Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Nov 2019

Aimesh RT-AC68U +2st Lyra mini

Hej,

Jag slog till på black friday och köpte ett par Lyra mini för att fixa ett mesh-nätverk hemma men jag är lite osäker på hur jag på bästa sätt ska sätta upp det.

Förutsättningar:
Fibercentral där fibern kommer in med tillhörande fibermodem och en router från Telia som är leverantör. I centralen finns det också 2st nätverksuttag till varje rum. Min RT-AC68U får inte plats i fibercentralen, eventuellt går det genom att flytta på fiberdosan.

Jag har alltså
Telia router
RT-AC68U
2st Lyra mini
Nån gammal switch som ligger hemma hos mina föräldrar

Hur bygger jag ihop det smidigast? För att göra det jävligare är det ju bara 4st LAN portar på båda de stora routrarna

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2011

Vad skall du med Telia routern till? Har du inte IP-TV så kan du skippa den.
Det bästa är att koppla Lyrorna med kabel till routern.
Behöver du mer uttag så skaffa switchar.

Klient: Intel I7 3820 | ASUS P9X79 Pro | 64GB 1600MHz | Corsair HX 850W | Gigabyte 1080TI | HAF 922 | Crucial 525G | Seagate XT 4TB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Nov 2019

@Prelatur: Jag hade utan vidare använt ASUS routern om den fått plats i fibercentralen, som det är nu är jag mest inne på att: Sätta telia routern som dhcp men utan wifi, leda tealian till en switch som fördelar ut till de båda lyrorna och asus routern. Därmed skulle det finnas en koppling via switch till asus routern från lyrorna.

Vet inte hur funktionellt det är...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strängnäs
Registrerad
Okt 2012

@addqd: Du behöver inte placera ASUSen i centralen, eftersom du har 2st uttag till varje rum.

Placera ASUSen i valfritt rum och koppla ihop den i centralen. Komplettera med switchar beroende på hur många trådade enheter du behöver koppla in i ditt nät.

CPU: i5-3570K@4,4GHz | RAM: 16GB (4x4GB) Corsair LP | MB: Asus Maximus V Gene Z77 | GPU: MSI Radeon RX580 Armor 8GB | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Crucial MX300 750GB | Monitor: Yamakasi Catleap 2B Extreme | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: KDE Neon User Edition