3900x på x570 Aorus Elite - ojämt varvtal på CPU Fläkt när processorn boostar

Permalänk
Medlem

3900x på x570 Aorus Elite - ojämt varvtal på CPU Fläkt när processorn boostar

Hej! Har byggt ihop en dator med 3900x och X570 Aorus Elite, Har ett problem med att fläkten varvar upp och ner ganska mycket tex när man bara surfar eller öppnar något mindre program, Vad jag sett så finns det inget sätt att ställa custom fan profiles i Gigabytes egna Smart Fan 5 i bios?

Finns det några bra program för att lösa detta i windows, kanske för att höja gränsen lite när cpu fläkten ska starta, samt lägga in en delay för hur ofta den får ändra hastighen?

Fläkten är en Noctua NH-D15S och datorn är väl ventilerad för övrigt.

Tack för ev svar!

Edit: Tog ner Argus monitor och la in en egen tempkurva, 38% fläkt tills 59 grader sen ungefär 50% fläkt på 60c, och 70% fläkt på 70c osv, det vart en hel del bättre.

Permalänk
Vila i frid

BIOS, Advanced Mode, Hardware Monitor. Rekommenderar en bios-uppgradering (Nov 2019) då bl.a. NVMe kan strula. T.ex. mitt x570-A Pro tappade M.2'an och jag fick rycka 220-sladden för att den skulle boota igen.

Permalänk
Medlem

Jag försöker komma åt bios. Det fungerar inte via F12 eller boot recovery via starta om.
Tanken är att justera energischemat med 1usmus och senare uppdatera BIOS om det är nödvändigt då det är lite halvknackigt att spela spel. Spelet stängs ner, ibland dör skärmen. Annars OK.

Ska jag använda någon annan skärm för att komma åt BIOS? Sen undrar jag vad egentligen är det som gäller för min del, UEFI eller BIOS?

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av fecko:

Jag försöker komma åt bios. Det fungerar inte via F12 eller boot recovery via starta om.
Tanken är att justera energischemat med 1usmus och senare uppdatera BIOS om det är nödvändigt då det är lite halvknackigt att spela spel. Spelet stängs ner, ibland dör skärmen. Annars OK.

Ska jag använda någon annan skärm för att komma åt BIOS? Sen undrar jag vad egentligen är det som gäller för min del, UEFI eller BIOS?
https://i.imgur.com/Fy16a5e.jpg

'Delete' ska vara standardtangent för att hoppa in i BIOS/UEFI på ditt moderkort. Om det fortfarande inte vill sig kan du testa att hålla inne skift samtidigt som du klickar på 'Stäng av' inne i Windows, då stängs det av "på riktigt" istället för att hoppa in i vilolägeshybridstjofräsen som kom med Windows 8

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

'Delete' ska vara standardtangent för att hoppa in i BIOS/UEFI på ditt moderkort. Om det fortfarande inte vill sig kan du testa att hålla inne skift samtidigt som du klickar på 'Stäng av' inne i Windows, då stängs det av "på riktigt" istället för att hoppa in i vilolägeshybridstjofräsen som kom med Windows 8

Det löste sig nu, tack!

1. Jag saknar några namn/funktioner som jag behöver komma åt, är det på grund av äldre BIOS version? (F4 på en X570 Aorus Master) Jag läser att det anses onödigt och riskabelt att uppdatera BIOS, men när går gränsen för att det ska bli nödvändigt?
CPPC, CPPC Preferred Cores, AMD Cool'n'Quiet och PPC Adjustment är namn jag inte hittar

2. Jag har justerat skärmens inställningar, ominstallerat grafikkortets programvaror och lagt till några nya uppdateringar och några spel flyter på otroligt mycket bättre nu. Datorns fläktljud och värmeutveckling verkar vara stabilare men min brud hör fortfarande datorns fläkt i rummet bredvid när jag spelar spel, är det normalt?

edit, nu när uppdaterat till BIOS F11 så hittar jag alla dessa namn.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem

Gigabyte kör med en programvara de kallar App Center (länk 2), sen så laddar man hem SIV (System Information Viewer) i detta, med det senare så kan man ställa in fläktkurvor för alla fläktar, etc. Se bara till att avmarkera all skit som är förmarkerade, google toolbars, antivirus, etc...