Vägrar starta upp efter ominstallation av win 10

Permalänk
Medlem

Vägrar starta upp efter ominstallation av win 10

Hejsan!

Har ett störande problem!
Skulle ta och ominstallera win 10 på en Lenovo Tinkcentre stationär dator som tuggat en massa program i en par år för att få en clean install gjorde jag mig en fin USB sticka med windowsverktyg och blabla.....ni vet köret.
Nåja i min stora visdom börja jag ominstallationen och tänkte detta går ju som smort, hade fin blå skärm med massa procent som installera windows och sen efter ett bra tag var det klart (för tillfället åtminstone) och det stod på skärmen windows startas om.
jodå maskinen starta om men där tog det stop.....kolsvart skärm ett bra tag och sen lampan som indikerar att nåt händer blinka på så jag tänkte det tar väl ett tag......vänta.......väntade mera gick och sova och nästa dag när den tuggat ett dygn var det fortfarande lika svart och inget hände.
Nu börja kallsvetten krypa fram, tog och stängde av skrället och starta igen,...inget händer...
pröva dra ur allt även usb minnet och startar om...inget händer
försöker öppna biosen vid start....går inte, har prövat alla kombinationer av ESC och F1 - F12 men kommer inte åt Biosen.
Prövade också att starta med ett annat USB minne utan resultat samt med en installskiva till win7 och en till ett Linux jag hade att liggandes men utan resultat.

Min fråga
Har jag totalt lyckats "fu**ka" upp maskinen och det är skrotcontainern nästa som hägrar för den eller finns det nåt annat jag kan pröva.
Den hade egentligen inget större fel än att jag ville rensa bort allt innan mitt stora försök till ominstallation och det ligger ändå en i5:a i den så känns lite surt, men den verkar liksom helt "avtuppad" nu.

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790K / CPU-cooler: Corsair hydro H100i / PSU: Corsair AX860 / MB: Asus Z97-Deluxe / RAM: Corsair Dominator Platinum 1866 MHz 16 GB [White led] / GPU: MSI GTX 780 OC edition [Twin frozr Gaming] / Case: Corsair Obsidian 750d / BD-rom: Asus BW-16D1HT Blu-Ray Rewriter / SSD: Samsung 840evo 120 GB [os-disk] + 840evo 250 GB / HDD: WD red 4 TB & WD black 500 GB / Cables/fans: nzxt sleeved black & Corsair SP White led

Permalänk
Medlem

@DW79:
Det klassiska gäller här dvs. koppla bort allt onödigt som inte behövs för moderkortet ska starta upp.
Med onödigt menas CD/DVD, diskar, eventuella expantionskort dock ej grafik-kort om det inte finns något intergrerat, allt som är kopplat till USB eller PS/2 samt att man bara kör med en RAM sticka.

Startar moderkortet upp då, så kopplar man in saker en & en tills man hittar en eventuell felkälla.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Rekordmedlem

Hur gjorde du, hade du endast den lagringsenhet sdu vill instalerla på inkopplad och raderade alla partitioner på den och lät installationsprogrammet partitionera den innan installationen ?

Laddade du ner senaste wersionen av wwin eller provade du att göra installationsmedia från nån gammal isofil eller liknade ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Såg du till att det är rätt bootordning och att plocka bort installationsmedia före omstart.

Skickades från m.sweclockers.com