Hörlurar (Inte bara för spel)

Permalänk
Medlem

Hörlurar (Inte bara för spel)

Är på jakt efter ett par nya hörlurar, sitter just nu med Sennheiser PC360 och är väldigt nöjd förutom att hjulet för att justera volymen har ballat ur plus att dom börjar få några år på nacken. Det är ju ganska enkelt att hitta en ersättare, Sennheiser PC 373D eller G4ME ONE och minst lika enkelt att hitta andra hörlurar för folk som spelar.

Men sen har man ju hört många experter säga också att ljudet i hörlurar ämnade för spel inte är lika bra som i vanliga hörlurar, och eftersom jag inte spelar så mycket längre den typen av spel där man behöver höra varje fotsteg eller veta precis vart fienden kommer ifrån så tänkte jag bara kolla om någon har tips på några vettiga hörlurar som inte blinkar i massa häftiga färger utan bara levererar 100% på ljudet.

Eller är gaming lurar det bästa man kan få ljudmässigt för 1-2 tusen kronor?

Behöver inte ha något nu, blir väl att kika online på mellandagsrean i så fall så tips på produkter som kanske är billiga nu eller som ni tror kan bli billiga då uppskattas.

Permalänk

Kan varmt rekommendera Sennheiser HD599. Otroligt sköna och imponerande bra ljud.

Har innan ägt en hel drös med "gaming" lurar bland annat Hyper X Cloud II (Sköna men undermåligt ljud), Corsair Vengeance 2000/2100 (Dåligt ljud och tveksam passform), Steelseries siberia 800 wireless (Varma, obekväma efter lång tids användning, bra ljud) Steelseries Arctis 7 (Medelmåttig komfort, Bra ljud)

Är nu riktigt nöjd med mina Sennheiser HD599 som är bättre än allt annat jag testat i både spel och till musik/film

Hoppas det var till någon hjälp.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil Hansson:

Kan varmt rekommendera Sennheiser HD599. Otroligt sköna och imponerande bra ljud.

Har innan ägt en hel drös med "gaming" lurar bland annat Hyper X Cloud II (Sköna men undermåligt ljud), Corsair Vengeance 2000/2100 (Dåligt ljud och tveksam passform), Steelseries siberia 800 wireless (Varma, obekväma efter lång tids användning, bra ljud) Steelseries Arctis 7 (Medelmåttig komfort, Bra ljud)

Är nu riktigt nöjd med mina Sennheiser HD599 som är bättre än allt annat jag testat i både spel och till musik/film

Hoppas det var till någon hjälp.

Ja det känns ju aktuellt eftersom det är Sennheiser jag kör med just nu, gillar komforten i deras lurar. Är HD599 deras mellanklass segment eller hur ser det ut?

Permalänk

@asnan: Ja det är väl mellanklassen kan man säga. Dom har även HD558 för under 1000 kronor som enligt tester ska vara helt okej lurar, lite mer bas än HD599. Jag har även ett par Sennheiser HD600, dessa ligger ca 1000kr högre än HD599 men jag föredrar HD599 då dom inte är riktigt lika stora och ljudmässigt ganska lika.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil Hansson:

@asnan: Ja det är väl mellanklassen kan man säga. Dom har även HD558 för under 1000 kronor som enligt tester ska vara helt okej lurar, lite mer bas än HD599. Jag har även ett par Sennheiser HD600, dessa ligger ca 1000kr högre än HD599 men jag föredrar HD599 då dom inte är riktigt lika stora och ljudmässigt ganska lika.

Det tråkiga med många Sennheiser lurar är att de verkar ha slutat säljas på många ställen då dom har några år på nacken, HD558 lanserades ju 2011 och jag verkar inte hitta dom i någon butik som levererar till mig i alla fall.

Dom här verkar många prata varmt om också,

https://www.amazon.co.uk/Philips-X2HR-Resolution-Headphones-I...

Permalänk
Skrivet av asnan:

Det tråkiga med många Sennheiser lurar är att de verkar ha slutat säljas på många ställen då dom har några år på nacken, HD558 lanserades ju 2011 och jag verkar inte hitta dom i någon butik som levererar till mig i alla fall.

Dom här verkar många prata varmt om också,

https://www.amazon.co.uk/Philips-X2HR-Resolution-Headphones-I...

HD558 har ersatts av HD559
HD598 har ersatts av HD599

Så det är HD559 eller HD599 du ska kolla efter isf. Finns garanterat många konkurrenter och alternativ till dessa men har dålig koll på andra tillverkare

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

För typ 2000kr finns ju även HD58x.
https://drop.com/buy/massdrop-x-sennheiser-hd-58x-jubilee-hea...

Annars är ju Beyerdynamic DT 990 eller AKG K702 åxå omtyckta lurar.

Sedan är det ju en smaksak vad man gillar. Jag upplever, av dessa tre, att HD58x är mest neutrala medan K702 är lite mer framåt i mellanregistret och DT990 är med framåt en bit upp i diskanregistret så de har ju lite olika karaktär.
Hur de förhåller sig till PC360 kan jag dock inte uttala mig om då jag inte lyssnat på dem, vad jag kan erinra mig.

Permalänk
Medlem

Annars lär det inte vara överdrivet svårt att reparera volymkontrollen om det finns nån i din närhet med en lödkolv (och rätt komponent). Alternativt kan man göra det ännu enklare för sig och ta bort den helt och hållet och reglera volymen i mjukvaran.