Klona en disk, från SSD till SSD

Permalänk

Klona en disk, från SSD till SSD

Jag har två helt nya SSD diskar, en kingston och en samsung.

På den ena har jag installerat windows 10, helt ny installation.

Denna installation önskar jag klona över till den andra.

Jag får då felmeddelanden med samsungs egna mjukvara, och har därför laddat ned och testat tre (3!!!) olika softwares som skall göra samma sak men INGEN fungerar.

Är det någon annan som varit med om samma typ av problem för att klona en disk?

Samsung data migration ger felmeddelandet efter ca 30 sekunders kontroll av disken.
Det lyder: "cloning failed, cannot create a snapshot"

Har försökt slå av antivirusprogrammet, funkar ändå inte.

Har även testat Macrium Reflect och ett par program till. Verkar som de flesta lovar guld och gröna skogar, men när man laddar ned så kostar det pengar att registrera.

Alla programmen har gett olika felmeddelanden.

Macrium ger felmeddelandet "failed to create volume snapshot" clone failed error 0.

Är det någon spärr i Windows 10 som man måste häva för att klona en aktiv partition?

Jag har kört CHK DSK. Den hittar ingenting alls.

//GF

Permalänk
Medlem

Kollar man denna artikel finns det massa fel om man använder samsung data migration för att klona.
https://www.ubackup.com/articles/samsung-data-migration-cloni...

Kolla alla åtgärder som listas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goodfidelity:

Jag har två helt nya SSD diskar, en kingston och en samsung.

På den ena har jag installerat windows 10, helt ny installation.

Denna installation önskar jag klona över till den andra.

Jag får då felmeddelanden med samsungs egna mjukvara, och har därför laddat ned och testat tre (3!!!) olika softwares som skall göra samma sak men INGEN fungerar.

Är det någon annan som varit med om samma typ av problem för att klona en disk?

Samsung data migration ger felmeddelandet efter ca 30 sekunders kontroll av disken.
Det lyder: "cloning failed, cannot create a snapshot"

Har försökt slå av antivirusprogrammet, funkar ändå inte.

Har även testat Macrium Reflect och ett par program till. Verkar som de flesta lovar guld och gröna skogar, men när man laddar ned så kostar det pengar att registrera.

Alla programmen har gett olika felmeddelanden.

Macrium ger felmeddelandet "failed to create volume snapshot" clone failed error 0.

Är det någon spärr i Windows 10 som man måste häva för att klona en aktiv partition?

Jag har kört CHK DSK. Den hittar ingenting alls.

//GF

Du kan ju boota en live-linux dvd/usb med clonezilla, alternativt dd (men då måste man veta vad man gör). ddrescue är ett annat alternativ om man vara vill lägga en image av disken på en annan större disk.