Hänga upp vägghyllor i betongväggar men inte använda slagborr.

Permalänk
Medlem

Hänga upp vägghyllor i betongväggar men inte använda slagborr.

Hej i mitt nya studiorum så är väggarna gjorda av betong.

Och vanlig hammare och spik funkar inte utan man måste använda slagborr men en sådan har inte jag, finns det andra alternativ som går för och hänga upp vägghyllor i väggar som är gjorda av betong?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv

Hängande på en betongvägg som ska tåla lite vikt är det borra plugga och skruva som gäller. Finns det ingeb i din närhet du kan låna en slagborrmaskin av,, har du ingen Cramo depå i närheten av vart du bor, där kan du hyra en för en billig peng

Permalänk
Medlem

Dubbelhäftande tejp, pl400 eller hyr en bra slagborr på tex bauhaus eller annat ställe som hyr ut verktyg.

Permalänk
Medlem

Hej
Det finns något som kallas ”betongkrok” det är en krok med tre stift som man ska kunna hamra in i väggen
Funkar hyfsat bra beroende på väggen men kan vara värt att testa om du inte har andra alternativ 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Hyra brukar inte vara dyrt som nämnts givet att det finns där du bor. Är nog en borrhammare du vill ha i sådana fall, inte en slagborrmaskin.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Borrhammare är guld till betongväggar.
Den billigaste på Jula eller liknande räcker gott ifall man vill göra ett par hål då och då. Visst de dyrare är lättare och vibrerar kanske mindre, men är enligt mig inte värt det för ett par hål.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vangen:

Hej i mitt nya studiorum så är väggarna gjorda av betong.

Och vanlig hammare och spik funkar inte utan man måste använda slagborr men en sådan har inte jag, finns det andra alternativ som går för och hänga upp vägghyllor i väggar som är gjorda av betong?

Åk iväg och hyr en borrhammare (inte slagborrmaskin) så är hålen fixade på tio minuter, då är tid för mätning och liknande inräknad. Kanske finns en granne som har annars eller kolla ”hygglo” eller vad nu sidan heter där man hyr av privatpersoner.

Hade du bott i närheten av Västerås hade du gärna fått låna min.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

@Vangen: Om du bor i hyreslägenhet så är det mycket möjligt att din hyresvärd genom kvartersvärd eller liknande har som du kan få låna gratis.