Bästa CPU, Grafikkort, Moderkort, RAM för 6-8 tusen? Uppgradera dator från 2011.

Permalänk

Bästa CPU, Grafikkort, Moderkort, RAM för 6-8 tusen? Uppgradera dator från 2011.

Hej!

Vill uppgradera min gamla dator från 2011 med nya delar och har ingen koll på vad som är bra nuförtiden. Datorn ska användas till spel och vara så framtidssäker för framtida spel som möjligt. Om ni har tips på bästa CPU, Grafikkort, Moderkort, RAM som passar ihop för 6-8 tusen vore jag enormt tacksam! Länka gärna tipsen, tack! Är det billigare att köpa i pack som komplett säljer eller bör man köpa separata delar?

Min gamla dator från 2011 som ska uppgraderas:

Fractal Design Define XL (bör fungera till dagens delar?)
Intel® Core i5 2500K, 3.3GHz
ASUS GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC
8 gb ram
Asus P8Z68-V Pro
Noctua NH-D14 (går att återanvända till dagens delar eller?)
Corsair AX 850W 80+ GOLD (bör fungera till dagens delar? Har massa olika strömsladdar till den)

Tror jag kan behålla vissa delar som cpu-fläkten, nätaggregatet, chassit, hårddiskar etc. Eventuellt RAM också eller är dagens mycket bättre?

Tack för all hjälp!

Permalänk
Skrivet av Mushroomcar:

Hej!

Vill uppgradera min gamla dator från 2011 med nya delar och har ingen koll på vad som är bra nuförtiden. Datorn ska användas till spel och vara så framtidssäker för framtida spel som möjligt. Om ni har tips på bästa CPU, Grafikkort, Moderkort, RAM som passar ihop för 6-8 tusen vore jag enormt tacksam! Länka gärna tipsen, tack! Är det billigare att köpa i pack som komplett säljer eller bör man köpa separata delar?

Min gamla dator från 2011 som ska uppgraderas:

Fractal Design Define XL (bör fungera till dagens delar?)
Intel® Core i5 2500K, 3.3GHz
ASUS GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC
8 gb ram
Asus P8Z68-V Pro
Noctua NH-D14 (går att återanvända till dagens delar eller?)
Corsair AX 850W 80+ GOLD (bör fungera till dagens delar? Har massa olika strömsladdar till den)

Tror jag kan behålla vissa delar som cpu-fläkten, nätaggregatet, chassit, hårddiskar etc. Eventuellt RAM också eller är dagens mycket bättre?

Tack för all hjälp!

Antar att du har ddr3 ram idag?
Jag hade gjort så här:
CPU AMD 2600 1500kr
Mobo Msi Faming Max Plus 1500kr
Ram Corsair Vengeance LPX 16GB 1000kr
GPU AMD 5700 ca4000kr

Behåll resten, klocka CPU o Ram så kommer du ha en maskin som håller ett bra tag.

Permalänk
Medlem

@Mushroomcar:

Närmare 9000kr, men med nyare 3600 Ryzen och ett 5700XT
https://komponentkoll.se/bygg/XgdtF/

Eller med en 2600x och ett 5700 för 7700kr
https://komponentkoll.se/bygg/rMvFS/

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Skrivet av tallegran:

Antar att du har ddr3 ram idag?
Jag hade gjort så här:
CPU AMD 2600 1500kr
Mobo Msi Faming Max Plus 1500kr
Ram Corsair Vengeance LPX 16GB 1000kr
GPU AMD 5700 ca4000kr

Behåll resten, klocka CPU o Ram så kommer du ha en maskin som håller ett bra tag.

Tack för svar! Ska checka in dessa delarna!

Jag tror jag har ddr3 ram, kommer faktiskt inte ihåg, men jag kan tänka mig köpa nytt!

Vill tillägga att jag inte heller har någon kunskap kring överklockning, så gärna undvika detta och ta delar som är bra från början, bara bygga o köra!

Vet du/ni andra om min cpu-kylare passar dagens processorer, eller bör jag sälja den med resten av de äldre delarna?

Tack återigen!

Permalänk
Skrivet av Wicker:

@Mushroomcar:

Närmare 9000kr, men med nyare 3600 Ryzen och ett 5700XT
https://komponentkoll.se/bygg/XgdtF/

Eller med en 2600x och ett 5700 för 7700kr
https://komponentkoll.se/bygg/rMvFS/

Tackar! Underlättar enormt med länkar! Vet du om min nuvarande Noctua D-14 cpu-kylare passar till dessa processorer o moderkort?

Ska spana in delarna nu! Tack igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mushroomcar:

Vet du om min nuvarande Noctua D-14 cpu-kylare passar till dessa processorer o moderkort?

Nej du saknar rätt fastanordning för AMDs nuvarande plattform. En av fördelarna med att ha köpt Noctua är dock att de gratis förser sina kunder med rätt kit, se här. Kan även köpas från svenska butiker för runt 100-lappen.

Dina DDR3-minnen fungerar inte i några dagsaktuella moderkort.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

Nej du saknar rätt fastanordning för AMDs nuvarande plattform. En av fördelarna med att ha köpt Noctua är dock att de gratis förser sina kunder med rätt kit, se här. Kan även köpas från svenska butiker för runt 100-lappen.

Dina DDR3-minnen fungerar inte i några dagsaktuella moderkort.

Oj oj! Helt otroligt, tusen tack för tipset!!

Ah, misstänkte att de var utdaterade, köper nya!