Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Feb 2005

Unifi Controller på pfSense?

Någon som kör denna kombo?
Var hittar jag den bästa installationen/guiden till detta?

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 3700X ] [ Asus 2070 ROG Strix ] [ Asus Crosshair VI Hero]
[ 16GB G.Skill FlareX 3600Mhz DDR4 ] [ Samsung 960 EVO 500GB + Samsung 850 Pro 256GB ] [ Logitech G933 ] [ Corsair H115i ] [ Win10 x64 Pro ] 10 205p 3DMark TimeSpy [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2019

@SirMacke:
Jag förstår tjusningen i att ha en box som gör allt, men det här låter som att det skulle kunna bli meckigt redan vid vanligt underhåll av endera systemet.

Mitt råd: Köp en RPi om du vill bygga själv, eller köp en Cloudkey för en färdig lösning, och låt brandvägg och interna appliances vara separata. Alternativt: Kör en hypervisor med pfSense i en VM och din Ubiquity-controller i en annan, om din dator är stark nog (och om du har ett NIC över att ha som WAN-port).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

@SirMacke:
Jag förstår tjusningen i att ha en box som gör allt, men det här låter som att det skulle kunna bli meckigt redan vid vanligt underhåll av endera systemet.

Mitt råd: Köp en RPi om du vill bygga själv, eller köp en Cloudkey för en färdig lösning, och låt brandvägg och interna appliances vara separata. Alternativt: Kör en hypervisor med pfSense i en VM och din Ubiquity-controller i en annan, om din dator är stark nog (och om du har ett NIC över att ha som WAN-port).

Hallå, nuvarande Controller ligger redan på en Pi Zero.
Tänkte bara om det skulle vara smidigare att ha allt samlat.

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 3700X ] [ Asus 2070 ROG Strix ] [ Asus Crosshair VI Hero]
[ 16GB G.Skill FlareX 3600Mhz DDR4 ] [ Samsung 960 EVO 500GB + Samsung 850 Pro 256GB ] [ Logitech G933 ] [ Corsair H115i ] [ Win10 x64 Pro ] 10 205p 3DMark TimeSpy [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2011

Jag kör pfSense i en box och min UnifiController i en Docker-container. Håll isär dem. Det blir smidigast så.

GNU/Linux

Blog
YouTube

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2019
Skrivet av SirMacke:

Hallå, nuvarande Controller ligger redan på en Pi Zero.
Tänkte bara om det skulle vara smidigare att ha allt samlat.

Inte smidigare, men en intressant övning så länge du inte har något emot att bråka lite med det då och då, plus att du per definition i så fall behöver installera en del "onödiga" verktyg och bibliotek på den maskin som reglerar perimetersäkerheten för ditt nätverk, vilket jag aldrig skulle rekommendera.