Nybyggd dator visar ingen video på skärmen (HDMI)

Permalänk
Medlem

Nybyggd dator visar ingen video på skärmen (HDMI)

Hej jag har byggt en ny dator (min första). Det tog mig några dagar och nu är jag äntligen klar men tyvärr så ser jag inget på TV-skärmen.

Jag har:
- ASUS TUF GAMING X570-PLUS
- Samsung 970 EVO PLUS M2 NVME SSD
- AMD Ryzen 7 3700X 4.4GHZ 36MB
- (processorkylare inkluderad med CPU:n)
- Corsair 2x16 GB DDR4 3200 MHz
- ASUS PCIe DUAL-GTX 1660Ti-06G
- Corsair RM750X Modular 80 PLUS GOLD
- Några chassifläktar som jag inte har kopplat in än

Mitt moderkort har 1 HDMI output och grafikkortet har 2 st.
Jag har testat med 2 HDMI hane till hane kablar i alla tre hålen och 2 TV-skärmar (alla hålen där också).
Jag läste någonstans att man kan testa ta ut GPU:n och se om det integrerade grafikkortet i CPU:n funkar. Det funkade inte heller.
Jag testade ta ut 1 RAM sticka men det hände inget häller.

Allting ser ut att fungera fint (fläktar, RGB-ljus, TV:n känner av att kabeln är inkopplad) förutom video output. Jag har ingen "pc speaker/system warning speaker" (en sån som piper så man kan förstå om det finns ett fel) eftersom jag inte kunde hitta en i Sverige (inte så säker på vad den heter på svenska).

Jag använde ESD-armband under hela processen och kände inga stötar.
Distanserna i chassit är 100% rätta och jag tappade inga skruvar under moderkortet.
RAM-stickorna är inkopplade på platserna som visas i manualen.
Tangentbordet får energi från moderkortets IO-uttag.

Jag vet inte om det kan ha skadat något men CPU-kylaren var väldigt svår att sätta på, jag fick dra i spaken väldigt hårt tills den gick över. Jag hade också satt den på fel sida (enligt en massa videor online, men manualen såg ut att visa det andra hållet) så jag fick byta sida. Är inte säker på om kylpastan försämrats på något sätt.

Jag tog ut och satte in CMOS batteriet utan någon större förändring. Av någon anledning så måste jag hålla in POWER-knappen för att stänga av istället för att bara trycka.

Känns som att jag snart kommer behöva ge upp

Permalänk
Medlem

Problem löst. Visade sig att min processor inte har integrerade grafiker. Jag satte in grafikkortet igen och det fungerade perfekt. Jag hade förmodligen inte tryckt in den ordentligt första gången.