Permalänk
Medlem

web baserat ljud/video blir osyncat

hej har problem med att ljud vs video blir osynkat via weben youtube, netflix m.m. ju längre videon spelas ju mer osynk blir det dock inte alltid

uppdaterade datorn 2018-11

allt började när jag uppgrade cpu mobo och ram till I5 9600k, ASUS PRIME Z390-A, och Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 före det inga problem alls

före uppgrderingen hade jag en 4790k nån evga z97 mohterboard och 16 gig ddr3

jag kör ljudet vi 3 olika utgångar beronde på var och vad jag gör
en teac AI-101DA till högtalarna vid datorn kopplade via usb https://www.teac-audio.eu/en/products/ai-101da-120651.html
en Marantz NR1509 kopplad hdmi för film via tvn
och ett par steelseries arctic 7 trådlösa hörlurar kopplade via usb

alla blir osynkade i olika grad har även märkt att olika browsers reagerar olika ¨t..ex chrome fungerar hyffsat till youtube medans för netflix är det firefox som fungerar best

har självklart uppdaterat alla drivare jag kan tänka på samt bios men inget hjälper

har andrat windows power management med mera men inget hjälper som sagt

är det nån som kan tänka nått mer ja inte provat eller är det bara suga i det sura äpplet att jag var dum nog att köpa en asus produkt igen

nuvarande daror spec
intel i5 9600k
asus PRIME Z390-A
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15
evga gtx 1080
Samsung 970 EVO 500GB system disc
och till lagring en 1tb ssd plus 6tb vanlig hdd

:edit: har 250/100 fiber så nätet bör ej vara nåt bekymmer

Permalänk
Medlem

Windows helt uppdaterat, eller sitter du på en äldre version?
HPET inaktiverat i bios?

Eftersom du kör via antingen usb eller hdmi så är det ganska säkert inte drivarna till det integrerade ljudkort som är problemet, och eftersom både hdmi och usb strular så är det nog inte usb-drivarna heller. Två annars rätt vanliga möjliga felkällor.
Ett annat möjligt problem är droppade frames pga. packet loss i nätverket, nu verkar du sitta på bra lina hastighetsmässigt, men man kan alltid få problem pga. taskig router, problem med nätverkskabel/kontakter, drivrutinerna till nätverkskortet. Värt att kolla upp om inget annat funkar.

Men börja med att kolla så HPET (high precision event timer) är inaktiverat i bios. Och kör du en äldre build av windows så är det värt att uppdatera den till senaste.

Permalänk
Medlem

@elBenko: tack för svaret HPET ska jag kolla upp det har jag ej gjort windows är uppdaterat

angående att allt är kopplat via usb eller hdmi glömde jag dock att tillägga jag har provat att kört via 3,5 mm utgången på moderkortet utan framgång

men ska kolla upp ditt tipps o hpet imorn då ja lär sova nu

packet loss i nätverket tror jag inte på eftersom det inte var något som hällst problem före uppdateringen med samma uppkoling

EDIT om det inte kan vara nått med asus inbygda nätvärkskort men märker då inget i spel

Permalänk
Medlem

Ok, hjälper det inte att slå av HPET, eller om det redan är inaktiverat så se om det finns nyare drivare att hämta till nätverkskortet. Värt ett försök iaf.