SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8G OC vs MSI Radeon RX5700 xt mech oc

Permalänk
Medlem

SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8G OC vs MSI Radeon RX5700 xt mech oc

Som rubriken lyder, ska bygga min första PC på säkert 15 år och har kommit fram till vilka komponenter jag ska använda. Tänkt handla ett RX5700XT grafikkort men står egentligen mellan två och önskar lite vidare input. Googlat och ej hittat något bra test där dom ställer dessa två kort mot varandra.

Anses den ena tillverkaren ha bättre byggkvalitet?
Personliga erfarenheter?
”Barnsjukdomar”?

SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8G OC
MSI Radeon RX5700 xt mech oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clarken:

Som rubriken lyder, ska bygga min första PC på säkert 15 år och har kommit fram till vilka komponenter jag ska använda. Tänkt handla ett RX5700XT grafikkort men står egentligen mellan två och önskar lite vidare input. Googlat och ej hittat något bra test där dom ställer dessa två kort mot varandra.

Anses den ena tillverkaren ha bättre byggkvalitet?
Personliga erfarenheter?
”Barnsjukdomar”?

SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8G OC
MSI Radeon RX5700 xt mech oc

Sapphire Pulse är bättre! MSI Mech har sämre kylare och mycket högre VRM-temps.
Finns inte jättemycket recensioner på MSI mech men några youtube-klipp går att googla fram.

Vill du ha vettiga kylare till 5700/XT fick jag fram följande ordning när jag letade inför mitt inköp:
Toppkorten: Nitro, MSI Gaming, Red Devil, Taichi
De bra mellanklasskorten: Pulse, Red Dragon, Strix (stora prissänkningar inför BF men vissa problem med kylaren), Gigabyte Gaming, ev Asrock challenger (lite osäker på detta)?
Sämre mellanklasskort: MSI Evoke, MSI Mech, ASUS TUF, Powercolors minsting "dual fan"
De med stockkylare är bara värda att köpa om man är döv/har datorn på annan plats eller tänkt byta kylare.

Lite oklart hur XFX modeller står sig, men de verkar ha haft stora problem med bios på vissa kort.

Tyvärr är det lite min uppfattning avseende MSI:s grafikkort de senaste åren att deras mellanklasskort (allt som inte tillhör Gaming-serien) inte imponerar. I jämförelse så satsar Sapphire på vettiga kort i alla sina prisklasser.

Edit: Kan tillägga att jag själv bestämde mig för Powercolor Red Dragon då det är ganska kompakt (mitx-bygge) och presterar (avseende ljud/temp) som Pulse. Priset är också bättre än för toppklasskorten.

Permalänk
Medlem

@Clarken: https://youtu.be/5McVc0SQMHU
Om du orkar stå ut med den montona rösten Stephen har i videon så kan den vara lite nyttig att titta på, eller så sänker du volymen och slipper somna.

Vill bara flika in att Sapphire även släppt en uppdaterad variant av Nitro+ som fick tillägget "Special Edition", men om det kortet är värt den extra kostnaden över vanliga Nitro+ låter jag vara osagt.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

Jag använder pulse kortet och är hur nöjd som helst, dessutom har de sänkt priset på det i webhallen från 5190 till 4990 kr. Mycket bra prestanda, alla spel har jag kunnat köra 1080p ultra settings utan problem och då är max temperaturen på 75 grader.

Permalänk
Medlem

@Clarken
Får du plats i chassit så är dagens julkalender med Nitro+ för 4990:- riktigt prisvärd för ett kort med kylare i absoluta toppklassen.

Skickades från m.sweclockers.com