Fläktlager – en guide till navet i datorfläkten

Permalänk
Melding Plague

Fläktlager – en guide till navet i datorfläkten

Kullager, glidlager, vätskelager och magnetlager är alla vanliga i datorfläktar. Vad har de för egenskaper och vad är funktionen?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Kör själv HD120 och det är ganska stora nav på dom och bakom det står luften nästan stilla. Någon tillverkare skulle ju komma på en lösning med mindre nav eller forma navet så att man trycker luften bakom det. Någon form av konisk propeller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Byggde ihop datorn för test av komponenter inför vattenkylning. Så enbart nätagg, EVGA SC och stock Wraith Spire, inga chassifläktar.
Ärligt talat är det tyst och svalt, så jag fick aldrig tummen ur med vattenkylning och därför har det varit så här i ett år :S

Permalänk

Nu kan jag göra det själv utan något större jobb me någon som testat att köra sina fläktar på 800 rpm vid vattenkylning. Mina går mellan 800-1800 och dom börjar höras vid 1300. Allt över det kanske inget ger något gällande lägre vattentemp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Roligt med en fläktguide. Hade varit roligt med fler delar förklaring av PWM, hur man bygger olika fläktkurvor för prestanda kontra ljudnivå. Hur man placerar fläktarna i chassit för bästa luftflöde. Sen finns det massor av annat som tryck vs. flöde, 140mm vs. 120, samt olika fläktbladsdesigner.

Permalänk
Medlem

Har 2st Noctua P14, 2st Scythe Kaze Flex 120, och 2st Silverstone RGB fläktar som följde med chassit. Silverstone fläktarna var förvånansvärt bra så de fick sitta kvar. Vet iaf att alla mina fläktar är vätskelagrade.

Har en hel hög fläktar som jag fått med diverse kylare och chassin som samlar damm i en låda. Finns oroväckande mycket skräpfläktar på marknaden

Ett av de sämsta köp jag gjort är nog dock ett 2-pack av Corsairs ML120 fläktar. Precis som den här guiden påstår så tycker man ju att fläktar med magnetiska lager borde vara tysta, men så är inte fallet med Corsairs ML fläktar i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Har 2st Noctua P14, 2st Scythe Kaze Flex 120, och 2st Silverstone RGB fläktar som följde med chassit. Silverstone fläktarna var förvånansvärt bra så de fick sitta kvar. Vet iaf att alla mina fläktar är vätskelagrade.

Har en hel hög fläktar som jag fått med diverse kylare och chassin som samlar damm i en låda. Finns oroväckande mycket skräpfläktar på marknaden

Ett av de sämsta köp jag gjort är nog dock ett 2-pack av Corsairs ML120 fläktar. Precis som den här guiden påstår så tycker man ju att fläktar med magnetiska lager borde vara tysta, men så är inte fallet med Corsairs ML fläktar i alla fall.

Jag som har 7st ML fläktar i min dator

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av employed:

Roligt med en fläktguide. Hade varit roligt med fler delar förklaring av PWM, hur man bygger olika fläktkurvor för prestanda kontra ljudnivå. Hur man placerar fläktarna i chassit för bästa luftflöde. Sen finns det massor av annat som tryck vs. flöde, 140mm vs. 120, samt olika fläktbladsdesigner.

Det finns en liten guide på 3- och 4-pinsfläktar från tidigare i år, där just PWM avhandlas. Bra förslag på ämnen

https://www.sweclockers.com/artikel/27315-datorflaktar-med-3-och-4-pinskontakter-vad-skiljer-egentligen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Har 2st Noctua P14, 2st Scythe Kaze Flex 120, och 2st Silverstone RGB fläktar som följde med chassit. Silverstone fläktarna var förvånansvärt bra så de fick sitta kvar. Vet iaf att alla mina fläktar är vätskelagrade.

Har en hel hög fläktar som jag fått med diverse kylare och chassin som samlar damm i en låda. Finns oroväckande mycket skräpfläktar på marknaden

Ett av de sämsta köp jag gjort är nog dock ett 2-pack av Corsairs ML120 fläktar. Precis som den här guiden påstår så tycker man ju att fläktar med magnetiska lager borde vara tysta, men så är inte fallet med Corsairs ML fläktar i alla fall.

Tycker mina är förhållandevis tysta? Men har ganska dålig koll på det här så kan vara att jag bara vant mig vid det eller nåt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Silverstone SG-13B | Moderkort: MSI B450I | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | CPU-kylare: Alphacool Eisbaer LT120 (fläktar utbytta till Corsair Premium ML120) | RAM: Crucial Ballistix 3600Mhz CL16 2x8GB | PSU: EVGA G3 1000W | GPU: AMD Radeon 5700 XT | Skärm: Dell U2515h | SSD: Corsair MP510 960GB | HDD: Seagate Firecuda 2TB (2,5")

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Nu kan jag göra det själv utan något större jobb me någon som testat att köra sina fläktar på 800 rpm vid vattenkylning. Mina går mellan 800-1800 och dom börjar höras vid 1300. Allt över det kanske inget ger något gällande lägre vattentemp.

Skickades från m.sweclockers.com

Max 900 så mellan 0 rpm och 900 kör jag. Ligger runt 700 I tuffa laster med ml fläktar. Jag avskyr datorbrus. Hemligheten är att ha överdrivet många så behövs inte mycket rpm för att hålla tempen i schack.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem

Kör nästan enbart noctua

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Har haft EKWB Vardar RGB, fantastisk statisk tryck för radiatorn. Men nu prova jag Fraktal Designs senaste Prisma AL 120mm aRGB, 9 av dem.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Nu är det här sponsrat av Corsair vilket gör det hela lite svårt. Jag har kollat på ML-fläktar till och från några gånger och kommit fram till att de inte var särskilt tysta eller 'framtidsmässiga' som de verkade på papper. Har de förfinat den processen nu?

Jag har en Corsair H100 som kyler en i7 7700K och på den radiatorn (som är monterad i taket av chassit) har jag två stycken Noiseblocker-fläktar som när jag köpte dem ansågs vara bland de bästa ljud-per-rpm-fläktarna på marknaden. Med en fläktkontroller till dem så kunde jag köra dem både väldigt långsamt och väldigt snabbt beroende på mina behov.

Nu har de börjat slitas ut och de rasslar lite på låga hastigheter och jag har flera gånger tittar på ML-fläktar för att ersätta dem med men olika recensioner har fått mig att backa.

Hur ser det ut idag? Vilka fläktar skulle ni rekommenera för att ersätta Blacksilent Pro 140mm? Jag använder sällan 1700rpm men det händer när jag klockar mycket, vill spela och det är 32+ grader ute på sommaren. Säg att jag vill kunna nå 1500rpm iaf och ha en linjär ljudkurva ner till 500rpm för det är ett av mina problem just nu.

Är ML vägen att gå eller är det så enkelt som Noctua? Det skulle uppskattas om fläktarna inte var svindyra med.

Visa signatur

7700K Stock med Noctua NH-U12A, 16GB Corsair Vengeance PC3000@3200, MSI 1080 8G Öppnad power profile, Corsair HX 750W
NVME bootdisk, ett par SATA SSDs och en drös med 2-4TB diskar med semesterfilmer och Plex-server
AOC Q27G2E/BK 27" 1440p VA @ 155Hz

Permalänk
Avstängd

Corsair tillverkar saker som borde stannat på deras fabriker, och borde vara förbjudna att säljas till allmänheten, det är min åsikt.

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Medlem

Missade att det var en sponsrad artikel, hade hoppas på lite mer info om Noctuas fläktar som är en extremt populär fläkttillverkare bland datornördar. Corsair... Nej jag biter mig i tungan. Akronymen FML får en helt ny betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lusvig:

Tycker mina är förhållandevis tysta? Men har ganska dålig koll på det här så kan vara att jag bara vant mig vid det eller nåt

Skickades från m.sweclockers.com

De är tysta på väldigt låga varv men då kyler de å andra sidan inte speciellt mycket.

Skrivet av mezzo_:

Nu är det här sponsrat av Corsair vilket gör det hela lite svårt. Jag har kollat på ML-fläktar till och från några gånger och kommit fram till att de inte var särskilt tysta eller 'framtidsmässiga' som de verkade på papper. Har de förfinat den processen nu?

Håller med om att det blir lite skevt då det är en sponsrad artikel.

Den senaste tiden har jag testat LL serien vilken tyvärr var riktigt kass! Slängde in dem i Dynamic O-11 chassit men de flyttade knappt någon luft och var väldigt högljudda. Haft ML och de flyttar däremot en del luft men samma problem här, låter väldigt mycket. Läst recensionerna om QL, samma problem där - låter alldeles för mycket kontra vad de flyttar för luft.

De enda fläktarna från Corsair som jag varit riktigt nöjd med är AF140, de flyttar mängder med luft och har en bra ljudbild.

Det Corsair är bra på däremot är design, fläktarna ser verkligen riktigt snygga ut! Antar att det är därför Noctua gör så bra ifrån sig, de har enbart gått på prestanda och struntat i design.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Bra beskrivning av de olika lagertyperna!

Tyvärr har det smugit sig in ett kardinalfel i första stycket under Fläktens uppbyggnad.
Borstlösa motorer är per definition växelströmsmotorer (vilket ju också framkommer senare i texten). I fläkten matas motorn med växelström från den i fläkten inbyggda växelriktaren ("kretskortet"), vilken i sin tur matas med likspänning.

Det är alltså fläkten (hela anordningen) som drivs med likström. Likströmmen går till kretskortet som i sin tur skickar tre parallella växelströmmar till motorn.

Själva motorn är en fyrpolig borstlös outrunner med sensor, principiellt inte helt olik den motor som sitter i min radiostyrda crawler.
Man kan även ha borstlösa motorer utan sensor, men då krävs lite mixtrande (med strömriktningarna) att starta dem och de kan inte köras på lika låga varv som en motor med sensor, eftersom man i stället använder den inducerade spänningen i spolarna som givare för rotorns position.

En likströmsmotor matas med likström och sköter själv riktningen av strömmen genom spolarna, utan behov av yttre växelriktare.

Permalänk
Lego Master

Det finns alltså vanliga 120mm-fläktar med maglev-tech?
Hold my beer and take my money!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Spenderade massa pengar(flera månaders studiebidrag) på fläktar under gymnasietiden, som skulle vara tysta, eftersom datorn stod i sovrummet... På den tiden var det endast moddade(ner till 700-1000varv~) Nexus fläktar som funkade, men sen kom till slut Noctua med sina fläktar och tillhörande resistans stycken, så man enkelt kunde välja önskat varvtal. Kört på dessa i över 10år nu i 24/7 och fungerar lika bra som när de var nya, sjukt nöjd.

Drömmen vorre dock att ha en Raspberry Pi även som Gamingdatorn och Server =D. Så jäkla najs med zero noise.

Iofs inte helt omöjligt med Stadia? Och hade man inte kört ZFS, så hade nog servern också kunnat vara en RPi :).

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

De är tysta på väldigt låga varv men då kyler de å andra sidan inte speciellt mycket.

Håller med om att det blir lite skevt då det är en sponsrad artikel.

Den senaste tiden har jag testat LL serien vilken tyvärr var riktigt kass! Slängde in dem i Dynamic O-11 chassit men de flyttade knappt någon luft och var väldigt högljudda. Haft ML och de flyttar däremot en del luft men samma problem här, låter väldigt mycket. Läst recensionerna om QL, samma problem där - låter alldeles för mycket kontra vad de flyttar för luft.

De enda fläktarna från Corsair som jag varit riktigt nöjd med är AF140, de flyttar mängder med luft och har en bra ljudbild.

Det Corsair är bra på däremot är design, fläktarna ser verkligen riktigt snygga ut! Antar att det är därför Noctua gör så bra ifrån sig, de har enbart gått på prestanda och struntat i design.

Jag är inte ute efter RGB så jag vill bara ha en beprövad fläkt som klarar 500-1500+ rpm med en fläktkontroller. Så design på RGB intresserar mig inte då jag stryper strömmen till hela +12 när jag justerar mina fläktar.
Finns det någon opartisk test med så "tråkiga" fläktar som möjligt? För jag är endast ute efter ljud kontra rpm på mina två 140mm-fläktar som är monterade på utsidan chassit då de inte fick plats på inidan när jag impulsköpte kylaren för ett gäng år sådan.

Visa signatur

7700K Stock med Noctua NH-U12A, 16GB Corsair Vengeance PC3000@3200, MSI 1080 8G Öppnad power profile, Corsair HX 750W
NVME bootdisk, ett par SATA SSDs och en drös med 2-4TB diskar med semesterfilmer och Plex-server
AOC Q27G2E/BK 27" 1440p VA @ 155Hz

Permalänk
Skrivet av mezzo_:

Jag är inte ute efter RGB så jag vill bara ha en beprövad fläkt som klarar 500-1500+ rpm med en fläktkontroller. Så design på RGB intresserar mig inte då jag stryper strömmen till hela +12 när jag justerar mina fläktar.
Finns det någon opartisk test med så "tråkiga" fläktar som möjligt? För jag är endast ute efter ljud kontra rpm på mina två 140mm-fläktar som är monterade på utsidan chassit då de inte fick plats på inidan när jag impulsköpte kylaren för ett gäng år sådan.

Thermalright TY-140 has worked very very well for me for many years now. Strongly recommended.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Olle P:

Bra beskrivning av de olika lagertyperna!

Tyvärr har det smugit sig in ett kardinalfel i första stycket under Fläktens uppbyggnad.
Borstlösa motorer är per definition växelströmsmotorer (vilket ju också framkommer senare i texten). I fläkten matas motorn med växelström från den i fläkten inbyggda växelriktaren ("kretskortet"), vilken i sin tur matas med likspänning.

Det är alltså fläkten (hela anordningen) som drivs med likström. Likströmmen går till kretskortet som i sin tur skickar tre parallella växelströmmar till motorn.

Själva motorn är en fyrpolig borstlös outrunner med sensor, principiellt inte helt olik den motor som sitter i min radiostyrda crawler.
Man kan även ha borstlösa motorer utan sensor, men då krävs lite mixtrande (med strömriktningarna) att starta dem och de kan inte köras på lika låga varv som en motor med sensor, eftersom man i stället använder den inducerade spänningen i spolarna som givare för rotorns position.

En likströmsmotor matas med likström och sköter själv riktningen av strömmen genom spolarna, utan behov av yttre växelriktare.

Ja, det är kanske en dum förenkling, även om de ofta benämns som just borstlösa likströmsmotorer. Som du säger framkommer det senare i texten, men det kan helt klart vara vettigt att nämna det även tidigare. Bra förklarat ovan! Någon formulering kring detta ska pillas in i artikeln

Tillagt! Lade till en tidigare förklaring i bildtext, samt skippade benämningen "likströmsmotor av borstlös typ", till förmån för "...motor av borstlös typ, som drivs av likström..."