Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014

Underlig Kundservice

Efter att ha ringt in till Kundservice på Inet så fick man ett väldigt konstigt samtal av dom... Jag ringde för att fråga angående deras allt minskade sortiment på vissa produkter och istället för något vettigt svar så blir det istället att personen på andra sidan trycker på att jag åker och köper produkterna på annan butik? istället för att försöka ge mig ett vettigt svar på varför detta eventuellt håller på att hända.

Tror det är första gången på alla år jag köpt hos Inet som jag fått den typen av bemötande, Personen lät heller inte speciellt trevlig över telefon och i min syn ville verkligen inte svara på några frågor alls angående problemet eller butiken i sig.

Någon som varit med om något liknande? känns lite mysko.

Exempel : Frågade angående produkter som har stort lager som bara försvinner som "Utgått" utan några ord varför, Personen sa "dom kanske sluta tillverkas" men liksom... Produkterna är relativt nya och bara några månader gamla, och säljs av andra återförsäljare, samt så har tillverkaren själv inte sagt något angående detta...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

Det låter helt enkelt som att du pratade med ett rötägg utan svar, och inte ville ta reda på det heller.

Bättre att skriva mail till dem, så att de får tid att göra efterforskningar på frågan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skara
Registrerad
Nov 2003

Dålig dag på jobbet

Fractal R6 Blackout TG - Gigabyte Aorus Gaming 7 - 8600K @ 5.0 / H115i Pro - 4x8 Vengeance 3200 Pro RGB - ASUS 1080 STRIX 8GB - WD Black nVme 256GB OS-PRG - Samsung 850 EVO 500GB SPEL - Kingston A400 960GB - 15TB HDD - SteelSeries Apex 7+Rival 650 - G933 Spectrum - AOC 32" AG322QC4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Aug 2005

Låter rent spontant som nån som inte tål den höga arbetsbelastning som kan råda så här i Juletider. Kanske på väg att bli lite utbränd?

I all fall kan du ge exempel på produkter som försvunnit?

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014

@Joakim Ågren: En mängd med grafikkort har jag sett försvinna, samt några Nätverks produkter och lite andra komponenter över dom senaste 3 veckorna.

Höll ögonen på ett Grafikkort med 20+ lager som bara försvann helt plötsligt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Sep 2003
Skrivet av Kithio:

@Joakim Ågren: En mängd med grafikkort har jag sett försvinna, samt några Nätverks produkter och lite andra komponenter över dom senaste 3 veckorna.

Höll ögonen på ett Grafikkort med 20+ lager som bara försvann helt plötsligt

Under Black Friday och liknande reor så försvinner produkter på nolltid.

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2006

Wow. Så du ringer och ställer frågor för att stilla din nyfikenhet. Och sen klagar på dåligt bemötande? Ärligt talat så låter det som om du är en riktigt dryg person som ger mer arbete till folk som har redan mycket att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/home
Registrerad
Apr 2010

Jag är butiksoberoende och kollar bara på Prisjakt innan köp. De som har på lager till billigast pris köper jag. Untan undantag.

Xeon
GTX ti
5K

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Låter som en underlig fråga att ringa in om. Vad hade du förväntat dig för svar från personen i luren?

Eller tänkte du att du uppmärksammade något sorts fel med deras lagersystem?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006

Det är i allafall bra om man inte tar uppdrag som innefattar kontakt med kunder om är i den situationen att man inte klarar av ett vettigt kundbemötande, man får inte glömma att man alltid är en del av företagets ansikte utåt, man behöver inte smöra menl man skall bemöta kunderna på ett professionellt vis, oavsett om det är ett stort företag eller man är ensam egenföretagare.

Då bör man kanske fundera på att göra andra saker en tid.

Det räcker ju att se på trådarna här vad folk kommer att lägga på minnet och vad som styr om man rekommenderar eller blir återkommande kund.

Det är ju samma sak som med alla andra jobb där man har kontakt med företagets kunder, det är dagar då jag är förbannad och svär över saker relaterade till jobbet, händer till och med att jag kastat verktyg i väggen när jag är hos mig själv och det är mina egna grejer, men det får inte ta sig uttryck i ett arrogant eller nonchalant beteende mot kunder. Man kan vara hård mot kunder och säga sanningen om så krävs även om det gör en och annan förbannad om man måste, men man får aldrig bete sig arrogant när man är i tjänst, det är ett extremt säkert kort att reta upp folk på ett sätt som ger ett permanent bestående negativt intryck, det är också någonting som snabbt sprids och ger kollektivt minus åt alla.

Daisy, Daisy...
Three is the magic number
yes it is its a magic number

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019

Denna gång försvarar jag företaget. Det är inte ofta. Personen du ringer upp har sannolikt kunder i butiken och mycket att göra! De kan svara mycket kort på enkla frågor. Begär inga utredningar av dem du besvärar med att ringa upp!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015
Skrivet av Irre:

Denna gång försvarar jag företaget. Det är inte ofta. Personen du ringer upp har sannolikt kunder i butiken och mycket att göra! De kan svara mycket kort på enkla frågor. Begär inga utredningar av dem du besvärar med att ringa upp!

Skickades från m.sweclockers.com

Menar du att kundservice på Inet även står i butik? Menar du att ett företag i den storleken inte har en dedikerad kundtjänst?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av lindahlj:

Låter som en underlig fråga att ringa in om. Vad hade du förväntat dig för svar från personen i luren?

Eller tänkte du att du uppmärksammade något sorts fel med deras lagersystem?

Du tycker att det är underligt att ringa in och fråga varför produkter som fanns i lager som ligger i min kundvagn helt plötsligt bara blir utgått?

Tycker det är helt vettigt att kolla upp för det kan varit något som blivit fel med inventeringen, jobbar själv inom ett lager där det händer lite då och då, när man blir uppmanad om plötslig borttagning så dubbel kollar man ifall det stämde eller inte

Tycker bemötandet jag fick var helt fel eftersom personen inte ville kolla på detta över huvudtaget utan istället försökte skicka mig till annan butik... Har varit kund hos Inet i flera år och det är lite surt att höra från dom.

Skrivet av Albinsson:

Under Black Friday och liknande reor så försvinner produkter på nolltid.

Det vet jag, och det jag kollade på var inte del av deras rea utan låg på ordinarie pris med en mängd kvar i lager. Mitt grafikkort bland annat fanns 20+ sedan var det helt plötsligt utgått

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2017

@Kithio: vilket grafikkort är det vi talar om?

CPU: R9 3900X | GPU: EVGA 1080 Ti SC Black Hybrid | MB: ASUS Crosshair VIII HERO (wi-Fi)| RAM: 2x16 GB G.Skill Trident Z Neo @3600MHz CL16|Cooling: Fractal Design Celsius S36 (Corsair ML120)|PSU: Fractal Design ION+ 860W|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Samsung 960 pro 2TB + Samsung 850 EVO 2TB |CASE: Lian Li PC-O11 Dynamic Razer|RGB: TT Riing Trio 120

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Kithio:

Du tycker att det är underligt att ringa in och fråga varför produkter som fanns i lager som ligger i min kundvagn helt plötsligt bara blir utgått?

Tycker det är helt vettigt att kolla upp för det kan varit något som blivit fel med inventeringen, jobbar själv inom ett lager där det händer lite då och då, när man blir uppmanad om plötslig borttagning så dubbel kollar man ifall det stämde eller inte

Tycker bemötandet jag fick var helt fel eftersom personen inte ville kolla på detta över huvudtaget utan istället försökte skicka mig till annan butik... Har varit kund hos Inet i flera år och det är lite surt att höra från dom.

Det vet jag, och det jag kollade på var inte del av deras rea utan låg på ordinarie pris med en mängd kvar i lager. Mitt grafikkort bland annat fanns 20+ sedan var det helt plötsligt utgått

Skickades från m.sweclockers.com

Var du så tydlig i telefonen? Uppenbarligen så uppfattade vi dig på SweC gansle lätt tills du nu förklarade mer, att det gäller en korg du har plockat där de fanns i lagret, och plötligt inte i lagret.
Du pratade först om en tidsperiod över 3 veckor, vilket absolut inte är konstigt att ett lagersaldo går ner under den tiden. Men nu helt plötligt pratar du om kanske 5-10 minuter, vilket definitivt är mer skumt.

Och jag måste säga att Inet värnar om sina kunder om de t o m säger att den bättre lösningen är att handla hos en annan butik, visar ju att de bryr sig mer om att kunden får den produkt de vill ha, än att det ska vara de själva som säljer en liknande produkt (men inte den produkten som OP vill ha)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av Reyintaz:

Var du så tydlig i telefonen? Uppenbarligen så uppfattade vi dig på SweC gansle lätt tills du nu förklarade mer, att det gäller en korg du har plockat där de fanns i lagret, och plötligt inte i lagret.
Du pratade först om en tidsperiod över 3 veckor, vilket absolut inte är konstigt att ett lagersaldo går ner under den tiden. Men nu helt plötligt pratar du om kanske 5-10 minuter, vilket definitivt är mer skumt.

Och jag måste säga att Inet värnar om sina kunder om de t o m säger att den bättre lösningen är att handla hos en annan butik, visar ju att de bryr sig mer om att kunden får den produkt de vill ha, än att det ska vara de själva som säljer en liknande produkt (men inte den produkten som OP vill ha)

Det har varit flera produkter under dom senaste veckorna som plötsligt försvunnit någon timme efter jag såg dom med högt lager, det senaste var grafikkortet som inte var del av Black Friday rean, utan bara plötsligt försvann efter jag lagt den i kundvagnen och skulle gå för att köpa. Vilket var bara några minuter mellan plock och planerad betalning. Behövde kolla kontot imellan för att vara säker att jag hade pengar vilket går ganska fort.

Det är därför jag ringde och frågade om det, jag var ganska klar med det i telefonen men som sagt, fick dåligt bemötande och blev hänsynad att kolla på andra butiker... Vilket jag vanligtvis gör... Men eftersom det inte är akut tänkte jag kolla med dom vad som händer.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2005

@Kithio:

Försvann de andra också när du bara skulle kolla kontot? Varför inte bara lägga beställningen ändå och acceptera lite extra leveranstid, om nu detta händer flera gånger på raken?

Z87-Pro, I5 4670K@4.0 (4.2 single), Sapphire 290 TRI-X (smått ökad power budget), 16GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1, Samsung Evo 250GB + 2x1TB 7200 + 500GB SSD (också Evo?)
På hyllan: E5300 2600Hz -> 3640Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

@Kithio: om det inte är akut bör ett mail skrivas. Särskilt om det är ett ärende som möjligtvis, eller kanske uppenbarligen, kommer ta tid att undersöka. Har inte telefonservicen ett omedelbart svar vet du att orsaken inte är utredd, eller kommunicerad. Kundtjänsten via telefon kan sen ha mer press på sig att betjäna kunder inom vissa tidsramar, och nu fick du tyvärr tag i en person som verkar ha haft det lite tungt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015
Skrivet av Reyintaz:

Var du så tydlig i telefonen? Uppenbarligen så uppfattade vi dig på SweC gansle lätt tills du nu förklarade mer, att det gäller en korg du har plockat där de fanns i lagret, och plötligt inte i lagret.
Du pratade först om en tidsperiod över 3 veckor, vilket absolut inte är konstigt att ett lagersaldo går ner under den tiden. Men nu helt plötligt pratar du om kanske 5-10 minuter, vilket definitivt är mer skumt.

OP pratar inte om att lagret tar slut som jag förstår det, utan om att vissa produkter utgår helt och hållet - de finns inte längre i sortimentet överhuvudtaget.
Om det verkligen stämmer att åtskilliga produkter som skall finnas i lager plötsligt utgår från sortimentet helt och hållet, då låter det onekligen konstigt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Kithio:

Efter att ha ringt in till Kundservice på Inet så fick man ett väldigt konstigt samtal av dom... Jag ringde för att fråga angående deras allt minskade sortiment på vissa produkter och istället för något vettigt svar så blir det istället att personen på andra sidan trycker på att jag åker och köper produkterna på annan butik? istället för att försöka ge mig ett vettigt svar på varför detta eventuellt håller på att hända. Tror det är första gången på alla år jag köpt hos Inet som jag fått den typen av bemötande, Personen lät heller inte speciellt trevlig över telefon och i min syn ville verkligen inte svara på några frågor alls angående problemet eller butiken i sig. Någon som varit med om något liknande? känns lite mysko. Exempel : Frågade angående produkter som har stort lager som bara försvinner som "Utgått" utan några ord varför, Personen sa "dom kanske sluta tillverkas" men liksom... Produkterna är relativt nya och bara några månader gamla, och säljs av andra återförsäljare, samt så har tillverkaren själv inte sagt något angående detta...

Jag har själv varit inom försäljningbranschen i många år, mest i butik "ute på golvet" men titt som tät ringer telefonen och då måste man på något magiskt vis sköta sitt butiksjobb samtidigt. Inet har säkerligen dedikerad kundsupport men jag förstår stressen och det faktum att kunder inte vet vad e-mail är för något.

En person som tar emot ditt telefonsamtal har INGEN ANING varför någon högre upp i näringskedjan, aka beställare, har valt att sluta med vissa produkter. Oftast är det dålig lönsamhet som är orsaken. Det är inte värt att ta in nåra få ex, betala frakt till nått asiatiskt företag och sedan försöka sälja det i sverige. Andra orsaker som inte är så vanliga är kvalitétsproblem eller en beställare som misslyckats med att få in tillräckligt stora kvantiteter och således har konkurrenterna kvar produkten till salu.

PS: En försäljare som skickar dig vidare till en annan butik med varan i lager har gjort dig en tjänst. De har memorerat saken i förväg eller kollat upp det snabbt för att se till att du får dina grejer - utan att de gör profit. Försäljaren och företaget tjänar inte ett skvatt men du avslutar samtalet med lite mer kunskap.

Define R4 Black | Asus P8Z77-V | Intel i5 3570K | Samsung 850 PRO 500GB
WD Caviar Black 500GB | Gigabyte GTX 980 ti | Corsair Vengeance LP 16GB
Newton R2 800w | Silent Wings 2 140mm | Silent Series R3 140mm | Windows 7

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/home
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av Mizzarrogh:

Det är i allafall bra om man inte tar uppdrag som innefattar kontakt med kunder om är i den situationen att man inte klarar av ett vettigt kundbemötande, man får inte glömma att man alltid är en del av företagets ansikte utåt, man behöver inte smöra menl man skall bemöta kunderna på ett professionellt vis, oavsett om det är ett stort företag eller man är ensam egenföretagare.

Då bör man kanske fundera på att göra andra saker en tid.

Det räcker ju att se på trådarna här vad folk kommer att lägga på minnet och vad som styr om man rekommenderar eller blir återkommande kund.

Det är ju samma sak som med alla andra jobb där man har kontakt med företagets kunder, det är dagar då jag är förbannad och svär över saker relaterade till jobbet, händer till och med att jag kastat verktyg i väggen när jag är hos mig själv och det är mina egna grejer, men det får inte ta sig uttryck i ett arrogant eller nonchalant beteende mot kunder. Man kan vara hård mot kunder och säga sanningen om så krävs även om det gör en och annan förbannad om man måste, men man får aldrig bete sig arrogant när man är i tjänst, det är ett extremt säkert kort att reta upp folk på ett sätt som ger ett permanent bestående negativt intryck, det är också någonting som snabbt sprids och ger kollektivt minus åt alla.

Icke att förglömma, i en tråd som denna får vi bara ena partens version.

Xeon
GTX ti
5K

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av Dockland:

Icke att förglömma, i en tråd som denna får vi bara ena partens version.

Och får vi in andra partens version står det ord mot ord

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2018

Men Inets kundtjänst är väl inte butikspersonal?

Skickades från m.sweclockers.com

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: Corsair Vengeance 32 GB (4x8) DDR4-3000 CL15 LPX | GPU: Palit RTX 2080 Ti 11 GB GamingPro OC | SSD: Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: be quiet! Silent Base 801 | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Mina kontakter med Inet har varit liknande nu på sistone. Förstår inte varför folk röstar på dem som årets butik. Känns som att folk röstar på den butiken de köper av oavsett om de har någon erfarenhet av andra butiker eller inte. Och Inet råkar ha ett namn så det är många som köper där, därav många röster.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015
Skrivet av Kithio:

@Joakim Ågren: En mängd med grafikkort har jag sett försvinna, samt några Nätverks produkter och lite andra komponenter över dom senaste 3 veckorna.

Höll ögonen på ett Grafikkort med 20+ lager som bara försvann helt plötsligt

Finns ju en snubbe på blocket som jag har uppmärksammat flera gånger som säljer nya grafikkort riktigt billigt utan kvitto pga större uppköp?.
Tycker det låter lite skumt.Han kanske jobbar på inet haha.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av Dockland:

Icke att förglömma, i en tråd som denna får vi bara ena partens version.

Sant, jag vet ingenting om TS (låter mest som att som att det var fel avdelning han talade med tycker jag), men kom osökt att tänka på signaturen Tomas X (vet inte om han vill ha initialerna till sitt riktiga efternamn här så jag utelämnar de) från vårt grannforum,
"Jag har själv personligen bett kunder dra åt h--e"
Säga vad man vill om honom, han har ett förflutet som gammal sjöman så han brukar gå ganska rakt på sak utan att linda in orden, han brukar ofta komma på kant med folk där av förklarliga skäl när han säger som det är (har nog själv haft en del duster med honom innan man kommer fram till att vi egentligen menade samma sak... ha ha), men rätt skön typ om man väl lär känna honom.

Daisy, Daisy...
Three is the magic number
yes it is its a magic number

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falköping
Registrerad
Jan 2009

Som endel andra säger, kanske bara en dålig dag på jobbet.
Vet efter några år inom olika supportjobb, både privat och offentligt. Endel kundmöten man
får kan vara helt själsdödande och ibland också hotfulla. Sen så får man en paus på ca 20
sekunder och ska ta emot nästa samtal och vara serviceminded.
Har man själv en dålig dag, plus detta... Då är det svårt att vara helt tiptop.

Men just en fråga om lagerstatus och annat med följdfrågor kanske är mer lämpat genom mail.
Skulle jag väll tycka... Låta kundtjänsten jobba för att ge dig så bra svar som möjligt.
Och inte ha kunden i örat undertiden. Winwin för båda parter

Asus Prime B350-Plus | Ryzen 7 1800X @ 4.6Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus GTX 1060 6GB |
Samsung 840 250Gb | Pirat Prusa MK2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/home
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av Mizzarrogh:

Sant, jag vet ingenting om TS (låter mest som att som att det var fel avdelning han talade med tycker jag), men kom osökt att tänka på signaturen Tomas X (vet inte om han vill ha initialerna till sitt riktiga efternamn här så jag utelämnar de) från vårt grannforum,
"Jag har själv personligen bett kunder dra åt h--e"
Säga vad man vill om honom, han har ett förflutet som gammal sjöman så han brukar gå ganska rakt på sak utan att linda in orden, han brukar ofta komma på kant med folk där av förklarliga skäl när han säger som det är (har nog själv haft en del duster med honom innan man kommer fram till att vi egentligen menade samma sak... ha ha), men rätt skön typ om man väl lär känna honom.

Jag är inte så känslig, förväntar mig ingen särskild behandling. Är de för mycket "sälj" och smörar ryggar jag dock tillbaka.

Xeon
GTX ti
5K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av Dockland:

Jag är inte så känslig, förväntar mig ingen särskild behandling. Är de för mycket "sälj" och smörar ryggar jag dock tillbaka.

Han jobbar som egenföretagare numera vad jag vet...

Nu jobbar jag inte med försäljning i egentlig mening, men jag brukar bara säga att denne kan fråga om h*n behöver hjälp med någonting medan hen tittar på grejer eller utbud av tjänstepaket, sedan går jag och gör andra saker så får denne hojta till om han behöver hjälp med någonting.

Daisy, Daisy...
Three is the magic number
yes it is its a magic number

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av sonicsonic:

Wow. Så du ringer och ställer frågor för att stilla din nyfikenhet. Och sen klagar på dåligt bemötande? Ärligt talat så låter det som om du är en riktigt dryg person som ger mer arbete till folk som har redan mycket att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan personen ifråga hos kundtjänst inte svara på sådana här simpla frågor med en trevlig ton ska denne absolut söka efter ett mer passande jobb.