Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

AMD släpper drivrutinen Radeon Software Adrenalin 2020 Edition

Trädvy Permalänk
Number Six
Registrerad
Dec 1999

AMD släpper drivrutinen Radeon Software Adrenalin 2020 Edition

Med ett helt nytt användargränssnitt släpper AMD sin senaste stora uppdatering av drivrutinen Radeon Software med flertalet nya funktioner.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2003

Utan att ha testat det ännu så verkar det onekligen som en trevlig uppfräschning av gränssnittet! Tack för en bra genomgång av alla finesserna!

Blir att smälla in detta senare ikväll

WS: AMD Ryzen 1700 | 16GB Corsair LPX 3733 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung 970 EVO 500GB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2017

Verkar vara intressanta funktioner och det märks att de har lagt ned mycket tid på drivrutinsarbetet och innovationer man kan göra på mjukvarunivå.

Nu vore det även kul att se om de faktiskt löst de höga klockfrekvenserna på Radeon VII minnen vid idle.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

Förr var drivrutiner några KB och ibland MB. Idag är det hundratals MB och bloatat som Windows med skräp. Dags för lite-drivrutiner utan allt inkluderat skräp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

Är det bara jag som inte hittar 2020 versionen? Hittar bara 2019, som borde vara den jag redan har?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014

Wow... de slår på stora trumman.

Återstår som sagt att se hur bra mjukvaran går för, men det är kul att det är uppdaterat och modernt med allt du behöver samlat. Hade blandade meningar med Wattman, så blir kul o se vad det nyare går för. Fortsätt så AMD... glöm bara inte rätta till ev buggar som ligger på listan.

Nvidia skulle behöva göra om-design med senast jag kollade deras mjukvara, och slopa konto kravet för hårdvara man köpt. Känns som föråldrat bloatware jämfört.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arvika
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Leoms:

Förr var drivrutiner några MB och ibland MB. Idag är det hundratals MB och bloatat som Windows med skräp. Dags för lite-drivrutiner utan allt inkluderat skräp.

Eller så installerar du drivrutinen utan extra software så har du inget å klaga på sen.

// Marcus

Spelburk; CPU Intel Core i9 9900K @ 5ghz 1.325v kyls av en Fractal Design Celsius S36 -|- Moderkort MSI MEG Z390 ACE -|- GPU Gainward RTX 2080 Phantom GLH -|- Minne 16GB 2x8 Corsair Vengeance RGB PRO 3000Mhz -|- Chassi Phanteks P600S TG -|- PSU Corsair HX750 -|- Boot disk Samsung 970 EVO 250GB m.2 NVMe -|- SSD 1 Samsung 850 EVO 250GB -|- SSD 2 Samsung 750 EVO 500GB -|- HDD WD Green 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Apr 2004

Medans nVidia kört med samma gränsnitt sedan 2001 typ...

Intel Core i7 8700k | Asus Z-370 Prime-A | EVGA Supernova G2 750w | 16 GB Crucial Vengeance 3000 mHz | MSI GeForce RTX 2080 Duke OC| Western Digital 3 TB - Samsung Evo SSD 500 GB & Intel 330 180 GB | Asus ROG PG279Q

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö 🌆
Registrerad
Apr 2007

Jag kan inte säga annat än att jag är lite avis.
Jag får ha nvidias dito vilken jag inte tycker är nå vidare alls faktiskt.
Det här ökar på skillnaden än mer ;).

Aja. Man får trösta sig med att mjukvaran (eller ja, dess GUI) för grafikkorten inte inte är något jag pillar med så ofta längre ändå.

🎮 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Gainward RTX 2070 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Logitech g603 / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Paddanx:

Återstår som sagt att se hur bra mjukvaran går för, men det är kul att det är uppdaterat och modernt med allt du behöver samlat. Hade blandade meningar med Wattman, så blir kul o se vad det nyare går för. Fortsätt så AMD... glöm bara inte rätta till ev buggar som ligger på listan.

Nvidia skulle behöva göra om-design med senast jag kollade deras mjukvara, och slopa konto kravet för hårdvara man köpt. Känns som föråldrat bloatware jämfört.

Det är inget kontokrav för att använda någon hårdvara. Geforce Experience är mjukvara.

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av Snedspark:

Är det bara jag som inte hittar 2020 versionen? Hittar bara 2019, som borde vara den jag redan har?

Hittar inte heller?

Imac 27 2013
Macbook 2010
Ryzen 7 3700X | Corsair Hydro H110i | Asus PRIME X370-PRO | Corsair Led Vengeance 32GB 3200 @3000 RAM | MSI RX VEGA 64 Vattenkyld |Win 10 Pro 64bit | Corsair 750 Airflow Edition | Corsair 750W | Logitech G920

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö 🌆
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Paddanx:

Instämmer hela vägen.
Speciellt den sista delen med krav på inloggning för att kunna uppdatera via gränssnittet. Det är så dumt så änglarna gråter. Jag skaffade till och med ett förbenat nvidiakonto för att förenkla den processen. Men ja, mjukvaran glömmer ju bort lösenordet med jämna mellanrum så man får rota fram det sabla lösenordet vid updates iaf. Helt menlöst. Tröttnade och bad dem nvidia fimpa mitt konto till sist. Blev enklare att gå till deras hemsida och bara ladda ner uppdateringarna.
I-landsproblem givetvis. Men samtidigt föga imponerande från nvidias håll.

🎮 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Gainward RTX 2070 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Logitech g603 / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av solifer68:

Hittar inte heller?

Samma här, ser heller inget email från AMD där announcar releasen i vanlig ordning. Får söka via andra siter tror jag.

MSI MEG X570 UNIFY| AMD Ryzen 7 3950X| Custom watercooling| Samsung 970 EVO 256 + 512GB M.2 NVMe| G.Skill Trident Z RGB 3600 MHz 16GB @3800 MHz 16-16-16-36 1T| Sapphire Radeon VII @2100 GPU 1200 MEM| LG 34GK950F + LG 34UC88-B| EVGA SuperNOVA 1600 P2 1600W| Lian-Li PC-O11 Dynamic| Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2016

Hade ju varit nice att testa. Om man hittade det. xD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

Jag har letat lite och uppdateringen finns inte tillgänglig än. Den borde hoppa in på AMDs hemsida när den väl släpps till allmänheten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jul 2019

i3 4150 @4.1 / Gammaxx 300 / RX 474 / GTX 662 / 8GB DDR3 1333(4GB-1600mhz/2x2 1333mhz) / ASUS B85M-E / Cooler Master Elite K350 / Xilence 600W /

i7 8700 @4.3 / RX 470 / Gigabyte Z390M Gaming / Corsair LPX 32GB 2400MHZ + Corsair LPX 8GB 2666MHZ = 40GB RAM / SSD Samsung 850 EVO 250GB / NZXT H500 / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair RM750

i7 920 @2.93

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2017

Verkar som ni missade delen om DirectML för Vega och framåt?

Denoising och upscaling. Var har man hört det förut?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan
Registrerad
Nov 2004

Nu får fan Nvidia ta sig i kragen. Det har klagats på deras mjukvara i många många år och det händer inte ett skit.

Det är värdelöst att ha nvidia utan program som MSI Afterburner. Det ska inte behövas.

CPU: I7 2600k @ 4.4ghz med Noctua NH-D14 GPU: GTX 1070 med Accelero Xtreme III @2 120mm cf-v12hp hydro dynamic @skitsnabbt. MODERKORT: Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM: 16GB DDR3 PC19200/2400MHz@2133MHz. HÅRDDISK: Samsung 850 EVO 250GB SSD, Intel SSD 320 Series 160GB , 4 Mekaniska. MONITOR:1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2001

Image sharpening i dx11...=)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av Snedspark:

Samma här, hittar inte? Ångrade dom sig direkt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Den har helt enkelt inte släppts än. Kommer "under dagen", räkna med amerikansk tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2006

AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire Vega64 LC, Mbpro 15, MacMini.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av ClintBeastwood:

Det är inget kontokrav för att använda någon hårdvara. Geforce Experience är mjukvara.

Njae,, Vill du använda funktioner som hårdvaran säljs med, tex ansel , så måste du använda GE, och då blir det konto som gäller. Såvitt jag vet så finns det inga alternativ där. (video inspelning/streaming går ju med OBS tex,)
Och förutom konto så envisas fanskapet med att i tid och otid skanna av dina diskar och rapportera hem. något som vid vissa tillfällen fått 7zip att bugga ur. (använder tydligen det för att packa datan.)
Men det största problemet med GE är UI, som är något av ett skräckexempel.

För min del använder jag video inspelning mycket, och det bara funkar,, för det mesta. Men det är ju en del strul innan kan göra det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

Kanske jag äntligen kan börja uppdatera AMDs drivrutiner utan att först köra DDU varenda jävla gång. Det är något jag saknat sen jag gick från Nvidia, hade då aldrig några problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av Semjonov:

Image sharpening i dx11...=)

Dumma funktioner

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av SCORPIUS:

Nu får fan Nvidia ta sig i kragen. Det har klagats på deras mjukvara i många många år och det händer inte ett skit.

Det är värdelöst att ha nvidia utan program som MSI Afterburner. Det ska inte behövas.

Det är just detta jag gillar med Nvidia, kör mycket hellre Afterburner ändå. Och Nvidias drivrutiner har i alla fall för mig fungerat så mycket bättre än AMDs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av KorpiSavu:

Det är just detta jag gillar med Nvidia, kör mycket hellre Afterburner ändå. Och Nvidias drivrutiner har i alla fall för mig fungerat så mycket bättre än AMDs.

Okey. Själv förstår jag inte varför det ska behövas ett extra program för en så enkel sak som att styra grafikkortets fläkt.
Kan du förklara för mig vad det är med det du gillar?

Jag hade kunnat gå med på om Nvidia fortsatte med sin mjukvara som den är nu, OM dom samtidigt informerade OCH skickade med tex MSI afterburner på cd/usb när en köper deras kort. Men det gör dom inte.
Vi som användare måste leta upp detta själva. Det är för jävla dåligt av dom.
Detta är inget eller nästan inget problem för dig eller mig eller merparten som hänger här på sweclockers.
Men för gemene man där ute som bara vill att allt ska fungera och inte har intresse av hårdvara och mjukvara så är det en helt annan sak.

MSI afterburner är skitbra. Använder det själv.
Men jag skulle väldigt gärna sett dess funktioner finnas med i Nvidias egna mjukvara. Det är liksom inte svårt att införa det.

CPU: I7 2600k @ 4.4ghz med Noctua NH-D14 GPU: GTX 1070 med Accelero Xtreme III @2 120mm cf-v12hp hydro dynamic @skitsnabbt. MODERKORT: Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM: 16GB DDR3 PC19200/2400MHz@2133MHz. HÅRDDISK: Samsung 850 EVO 250GB SSD, Intel SSD 320 Series 160GB , 4 Mekaniska. MONITOR:1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Nov 2005

Verkar oerhört lovande :)

Ryzen 5 1600x, AOC C24G1, Rx 5700 pulse

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Tänk vad saker förändras med tiden, för några år sedan klagades det mycket på AMDs mjukvara och drivrutiner och nu klagar många på att Nvidia.
Kul att se att det satsningar AMD gör på mjukvaran/drivrutin uppskattas, de årliga stora uppdateringarna som AMD gör är lika spännande var gång.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

Snabbare isntallation. Har de äntligen slopat online checken efter nyare version som görs innan själva installationen startar? Helt meningslöst när man redan installerar senaste versionen.

Om inte DRM-skydd är till för att brytas, vad är det då bra för?
www.fckdrm.com