Hur modifiera 4G yagi-antenn från Kina och var rikta den i Skutskär

Permalänk

Hur modifiera 4G yagi-antenn från Kina och var rikta den i Skutskär

Hej!

Fick hem ett par billiga antenner som ska sättas i MIMO. Förvånansvärt nog så var dessa inte så effektiva. Dock vet jag att man kan bättra på dessa, hittar dock inte information om hur. Jag funderar på en folded dipole som mottagarelement men behöver veta om position och mått samt hur jag ska koppla för att få rätt Ohm.

Är det någon som vet eller kan tipsa om ett forum eller guide?

Dessutom skulle jag gärna vilja veta var Telia har sina master i södra Skutskär. Har ringt dem men får vaga direktiv i form av väderstreck utan grader eller avstånd... Då jag inte har Telia i mobilen utan bara i modemet är det lite svårt att ge sig ut och leta, men detta får väl bli lösningen om mitt sökande här inte ger något. De sa iaf att den närmaste masten ligger på 800mhz och jag har för mig att antennerna var listade för det, även om jag tvivlar på att De är måttanpassade för detta.
Någon som vet något eller kan länka?

Tacksam för svar. Mvh
Foton:foton på 4g-antenner

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Ska kolla upp det ordentligt. Aldrig hittat det forumet innan. Kanske beror på att jag har för vana att söka på engelska... Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

OT. Yagi var en japansk kommunist som aldrig tog betalt för sin uppfinning! Det är extrem svårt att räkna på på antenner. En enkel dipol går bra men med reflektor och direktorer blir det svårt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrikje:

Dessutom skulle jag gärna vilja veta var Telia har sina master i södra Skutskär. Har ringt dem men får vaga direktiv i form av väderstreck utan grader eller avstånd... Då jag inte har Telia i mobilen utan bara i modemet är det lite svårt att ge sig ut och leta, men detta får väl bli lösningen om mitt sökande här inte ger något. De sa iaf att den närmaste masten ligger på 800mhz och jag har för mig att antennerna var listade för det, även om jag tvivlar på att De är måttanpassade för detta.
Någon som vet något eller kan länka?

Du kan alltid försöka bläddra på https://opencellid.org/#zoom=12&lat=60.6317&lon=17.3992 för att hitta vilken som är närmast, du kan behöva nedan sida som referens.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_Network_Codes_in_ITU_reg...

Visa signatur