Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Google home, högtalargruppen olika subnets

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
localhost
Registrerad
Okt 2004

Google home, högtalargruppen olika subnets

miljlö:
virtuell pfsense i vmware miljö
4 vlan, iot, srv, adm och lan

Alla mina IOT prylar sitter i ett iot vlan som har väldigt begränsade möjligheter att prata med övriga vlan.
hur som helst så lyckas jag ej få mina högtalargrupper att synas annat än då jag är kopplat på mitt iot vlan.

jag kan se mina google home på dom vlan jag vill genom avahi i brandväggen men högtalargrupperna verkar vara svårare...

Är det någon som lyckats få det att fungera? har googlat detta men hittar ingen vettig lösning. besvärligt att hålla på att byta nät varje kväll när ungarna ska lyssna på ljudsaga

Citera om du vill ha svar :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av Pelle:

miljlö:
virtuell pfsense i vmware miljö
4 vlan, iot, srv, adm och lan

Alla mina IOT prylar sitter i ett iot vlan som har väldigt begränsade möjligheter att prata med övriga vlan.
hur som helst så lyckas jag ej få mina högtalargrupper att synas annat än då jag är kopplat på mitt iot vlan.

jag kan se mina google home på dom vlan jag vill genom avahi i brandväggen men högtalargrupperna verkar vara svårare...

Är det någon som lyckats få det att fungera? har googlat detta men hittar ingen vettig lösning. besvärligt att hålla på att byta nät varje kväll när ungarna ska lyssna på ljudsaga

Jag hade samma issue med pfsense i Esxi. Prova I pfsense att slå av hardware checksum offload. I kid you not!

Då dök grupperna upp och fungerade för det mesta rätt bra. Jag har dock dödat min pfsense till förmån för en edgerouter då min sambo ledsnade på att nätet dök en kvart vid de få omstarter som gjordes (esxi har en VM som har en iscsi share som esxi hämtar resten av VMarna på. Det tar tid för allt att starta i rätt ordning...)

/zyber på mobil

Skickades från m.sweclockers.com

WS: Bärbar workstation, 2 * Dell U2412M
HTPC: Intel NUC, Canton GLE 496, Yamaha RV-A830, Sanyo PLV-Z700
Server: Intel Xeon E3-1240@3.4 GHz, ESXi, 32GB RAM, 8*2TB RAID-Z2 + SSD-cache
Slösurf: MacBook Air 11,6", Samsung S8
Kamera: Canon EOS 5DII + 1DIII, Canon 100/2.8 Macro, Canon 70-200/2.8L, Canon 24-70/2.8L

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
localhost
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av zyberzero:

Jag hade samma issue med pfsense i Esxi. Prova I pfsense att slå av hardware checksum offload. I kid you not!

Då dök grupperna upp och fungerade för det mesta rätt bra. Jag har dock dödat min pfsense till förmån för en edgerouter då min sambo ledsnade på att nätet dök en kvart vid de få omstarter som gjordes (esxi har en VM som har en iscsi share som esxi hämtar resten av VMarna på. Det tar tid för allt att starta i rätt ordning...)

/zyber på mobil

Skickades från m.sweclockers.com

Den hade jag redan disabled :/

haha lite samma hos mig, dock har jag local storage som jag migrerar brandväggen till om jag behöver starta om min iscsi storage eller ena hosten...

Citera om du vill ha svar :)