Kortslutning - vilka delar behöver bytas?

Permalänk
Medlem

Kortslutning - vilka delar behöver bytas?

Jag lyckades spilla cola så att det rann ner i datorn. Datorn dog direkt och jag antar det blev kortslutning. Jag undrar om det finns någon här på forumet som vet vad jag behöver göra för att datorn ska funka igen. Går alla delar som grafikkort och processor sönder eller räcker det med att byta ut någon/några bara?

Är inte så kunnig inom elektronik så vore väldigt tacksam för information!

Permalänk
Medlem

@Zhogan: Öppna dator och försök avgöra / gissa vad som fått Cola på sig.

Ta bort strömkabeln utanför datorn och kringutrustning som har egen strömkabel. Ta bort grejer som inte behövs just nu.

Permalänk
Medlem

@Zhogan: dra ur strömmen försök lukta dig till vad som är bränt, förmodligen har säkringen i nätaggregatet gått sönder eller helt sönder. Nytt nätagg ca 800-1000 kr plocka loss allt och gör försiktigt rent samtliga kretskort som fått Cola på sig med någon form av alkohol, t röd, eller annat som du känner dig bekväm med. Sätt sedan ihop allt och starta upp datorn. Får du inte igång den kontakta din hemförsäkring bör att gå att få ut något på detta.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att använda dig utav isopropanol när du gör rent

Permalänk
Medlem

Ser ut som att samtliga delar har fått cola på sig, men tror att grafikkortet har fått allra mest. Men en sak som jag tycker är lite konstigt är att grafikkortets lampor börja lysa när jag kopplar in strömkabeln. Känns som att nätagget tillför ström och att det är något annat som gör att den inte vill starta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Zhogan: Saker kan delvis gå sönder och det kan vara flera saker samtidigt. Har man för bråttom med att testa med ström kan man förstöra delar som man kunde ha räddat.

1. Bryt strömmen snabbt.
2. Ta isär.
3. Gör rent.
4. Låt den torka.

Råka du dränka delar när du gör rent så är nr 4 viktigt.

Du utesluter grafikkortet genom att ta bort den HELT. Är datorn fortfarande död (fläktar inte snurrar normalt) så är det något annat som du måste fixa först. Just nu behöver dator bara de 4 viktigaste delarna.

Moderkort
Processor+Kylare
Minne
Nätagg+Kabel