Nätverk på min Synology NAS

Permalänk

Nätverk på min Synology NAS

Hej!

Jag sitter på en relativt gammal NAS, en synology DS213. Nu har jag hottat upp bredbandet och kör 500/500, men nedladdning kommer ändå inte upp i mer än 5-7 MBps, dvs ingen skillnad mot när jag hade 100/100.

Jag har testat alla kablar, och kopplar jag upp en laptop med samma kabel som NAS:en så får jag i princip 600/600.

Mina Sherlock-gener säger mig då att problemet är hos NAS:en och inte router eller kabel. Jag har letat men hittar ingen specifik information om att den inte skulle klara snabbare nedladdning? Kan det var a diskarna som är problemet? Eller finns det nån inställning jag borde känna till? Jag kör 2st 5400 RPM-diskar med Synologys hybrid RAID (1-drive fault tolerance)-

Tack!

Permalänk
Inaktiv

Du kan ju kolla den här sidan.
https://www.synology.com/en-us/knowledgebase/DSM/tutorial/Fil...

Men de kan nog vara så att du kan bara välja 100mbit eller 1000mbit därav ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Tjena!

Har du loggat in och kollat hur cpu belastningen ser ut när du ligger och överför något i den hastigheten?
Är det skillnaden i hastigheten när du överför saker internt på nätverket jämfört med när du försöker hämta hem något på internet?

Kan va värt testa det här om du kör SMB:
https://bobmckay.com/i-t-support-networking/nas-media-servers...

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Inaktiv

Jag kommer upp i runt 80mb/s och jag har 1000mbit lina, har en DS214se.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av apskallen:

Hej!

Jag sitter på en relativt gammal NAS, en synology DS213. Nu har jag hottat upp bredbandet och kör 500/500, men nedladdning kommer ändå inte upp i mer än 5-7 MBps, dvs ingen skillnad mot när jag hade 100/100.

Jag har testat alla kablar, och kopplar jag upp en laptop med samma kabel som NAS:en så får jag i princip 600/600.

Mina Sherlock-gener säger mig då att problemet är hos NAS:en och inte router eller kabel. Jag har letat men hittar ingen specifik information om att den inte skulle klara snabbare nedladdning? Kan det var a diskarna som är problemet? Eller finns det nån inställning jag borde känna till? Jag kör 2st 5400 RPM-diskar med Synologys hybrid RAID (1-drive fault tolerance)-

Tack!

Vad får du för hastigheter lokalt på nätverket och har du provat olika sätt att föra över data?

Det gäller att hålla reda på bits och bytes här. Jag gissar att du pratar om MBytes/s, annars är dina siffror katastrofdåliga.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Hur mäter du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av giplet:

Vad får du för hastigheter lokalt på nätverket och har du provat olika sätt att föra över data?

Det gäller att hålla reda på bits och bytes här. Jag gissar att du pratar om MBytes/s, annars är dina siffror katastrofdåliga.

Självklart menar jag MBytes/s, annars hade jag skrivit Mbps

Hämtar jag lokalt från NAN:en till min dator hämtar den med ~70 MBytes/sec.

Skrivet av jocke92:

Hur mäter du?

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom jag inte har nån bra mätmetod så körde jag Download manager. Bara lagliga filer givetvis. Men huvudanvändandet är som "moln-tjänst" för släktingar runt om i Sverige och det hade ju varit trevligt om jag kunde skrämma upp hastigheten lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av apskallen:

Självklart menar jag MBytes/s, annars hade jag skrivit Mbps

Hämtar jag lokalt från NAN:en till min dator hämtar den med ~70 MBytes/sec.

Eftersom jag inte har nån bra mätmetod så körde jag Download manager. Bara lagliga filer givetvis. Men huvudanvändandet är som "moln-tjänst" för släktingar runt om i Sverige och det hade ju varit trevligt om jag kunde skrämma upp hastigheten lite.

Ok, då förstår jag. Ja det är en lite tyngre grej med torrents för processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av apskallen:

Hej!

Jag sitter på en relativt gammal NAS, en synology DS213. Nu har jag hottat upp bredbandet och kör 500/500, men nedladdning kommer ändå inte upp i mer än 5-7 MBps, dvs ingen skillnad mot när jag hade 100/100.

Jag har testat alla kablar, och kopplar jag upp en laptop med samma kabel som NAS:en så får jag i princip 600/600.

Mina Sherlock-gener säger mig då att problemet är hos NAS:en och inte router eller kabel. Jag har letat men hittar ingen specifik information om att den inte skulle klara snabbare nedladdning? Kan det var a diskarna som är problemet? Eller finns det nån inställning jag borde känna till? Jag kör 2st 5400 RPM-diskar med Synologys hybrid RAID (1-drive fault tolerance)-

Tack!

Synology ligger på en linux-botten gissar jag

Nu vet jag inte om du är van att SSH:a in till NAS med tex. PuTTY (du kanske måste aktivera SSH i GUIT:t först för att ha 'ssh' åtkommlig i NAS över nätverk) - men om man gör det och installerar 'atop' ('apt update', sedan 'apt install atop') och sedan 'atop -f -F 1 <enter>' och sedan maximerar terminalfönstret så ser man massor av 'internt' som uppdaterar 1 ggr i sekunden och är en eller flera raderna för hårddiskar röda och det står > 90% upptaget i långa tider så är problemen förmodligen där (det kommer alltid blinka rött då och då när diskarna synkas med sina cache och det skyfflar med 100% kapacitet, men aldrig någon längre tid)

programmet 'atop' går och läser en massa instanser under /proc mfl. ställen som speglar kärnans status och vad den tycker om det hela.

- ytterligare kommando att slå är 'dmesg -T', eller 'dmesg -T -w' sistnämnda om nya event skall skrivas ut när de kommer. Är det mycket rött där på raderna så är det nog dags att uppdatera/synka sin backup av NAS:en och det rätt bråttom... - dmesg är väldigt bra 'temperaturmätare' om systemet mår bra eller om man börja ha problem, långt tidigare innan det börja bli märkbara problem utåt.

misstänker man diskproblem så får man prova 'smartctrl -a /dev/sda' (sedan för /dev/sdb, /dev/sdc etc. hur många diskar du har) och se om SMART har några klagomål - de är ofta mer visande är det som du läser via webgränssnittet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av apskallen:

Självklart menar jag MBytes/s, annars hade jag skrivit Mbps

Hämtar jag lokalt från NAN:en till min dator hämtar den med ~70 MBytes/sec.

Om du med samma mätmetod får markant högre hastighet lokalt än via internet så är det inte NAS'en som är problemet. Gissar mer på att det är din router som inte hänger med i så fall.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!