, ärligt, varför vill man ha piercingar? Har funderat på det tidigare men aldrig lyckats lista ut varför.

Permalänk

@twit: Lite därför jag är fundersam då en legitimerad piercare sagt att det inte ligger i den "riktiga" piercingkategorin. Jag som är piercad och varit det i ex antal år förstår vad hon försöker säga, men sen att ha rätt term eller förklaring för allting är nog inte det lättaste varje gång. Det enda jag tänker på att det är hud, kött, blod och en läkningstid. Det går inte att jämföra det med t.ex en fågelholk där du gör ett hål som förblir ett hål.

Permalänk

@videopac: De som har piercingar vill utsmycka sin kropp för att de tycker det är fint?

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Helt OT men jag undrar, ärligt, varför vill man ha piercingar? Har funderat på det tidigare men aldrig lyckats lista ut varför.

Det finns folk till allt.

Skrivet av cvrlbrutvl:

@videopac: De som har piercingar vill utsmycka sin kropp för att de tycker det är fint?

Absolut, håller med.

Permalänk
Medlem

Kan man inte helt enkelt skilja på det genom att kalla gammal hederlig piercing för "håltagning" och tidigare edgelord-piercing, numera även det vanlig piercing, för "stansning" om det nu ska vara beskrivande tillvägagångssättet?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av cvrlbrutvl:

Skulle vilja veta vad ni som har piercingar anser om öronsnibbs-"piercingar", är det en piercing eller ej?
Tragus och liknande vet jag är en piercing då det genomförs med kanyl och inte är går under kategorin "vanliga örhängen" eller vad man ska säga.

Anledningen till att jag frågar är för att det varit en snackis sedan jag var mindre och började pierca mig hejvilt här och där, även fått det förklarat (av legitimerad piercare) att öronsnibben ej faller under den kategorin. Skjuter man hål i öronen så pressas även huden bara utåt och ger inget hål som ska läka vilket en kanyl ger och därav undrar jag kring det här ämnet.

Alla svar uppskattas!

Enligt mig, så är allt som penetrerar huden för utsmyckning en piercing.
Oavset mått på den.
Som på engelska heter det ju till och med "pierced ears" och inte "hole in ears"

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"