Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

Lussebulle eller Lussekatt?

kan vi bena ut det här nu heter det Lussebulle eller Lussekatt?

Vad är skillnaden?

Det närmar sig Lucia och jag är lika förvirrad för varje år som går kan vi få en vettig förklaring på detta? Lucia detta år infaller dessutom på Fredagen den 13 för alla som är vidskepliga.

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2005

Lussebulle, allt annat är fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Intel Core i7-8700K | ASUS STRIX Z370-F | Corsair Vengeance LED 16GB | ASUS STRIX 1080 Ti OC |
Noctua NH-U12A | Corsair Q400 | Corsair AX1200W | Corsair Strafe RGB | Corsair M65 RGB ELITE

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2007

Kärt barn har många namn, mer behöver inte sägas

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberspace
Registrerad
Nov 2003

Bägge

Stationär: i7 2600K@4.5GHz | Asus RTX 2060 RoG Strix@2070mhz | Crucial Ballistix Sport LP 1600MHz CL9 16GB | Intel 320 160GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD GreenPower 2TB | OCZ ZX 850W | Asus Xonar Essence STX | Corsair Carbide 500R White
Kringrustning: Asus MG279Q | Sennheiser PC360 GAME | Logitech G900 | Razer Blackwidow Ultimate

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Aspergerland
Registrerad
Maj 2007

Lussehund.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skaune
Registrerad
Okt 2002

Använder både och. Lite beroende på mitt humör eller vem jag pratar med.

🟢 Main: Ryzen7 2700X | Strix x470-I | 32GB | GTX1070 | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2600 | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: OnePlus 6T Thunder Purple

-:| @ eller citera för svar |:-

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015

Båda är rätt, beror på utformning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2012

Stressbulle

If liberty means anything at all, it means the right to tell people what they do not want to hear.

George Orwell.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långtbortistan
Registrerad
Mar 2007

Den stora frågan är väl varför man bakar lussekatter (!) utan saffran? Det är ju saffranet som gör det till lusse.

På många ställen på västkusten måste man vara tydlig med att man vill ha saffran, annars får man vanliga vetekatter med kardemumma.

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2015

Fanns ju lite kul info här om man är intresserad:
https://svenskahogtider.com/2013/12/01/varfor-heter-det-lusse...

Skrivet av Wikipedia:

Lussekatt, lussebulle, lussekuse, saffranskuse eller julkuse, förr dövelskatt eller dyvelkatt[1][2], är ett svenskt bakverk av vete[3] som är starkt förknippad med advent, Lucia och jul. Lussekatten är en vetebulle som är gulfärgad av saffran.

Men lussebulle är rätt och allt annat är fel ändå

I'm not having a glass of wine, I'm having six! It's called a tasting and it's classy!
[ [ MSI X470 Gaming Pro Carbon ⦿ Ryzen 3600 ⦿ Dark Rock Pro 4 ⦿ G.Skill Flare X 3200MHz CL14 (2x8GB) ⦿ Intel 660p M.2 1 TB ⦿ ASUS 1070 ROG Strix Gaming ⦿ Corsair RM750X ⦿ Define C TG ⦿ Corsair LL120 x3 ⦿ Corsair LL140 x2 ] ]

Trädvy Permalänk
Forumledare
f.d. screamin-daemon
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av zarkov:

Den stora frågan är väl varför man bakar lussekatter (!) utan saffran? Det är ju saffranet som gör det till lusse.

På många ställen på västkusten måste man vara tydlig med att man vill ha saffran, annars får man vanliga vetekatter med kardemumma.

För att man är snål? Saffran är dyrt ju För övrigt anser jag att det ej bör finnas mer än 2 russin per lussekatt. Väljer man att förpesta smeten med en godtycklig mängd russin är man lat och/eller ond.

Rätt namn bör vara lussekatt, iaf. om man ska lita på Wikipedia m.fl.

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Danskjävel så stavar som en kratta...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009

Jag är lite upprörd över att jag inte har en bestämd åsikt om detta, båda funkar.
Inte alls likt mig

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Lussekatt givetvis, och de bakas med saffran och späckade med vit choklad. Rätt halt av vit choklad uppnås när man tryckt i så mycket choklad man tror man kan i smeten, och sedan trycker man i lika mycket till.

Inga jävla russin om ni vill träffa tomten i år.

Tyst i burken! | Ryzen 3700X | Asus X570-F | 16GB Ballistix Sport LT 3000/15 @3733/16 | Asus Strix GTX 1060 6GB | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | Corsair MP510 960GB | Samsung EVO 850+860 500GB | WD Green 3TB | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Bosmang kapawu 👔
Emil Åkered
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av Kent:

För att man är snål? Saffran är dyrt ju För övrigt anser jag att det ej bör finnas mer än 2 russin per lussekatt. Väljer man att förpesta smeten med en godtycklig mängd russin är man lat och/eller ond.

Rätt namn bör vara lussekatt, iaf. om man ska lita på Wikipedia m.fl.

Fast hela poängen är väl för sjutton gubbar saffran? Annars är det bara en udda formad bulle.

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-8400 - Z370M-ITX/ac - GTX 1070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 3600 - Prime B450-Plus - GTX 1080 Ti - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> Surface Pro 7 - i5-1035G4 - 8 GB DDR4
▪ Konsol -> Nintendo Switch Lite

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Jan 2002

Saffransbulle

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2014
Skrivet av twit:

Lussekatt givetvis, och de bakas med saffran och späckade med vit choklad. Rätt halt av vit choklad uppnås när man tryckt i så mycket choklad man tror man kan i smeten, och sedan trycker man i lika mycket till.

Inga jävla russin om ni vill träffa tomten i år.

Nä nu får vi ta det lugnt här, vit choklad må var gott, men inte har man det i en lussebulle!

Annars tycker jag om att göra med mandelmassfyllning, om man vill vara sådan.

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Core i5 4690K | Asus Z97-A | GTX 1060 6GB | Vengeance LP 4x4GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | Vengeance LP 2x4GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Maj 2002

Saffranskladdkaka med vit choklad kan vara gott men inte har jag det i lussekatterna

Vituð ér enn, eða hvað?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Jun 2011

givetvis lussebulle

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

Julbölle

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
CO. Dublin
Registrerad
Jan 2015

En lussebulle behöver inte ha en lussekatts utformning. En lussekatt är en lussebulle, men en lussebulle är inte nödvändigtvis en lussekatt.

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Ha en bra dag (: !

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2018
Skrivet av Zeedarn:

En lussebulle behöver inte ha en lussekatts utformning. En lussekatt är en lussebulle, men en lussebulle är inte nödvändigtvis en lussekatt.

Instämmer helt, S-formen är det som är en lussekatt (med två russin helst), resten är lussebullar.

ASUS TUF Z370-Plus Gaming, Intel Core i7-8700K, Ballistix Sport LT DDR4 2x8GB, MSI GeForce GTX 1080 Armor OC, EVGA BQ 650W W10 Home

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av Mr_Enric:

Nä nu får vi ta det lugnt här, vit choklad må var gott, men inte har man det i en lussebulle!

Annars tycker jag om att göra med mandelmassfyllning, om man vill vara sådan.

Tidigare år hade jag svarat som du, men sen breddade jag mina horisonter (läs blev bjuden på bulle som en kollegas partner bakat) och tamigfan. Det var som att en ny epok i mitt liv startade.

För övrigt säger jag både lussekatt och lussebulle.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ludvika
Registrerad
Jul 2013

Luciferbröd!

Gillar varken saffran eller russin (i bröd) så avstår oftast helt att förtära dessa bakverk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2009

Katt, inte bulle. Bulle äter man till frukost med marmelad och ost.

| R7 3700X @stock + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | GTX 1060 Strix OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013

Saffransbröd

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 980 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

https://my-homepage-43a9e.firebaseapp.com/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
CO. Dublin
Registrerad
Jan 2015
Skrivet av klirre:

Katt, inte bulle. Bulle äter man till frukost med marmelad och ost.

Äter du kanelbulle med marmelad och ost?

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Ha en bra dag (: !

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2018
Skrivet av zarkov:

Kanske för att saffran är så jävla äckligt.

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: Corsair Vengeance 32 GB (4x8) DDR4-3000 CL15 LPX | GPU: Palit RTX 2080 Ti 11 GB GamingPro OC | SSD: Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: be quiet! Silent Base 801 | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~
Registrerad
Jul 2001

Givet antagandet att TS avser de S-formade bakverken gjorda på vetedeg med saffran, ja då är det 'lussekatt' eller mer specifikt en 'julgalt'. Lussekatter är även övermängd till flera andra alternativa formationer såsom julkusar och gullvagnar.
'Lussebulle', ja det känns som en term som tagits fram av någon bajsnödig förälder som fått frågan "varför heter det -katt" en gång för många, alternativt som någon vedervärdig form av diminutiv. Eller ja, åtminstone fram tills dess att alla dessa klassiska bullformer dessvärre började få fotfäste ...

Fedora, i3wm, Ansible, Vim, git, LaTeX - allt som behövs för att göra mig nöjd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Mar 2008

Lussebulle känns lite mer generiskt, skulle kunna ha vilken form som helst.

Lussekatt är mer distinkt.

AMD Ryzen 5 2600X, Asus ROG Strix B350-I, 16GB Corsair Vengeance LP 2400MHz, Nvidia GeForce GTX 970, Fractal Design Nano S, EVGA Supernova G2 650W.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av Zeedarn:

Äter du kanelbulle med marmelad och ost?

Klart jag inte gör, bullar är ju små runda bröd, som i Tyskland kallas Brötschen, i Danmark bolle och i svenskockuperade delarna av Danmark bulle.

Nu ska jag gå och äta min frukostbulle.

| R7 3700X @stock + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | GTX 1060 Strix OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB |