GOG Galaxy 2.0 tillgänglig i öppen beta

Permalänk
Melding Plague

GOG Galaxy 2.0 tillgänglig i öppen beta

Med GOG Galaxy 2.0 förenas olika spelbutiker i ett gränssnitt, med både spelbibliotek och sociala funktioner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Skall helt klart testa
Börjar bli extremt trött på alla olika launchers som i tid och otid loggar ut en etc.

Fungerar detta bra, kommer det vara ett riktigt bra move utav GOG

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna använt deras klient om den verkligen var standalone, men den kräver att originalklienterna är installerade, och drar igång dem när du startar spel, så ser inte riktigt poängen i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Jag hade gärna använt deras klient om den verkligen var standalone, men den kräver att originalklienterna är installerade, och drar igång dem när du startar spel, så ser inte riktigt poängen i dagsläget.

Precis. Man kommer ändå inte ifrån launcher-bloaten.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Oooh, missat detta helt. Använder primärt Steam men även Uplay och Epic sporadiskt samt i framtiden kanske både PS och Xbox så detta är ju underbart om det fungerar bra.

Origin är det bara min Fru som använder men kommer det i framtiden skulle det även vara bra, blizzards skulle också vara skoj då jag ibland vill spela SC eller Overwatch men blir aldrig av då jag inte orkar med att uppdatera. XD

Permalänk
Medlem

Man måste fortfarande ha samtliga launchers, vilket skämt.
Tappade helt vitsen med programmet * Uninstall *

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Sjukt meningslöst förutom de som kanske är samlare och vill se alla sina spel i en klient.

Jag startar mina spel från genvägar till spelet ändå.
Så vad för mening har detta programmet? Starta galaxy -> klicka på spel -> startar spelets launcher -> spelet.

Blir längre vägar tom lol.

Permalänk
Medlem

Man kan ju lika gärna använda geforce experience i såna fall om man har ett nvidia kort.. får alla spel på samma ställe och kan starta dom där..

Permalänk
Medlem

Fortfarande inget Linuxstöd från GOG? Trist.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Att man måste ha original-launchern installerad är ju ganska givet eftersom de olikas API inte direkt är helt öppna.
Är ju ändå nice att kunna ha det i en launcher och sedan starta det genom den, så tar den hand om uppstart av andra launchern och spelet.

Är väl ingen som förväntande sig att den skulle ersatta alla launchers bara sådär...?

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk

Har använt sedan stängd beta, jag tycker ändå att det är ett steg i rätt riktning. Att kunna se på vilka platformar jag har vilka spel på hjälper när jag har 10+ platformar som används kontinuerligt. Jag slipper råka köpa dubbletter, vilket jag uppskattar.

Att kunna starta spel från andra platformar utan att ha dem instalerad låter inte så verklighetsförankrat i dagsläget.

Permalänk
Medlem

som jag väntat

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Även om man måste ha alla launchers endå så tycker jag det är trevligt att ha det samla färre tryck och färre launchers man måste leta efter vart man har dem på skrivbordet

Permalänk
Medlem

Jag gillar idén men man kan lika gärna importera spel till Steam biblioteket OCH samtidigt få en fungerande chat

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CymbalCrasher:

Jag hade gärna använt deras klient om den verkligen var standalone, men den kräver att originalklienterna är installerade, och drar igång dem när du startar spel, så ser inte riktigt poängen i dagsläget.

Det är ju detta som är deras mål men som det ser ut idag så har den bara officiellt stöd av Microsoft. Jag har ju läst att dom har haft diskussioner med bl.a. Epic så jag hoppas att dom också får ett officiellt stöd och att det inte bara var för chat funktionen...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sniglom:

Fortfarande inget Linuxstöd från GOG? Trist.

Läste rätt nyligen att det är planerat nu efter 2.0 releasen. Men man vet ju hur det brukar låta 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag gillar idén men man kan lika gärna importera spel till Steam biblioteket OCH samtidigt få en fungerande chat

Jovisst. Dock så plockar galaxy 2.0 in dina spel per klient istället för att behöva lägga till spelen ett och ett. Då jag har typ 400 spel utanför Steam har det liksom inte varit aktuellt att lägga in dem manuellt de senaste decennierna. Plus att i galaxy kan du se alla (ok, buggar finns, så de flesta) spel du inte har installerade också. Sedan så jobbar de på att få en fungerande multiklient chat down the road. Det är ju som sagt fortfarande inte än färdig produkt.

Har använt den i ett par månader och även om den saknar vissa saker som bl.a. Playnite gör bättre, som gamepad-kompatibelt fullskärmsläge för mediadatorn så har jag gått över till galaxy helt för att det fungerar generellt bättre i dagligt användande. Startar alla klienter minimerat med datorn som det är, så när jag startar ett spel från gog så startar det bara... även om vissa plattformar är mer transparenta än andra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag gillar idén men man kan lika gärna importera spel till Steam biblioteket OCH samtidigt få en fungerande chat

Fungerar verkligen det där idag? Har för mig att Origin/Uplay/Battle.net/Xbox blivit allt jobbigare med att tillåta import av spel till Steam.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag är sugen på detta, men GOG har tyvärr tagit lite löjlig ställning angående integrationerna. Där de å ena sidan hävdar att GOG Galaxy ska förena spelklienterna, så har de å andra sidan ingen support för någon av de integrationer som gör allt möjligt eftersom de är utvecklade av "tredje part".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Avstängd

https://imgur.com/a/lD67IkU

så helt värdelös med andra ord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuna:

https://imgur.com/a/lD67IkU

så helt värdelös med andra ord

"Helt" är ett starkt ord. Men visst.

Använder du bara Steam? Då har du ingen användning av Galaxy 2.0
Har du så få spel att du har koll på alla även om de ligger i olika launchers? Eller så få att de kan läggas till steam ett och ett? Du har du mindre användning för Galaxy 2.0
Har du inget intresse av att enkelt se en överblick av samtliga spelt du har, även på (vissa) konsoller? Meh. Glöm det då.

MEN.

Om du som jag har flera hundra spel, över flera olika platformar, då är det förbannat nice att kunna se dem på ett ställe.
Om du som jag redan använde GOG Galaxy så får du dessutom funktionaliteten utan att ladda ner ytterligare en launcher (har själv använt bl.a. Playnite för denna funktionalitet tidigare)
OM du som jag redan startar alla launchers med datorn, så kan du se och starta samtliga spel från ett ställe med Galaxy 2.0 utan att behöva se (I alla fall vissa av) launchern de egentligen startas i. Dock får du som vanligt tillhörande launchers overlay och chat när du väl är i spelet. Och då är Galaxy 2.0 ganska trevligt.

Det är ett organisationsverktyg, det kan inte ersätta andra launchers så länge de inte gör ett officiellt samarbete. DRM förhindrar detta (ironiskt nog då GOG är en av de få aktörerna som inte har några förhinder att köra deras spel från vart du vill). Jag skulle dock inte klassa det som värdelöst av någon grad

Permalänk
Medlem

Finns ju redan om man lägger använder till dem som skrivbordsikoner eller startmenyn i windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaDavidov:

Har använt sedan stängd beta, jag tycker ändå att det är ett steg i rätt riktning. Att kunna se på vilka platformar jag har vilka spel på hjälper när jag har 10+ platformar som används kontinuerligt. Jag slipper råka köpa dubbletter, vilket jag uppskattar.

Att kunna starta spel från andra platformar utan att ha dem instalerad låter inte så verklighetsförankrat i dagsläget.

Jisses. 10+ plattformar?

Jag använder steam, origin, uplay och epic. Tyckte det var många.

Vilka använder du för att komma upp till fler än 10?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nasso:

Jisses. 10+ plattformar?

Jag använder steam, origin, uplay och epic. Tyckte det var många.

Vilka använder du för att komma upp till fler än 10?

dom andra 6 som jultomten säljer, du vet...
dom ingen pratar om... du vet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Sjukt meningslöst förutom de som kanske är samlare och vill se alla sina spel i en klient.

Jag startar mina spel från genvägar till spelet ändå.
Så vad för mening har detta programmet? Starta galaxy -> klicka på spel -> startar spelets launcher -> spelet.

Blir längre vägar tom lol.

Det kan man tycka men med tanke på att Valve nyligen bestämde sig för att fullständigt förstöra sitt UI och således också UX kommer jag definitivt att pröva. Förstår inte varför man väljer att ta bort funktioner som themes för att istället försöka efterlikna Epics bloatware trash. Tänkte högre om Valve...

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Jisses. 10+ plattformar?

Jag använder steam, origin, uplay och epic. Tyckte det var många.

Vilka använder du för att komma upp till fler än 10?

Vet inte, men så svårt är det inte att komma på 10. Steam, Origin, Uplay, Epic, GOG, battle.net, Microsoft Store, Bethesda, Rockstar, Discord.

För den som undrar så går de (och fler) att integrera med hjälp av community plugis, en ordentlig lista kan hittas här:

https://github.com/mixaill/awesome-gog-galaxy

Vissa går att hitta via sökfunktion inifrån Galaxy 2.0 i senaste versionen, men inte alla.

Permalänk
Medlem

Jag förvånas över förvåningen av att man fortfarande måste ha alla launchers installerade. Det är för mig självklart att företagen inte släpper på kraven för sina launchers och att ha ett av företagen att kringgå dessa på mindre korrekt väg skulle av uppenbara skäl sluta illa rent legalt.

Permalänk
Medlem

Räcker ju med att man har 2 olika launchers , tex GOG och Steam för att det ska bli lite smidigare, speciellt om man har svårt att komma ihåg vart man köpte vad. Så även om jag känner att det är lite onödigt, så måste jag ju erkänna att det finns en nytta. Iallafall om man har några GOG spel.

Permalänk

Gillar idén, ska testa det. Detta borde ju uppmuntra folk att använda sidor såsom isthereanydeal.com för att köpa spelet där det är billigast, och sedan lista allt i sin favoritklient (om detta blir framgångsrikt lär ju även övriga klienter börja med detta).

Visa signatur

dator intel comet lake-s 10850k, asus rog strix oc 3090, asus z490 maximus xii hero, 2x16gb g.skill trident z 3600mhz cl16-16-16-36, kingston a2000 m.2 1tb, fractal design define 7 compact, corsair ax1000 v2 titanium, noctua nh-u12a
skärmar alienware aw2721d, panasonic tx-55fz800e
styrenheter logitech g pro wireless, logitech g915 tkl linear, xbox elite wireless controller series 2
ljud usb -> dac topping d70s -> amp arcam rhead -> sennheiser hd650, sennheiser hd600, akg k712 pro