Billig och helt OK multiskrivare?

Permalänk

Billig och helt OK multiskrivare?

Hej!

Morsans skrivare gick sönder härom sistens och nu tänkte jag köpa någon till henne i julklapp. Hon skriver mest ut text, scannar och kopierar, så det behöver inte vara en skrivare som är bra på foto (såvida det inte ryms inom den mycket lilla budgeten).

Finns det något som är helt OK för runt 500-600:-? Jag vet ju att det finns skrivare i den prisklassen, men om någon av er har egna erfarenheter av en skrivare inom den prisklassen så får ni gärna dela med er.

Tack på förhand!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Eftersom en scanner redan verkar finnas av beskrivningen, varför inte satsa på en enkel laserskrivare.

Måste det vara bläck så satsa på en som har återfyllbara kassetter. De kan verka lite dyrare direkt, men det lönar sig snabbt.

Verkar tyvärr inte finnas någon sortering för det, men är väll vanligast på Canon tror jag. (?)

https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?k=389

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Hon har ingen scanner nu. Hon har en multifunktionsskrivare, så tänkte köpa något liknande igen. Laserskrivare är ofta så stora och tunga, vet inte om morsan är så sugen på att släpa fram och tillbaka en sån.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Laserskrivare är ofta så stora och tunga, vet inte om morsan är så sugen på att släpa fram och tillbaka en sån.

Nja, en mono är ju oftast mindre än en multifunktionell åtminstone. Och är det i läget att man släpar bort maskinen varje gång den används så kan ju laser vara extra fördelaktigt ändå, eftersom den med det inte verkar användas så ofta att risken att bläcket torkat när det väl ska till verkar överhängande.

Hursomhelst kanske det oavsett teknik då kan vara läge att kolla efter en med nätverk i, så kan den hållas ur vägen helt utan bortsläpning.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Bra tänkt! Hon använder skrivaren regelbundet, men har ingen dedikerad plats för skrivare/dator osv (hon kör laptop), så det är väl mest därför hon stuvar undan den när den inte används.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Om du köper en med wifi så kanske den kan stå inkopplad hela tiden i ett förråd eller garderob, bara det finns ström.
Vi har en Brother DCP-1610W stående i förrådet som vi är nöjda med men den kostar strax över 1000 kr har jag för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kikar på den här nu: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/skrivare-...

Det borde väl fungera? De flesta fungerar väl ungefär snarlikt när man har en stram budget. Kan väl inte förvänta sig några underverk.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Hej!

Morsans skrivare gick sönder härom sistens och nu tänkte jag köpa någon till henne i julklapp. Hon skriver mest ut text, scannar och kopierar, så det behöver inte vara en skrivare som är bra på foto (såvida det inte ryms inom den mycket lilla budgeten).

Finns det något som är helt OK för runt 500-600:-? Jag vet ju att det finns skrivare i den prisklassen, men om någon av er har egna erfarenheter av en skrivare inom den prisklassen så får ni gärna dela med er.

Tack på förhand!

För kanske 25 år sedan köpte jag en OKI okipage 4w laserskrivare som var liten och smidig. Jag minns att jag trodde att det i framtiden skulle finnas datorer med inbyggda laserskrivare. Canon hade någon laptopmodell med, tror jag, bläckstråleskrivare inbyggt under tangentbordet. Men sen dess tycks det ha hänt väldigt lite.

https://my.okidata.com/PP-OKIPAGE4W.nsf/InsideSpecs?OpenFrame...

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT: Canons laptop: https://www.google.com/amp/s/www.baltimoresun.com/news/bs-xpm...

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk
Medlem

Titta även på en där du får så många utskrifter som möjligt per toner/patron/krona för det kan bli en viss skillnad i kostnad också.

Men laserskrivare är väl i regel billigare i längden plus att tonern inte torkar ut som patroner till bläckstråleskrivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Titta även på en där du får så många utskrifter som möjligt per toner/patron/krona för det kan bli en viss skillnad i kostnad också.

Men laserskrivare är väl i regel billigare i längden plus att tonern inte torkar ut som patroner till bläckstråleskrivare.

Framförallt bör man titta på vad skrivaren levereras med. Det är ofta ganska lite bläck i patronerna och kan även vara sparsamt med toner i när det gäller laserskrivare. Förut hade oftast laserskrivarna någorlunda stor toner i, men det kan man verkligen räkna med numera.

Ska man ha färglaser kostar det en hel del att byta all toner. Jag har en och det kostar några tusen att byta all (original)toner i den, även om de då är hyfsat stora. Av det skälet kör jag enbart svartvitt om jag inte verkligen vill ha färg, då den svartvita inte är värre att byta än i en vanlig svartvit laser. Sedan är det en redig klump, men det är en annan femma...