Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Ray tracing i Call of Duty: Modern Warfare med Geforce RTX Super

Trädvy Permalänk
Number Six
Registrerad
Dec 1999

Ray tracing i Call of Duty: Modern Warfare med Geforce RTX Super

Call of Duty: Modern Warfare startar om spelserien med en helt ny grafikmotor och stöd för ray tracing, något vi nu kikar närmare på.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2005

När det väl nyttjas så såg det ju faktiskt riktigt bra ut. Skulle jag märka någon skillnad i ett snabbt FPS-spel? Tveksamt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Okt 2006
Skrivet av Hucke:

När det väl nyttjas så såg det ju faktiskt riktigt bra ut. Skulle jag märka någon skillnad i ett snabbt FPS-spel? Tveksamt

Tror det är en sak som om man spelat med det på och sen spelar med et av märker att något saknas i bilden även fast man kanske inte kan sätta fingret på det. Tycker RT är riktigt snyggt men tyvärr finns inga kort som riktigt kan hantera det. Blir att uppdatera grafikkortet när den generationen som kan hantera det kommer ut.

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2005

@BooliBoo: Helt klart! Jag kommer inte köpa något nytt grafikkort som inte har bra stöd för RT

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2018

En liten kommentar...

När man har jämförelsebilder så som i artikeln, försvinner nyttan till största delen när bilderna inte byts "på plats", utan flyger i sidled ur bild. Med byte på plats kan man lätt jämföra utseendet genom att se vad som ändras, medan en rörlig bild gör det nästan omöjligt.

Det är kanske snyggt att byta bild på det viset, men inte praktiskt.

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: Corsair Vengeance 32 GB (4x8) DDR4-3000 CL15 LPX | GPU: Palit RTX 2080 Ti 11 GB GamingPro OC | SSD: Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: be quiet! Silent Base 801 | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Knutby
Registrerad
Mar 2007

Jag körde precis igenom BF5 med RT på, förra gången av. Jag fick en annan upplevelse, blev mer levande.

Skickades från m.sweclockers.com

Intel Core i9-9900K @5ghz + Custom loop (AVX -2)
Asus ROG Strix RTX2080 8GB 1870/15190
Asus ROG Maximus XI Hero (WI-FI)
Corsair Vengeance RGB Pro 3200mhz 32GB
Asus ROG Strix XG32VQ, NZXT H700, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jun 2004

Ser överlag bra ut men den där inomhusbilden med bordet och stolarna, ser inte RTX ON väldigt "flimrig" ut? Dvs det är mycket "noise" i kanten av skuggan från bordet? Ser ganska dåligt ut just där imo.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jun 2004
Skrivet av hg:

Ser överlag bra ut men den där inomhusbilden med bordet och stolarna, ser inte RTX ON väldigt "flimrig" ut? Dvs det är mycket "noise" i kanten av skuggan från bordet? Ser ganska dåligt ut just där imo.

Det med bordet reagerade jag också på, ser lite märkligt ut. Jag gissar på att det inte ska se ut så och att det kanske är drivrutinsrelaterat eller någon form av bugg.

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015
Skrivet av hg:

Ser överlag bra ut men den där inomhusbilden med bordet och stolarna, ser inte RTX ON väldigt "flimrig" ut? Dvs det är mycket "noise" i kanten av skuggan från bordet? Ser ganska dåligt ut just där imo.

Håller med om detta samt bilden ute där man ser räcket mirakulöst inte ser ut som en tjock planka när man har "RT ON". Kändes mer som dåligt gjort från grunden för vanliga skuggor kan man få dem att synas utan att se ut som en tjock planka som ligger i vägen..

Ryzen 3700X / Taichi X570 / 32Gb DDR4/ RX 5700XT Gaming X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Okt 2006
Skrivet av hg:

Ser överlag bra ut men den där inomhusbilden med bordet och stolarna, ser inte RTX ON väldigt "flimrig" ut? Dvs det är mycket "noise" i kanten av skuggan från bordet? Ser ganska dåligt ut just där imo.

Tror att du upplever noise för att det är det. Grafikkorten kan inte leverera den bildkvaliteten som behövs för att det skall försvinna. Lite som om du sysslar med 3D och inte har tillräckligt med "samples" (heter nog olika i olika program), men det kommer nog uppdateringar som förfinar och förbättrar detta utan att det kommer ta en allt för stor törn för det är otroligt krävande för datorn att få bort tyvärr (i alla fall för tillfället).

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jun 2010

Jag har testat BFV en hel del med RTX, jag kan ärligt säga att jag inte ser någon skillnad. Jag byter inte 20-30fps mot rtx i dagsläget

Skickades från m.sweclockers.com

AMD Ryzen 5 2600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av hg:

Ser överlag bra ut men den där inomhusbilden med bordet och stolarna, ser inte RTX ON väldigt "flimrig" ut? Dvs det är mycket "noise" i kanten av skuggan från bordet? Ser ganska dåligt ut just där imo.

Tror det är ett lysrör eller liknande som sitter över bordet vilket gör att det inte blir "skarpa" linjer i skuggan.
Ljuskällan är inte från ett ställe utan är mer utspritt. Samma sak blir det om man skulle ha 2 ljuskäller(lampor) över bordet en bit från varandra.

CPU: 486DX2-66 (Turboknapp)
RAM: 8 MB
LJUD: Soundblaster 16

Trädvy Permalänk
Datavetare
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av hg:

Ser överlag bra ut men den där inomhusbilden med bordet och stolarna, ser inte RTX ON väldigt "flimrig" ut? Dvs det är mycket "noise" i kanten av skuggan från bordet? Ser ganska dåligt ut just där imo.

Grejen här är att "RT OFF" fallet har skarpa skuggor av en anledning: det är väsentligt billigare att få till, men det är fel!

Utomhus med solen som ljuskälla (eller någon annan ljuskälla där avstånden är väsentligt större än storleken på ljuskällan) får man väldigt skarpa skuggor. Så där fungerar "fuskmetoderna" riktigt bra. Men fall där ljuskällan inte är en oändligt liten punkt och avståndet till ljuskällan är relativt kort får man halvskuggor i övergången från skugga till belyst område.

Problemet är att beräkningen av halvskuggan är relativt kostsam alt. har man få strålar men får då brus istället (som till viss del kan städas upp med post-processning).

Just inomhusbilden är ju den där det man se hur fel "RT OFF" fallet egentligen renderar skuggor, så kommer bli i den typen av scener raytracing kommer ge störst positivt tillskott när GPUerna får allt mer RT-kraft.

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Trädvy Permalänk
Häxmästare ✨
Jonas Thörnqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av cyklonen:

En liten kommentar...

När man har jämförelsebilder så som i artikeln, försvinner nyttan till största delen när bilderna inte byts "på plats", utan flyger i sidled ur bild. Med byte på plats kan man lätt jämföra utseendet genom att se vad som ändras, medan en rörlig bild gör det nästan omöjligt.

Det är kanske snyggt att byta bild på det viset, men inte praktiskt.

Testa att klicka upp förstoringarna av bilderna så kan du hoppa fram och tillbaka mellan dem med piltangenterna utan några effekter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2017

Jag tycker Modern Warfare ser riktigt snyggt ut, RT eller ej.

Skrivet av hg:

Ser överlag bra ut men den där inomhusbilden med bordet och stolarna, ser inte RTX ON väldigt "flimrig" ut? Dvs det är mycket "noise" i kanten av skuggan från bordet? Ser ganska dåligt ut just där imo.

Jag reagerade också på den bilden. Den mjuka skuggan blir kornig p.g.a att det är en kombination av följande saker:
För lågt antal strålar
För dålig denoising
Kanske antalet strålar är tillräckligt, men fördelas inkorrekt.

Exempel på hur det kan se ut innan och efter denoising
Skrivet av BooliBoo:

Tror att du upplever noise för att det är det. Grafikkorten kan inte leverera den bildkvaliteten som behövs för att det skall försvinna.

Grafikkortet kan leverera kvalitén, men blir ombedd att inte göra det då de prioriterar prestanda mer. För snålt antal strålar, för dåligt fördelat antal strålar eller för dålig denoising.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2018
Skrivet av JonasT:

Testa att klicka upp förstoringarna av bilderna så kan du hoppa fram och tillbaka mellan dem med piltangenterna utan några effekter.

Ah! Tack!

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: Corsair Vengeance 32 GB (4x8) DDR4-3000 CL15 LPX | GPU: Palit RTX 2080 Ti 11 GB GamingPro OC | SSD: Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: be quiet! Silent Base 801 | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2007

Hm, varit lite tveksam till RT men detta väckte lite nyfikenhet och kanske kan det ge en bättre atmosfärisk känsla.

Skickades från m.sweclockers.com

Chassi: Fractal Design S / Systemdisk Samsung 850 PRO SSD: Corsair Force GT 2x120GB (RAID0) / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: i7 4790K @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: Gigabyte 1070 ROCK 8GB / PSU: Corsair RM1000i / MB: ASUS z97-A / RAM: HyperX Fury 4x8GB 1866 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G703 / TB: Logitech G710 / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-5, Blue Yeti , Philips Fidelio X2, Skärm: Acer Predator 27", Acer Predator 1440p 27", Acer XF240H

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2002

När man har RT skuggor utan GI så blir kontrasten overkligt mörk, se skuggorna av klätterväxterna i bild nedan samt skuggan på botten av dörren. Det blir orealistiskt utan indirekt ljus som tydligt saknas där.

Verkligen kul med ray trace i spel, något som jag har sett fram emot i många år.... men utan en fullständig lösning med GI inkl. reflektion, skuggor m.m. som en helhet så kan man lika gärna använda raster-tekniker för att få godtycklig helhetsbild... då bilden blir ändå av typen "godtycklig" realism när man har stora inslag av approximerade raster-tekniker.

Poängen med ray trace är att simulera verklig ljus till skillnad från raster-rendering som approximerar godtycklig och trovärdig ljussättning. Fenomenet att enbart välja att räkna på skuggor m.a.o. enbart välja räkna på "avsaknad av ljus" utan att ha med indirekt ljus är lite konstigt... Det blir som att ljussätta scenen med "svarta fotoner" vilket redan där blir orealistiskt.
Hade varit en annan historia om dessa icke realistiska ray trace skuggor (utan GI) var prestandamässigt lika snabb som shadow map eller bättre, men med sämre prestanda så kan man lika gärna behålla shadow maps.

För övrigt undrar jag om de hade ökat shadow map nivån, hade det blivit liknande kvalité med en kanske bättre prestanda? Samt om man skulle använda soft shadow maps där det skulle önskas.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2014

Snyggt!

Det här kom passande!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2017

Eh, ser lite bättre ut absolut, framförallt för skuggor som inte fanns tidigare som runt tallrikarna osv.

Men är ju inte vad som utlovats när ray tracing hypades för något år sedan- lite extra skuggor för ett dyrt kort och ganska rejält drop i FPS?

Inte värt det IMO.

Skrivet av SellahiR:

Jag har testat BFV en hel del med RTX, jag kan ärligt säga att jag inte ser någon skillnad. Jag byter inte 20-30fps mot rtx i dagsläget

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här, jag får något frustrerande stutter varje gång det sker explosioner nära mig vilket i ett spel som BFV gör det rätt obekvämt att spela, så har stängt av det. När jag väl slår på det ser det bra ut om jag tittat efter effekterna specifikt dock, men BFV är redan jävligt snyggt och implementering är väldigt begränsad. För 10-15 FPS mindre skulle det vara värt det om det vara stabilt, men med 25+ fps mindre och stutters är det definitivt inte värt det.

Det känns lite som att de fuskat någonstans- det ska ju vara realtid strålspårning och inte pre-rendered, men märkt att om jag går in på en tom server och springer runt (gjorde medan jag försökte få till lagom inställningar för bra fps) så kommer det ibland starka reflektioner av eld på vapnet fast ingen eld eller explosion faktiskt är nära. Väldigt udda.

Ryzen 3900x + Flare X 16GB @3200Mhz CL14, 2080 Super X TRIO, HX1200i- resten kommer och går.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Maj 2009

Det som jag reagerar mest på är att spelet inte har någon Ambient Occlusion eller Shadowmap PFC + dithering i Raytracing Off-mode, något som dom flesta spel sen 10 år tillbaka har.

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hell
Registrerad
Apr 2006

Jag köpte nu på BF en 2080 TI och jag ser fan ingen skillnad med RTX på och av. Har testat både i Metro och MW, ser ingen skillnad alls än själv FPS Kanske jag som är blind. Ska testa BF5 och se om jag märker någon skillnad där.

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
Youtube: http://www.youtube.com/user/IIIRef
Intel Core I7 9700K G.Skill Trident Z RGB Series 16GB (2x8GB) / 3200MHz ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB EVGA 1000w, LG 34GK950F

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2018

Är det verkligen så står skillnad att ha ett 20xx kort och raytracing än att köra exempelvis 1080 kort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hell
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av ekeljung:

Är det verkligen så står skillnad att ha ett 20xx kort och raytracing än att köra exempelvis 1080 kort?

I Modern Warfare var det stor skillnad för mig. Hade tidigare allt på low(textures på High) och hade runt 90 fps med 1080 gtx. Med 2080Ti hade jag samma inställningar plus 2X AA runt 140-160 fps, Battlefield 5 ingen skillnad alls så det måste vara något fel hos mig. Det är egentligen enda spelet som funkar skit av någon anledning.

Metro Exodus var också stor skillnad, säkert 40 fps i skillnad eller mer med mitt system. Ska testa annat, lite besviken med BF5. Tänkte testa BF1 och se hur den fungerar idag.

Raytracing ser inte jag någon skillnad mot hur det såg ut innan, lite bättre skuggor kanske i MW t.ex, däremot märkte jag att man tappar ca 30 % av fps.

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
Youtube: http://www.youtube.com/user/IIIRef
Intel Core I7 9700K G.Skill Trident Z RGB Series 16GB (2x8GB) / 3200MHz ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB EVGA 1000w, LG 34GK950F

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2013

Spelet ser typ likadant ut på low och högsta