Ny speldator för cirka 25k (inkl. montering)

Permalänk

Ny speldator för cirka 25k (inkl. montering)

Vad tror ni om följande bygge?

Kundvagn

Permalänk
Medlem

Tror du behöver förse experterna här inne med mer info.
Vad ska den användas till?

Det första jag ser är dock de slöa RAM-minnen du valt. Gamla och slöa jämfört med både processor och grafikkort.

Permalänk

Jag ska inte överklocka och den ska användas till grafikintensiva FPS samt andra spel som t.ex. CIV 6. Upplösning 1440p.

Vad behöver jag tänka på gällande minnena?

Permalänk
Medlem
Skrivet av madcat1980:

Jag ska inte överklocka och den ska användas till grafikintensiva FPS samt andra spel som t.ex. CIV 6. Upplösning 1440p.

Vad behöver jag tänka på gällande minnena?

Du hade valt minnen med ganska låg klockfrekvens utan någon uppenbar anledning.

T.ex. de här minnena: https://www.inet.se/produkt/5310160/corsair-32gb-2x16gb-ddr4-... borde bli både snabbare och billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madcat1980:

Jag ska inte överklocka och den ska användas till grafikintensiva FPS samt andra spel som t.ex. CIV 6. Upplösning 1440p.

Vad behöver jag tänka på gällande minnena?

Aha.

Jag är inte på något sätt expert, så ta mitt förslag med en nypa salt - här har du ett bygge där jag bara bytte ut CPU, RAM-minnen och moderkort.

Permalänk
Medlem

@wilsontaylor: Fast med 16GB RAM istället för kunds 32GB, så med 32GB skiljer ju sig bara några hundralappar. Om kund nu vill ha AMD CPU också förstås.

Permalänk

Kund vill ha 32GB ram Men gärna snabbare för en mindre peng, tack Erik_T! Av någon anledning föredrar jag Intel, kanske irrationellt men så är det.

Är nätagg. och cpu-fläkt tillräckliga för mina komponenter?

Permalänk
Medlem

@Northbane: Ursäkta TS för den missen. Tyckte att det var lustigt att stickorna blev så mycket billigare, haha. Att det är AMD är väl knappast någon nackdel idag, när Intel börjar halka efter?

Är det inte lite bakåtsträvande att investera i 2600mhz minnen idag - snart 2020?

Permalänk

Jag har uppdaterat minnena...

Kundvagn

Permalänk
Medlem

Är det verkligen värt att köpa den sortens SSD då ditt moderkort inte stödjer Gen4 ändå?

Hade satsat på ett billigare alternativ och istället valt en lite biffigare kylare till processorn

Permalänk
Medlem

@wilsontaylor:
Intel är väl inte så hårda på minneshastigheten som AMD är, så 2666MHz skulle säkert fungera bra, men är snabbare minnen billigare om så bara nån hundralapp eller två så är väl det inte mycket att tala om.

Är datorn främst för spel så är ju Intel fortfarande vinnande rent prestandamässigt, men AMD är ju vinnande ur synpunkt prestanda per krona.

Permalänk
Medlem

@madcat1980:
Alltför dålig kylning för en 9900K.

Dark Rock 4 Pro blir bra
https://www.inet.se/produkt/5320584/be-quiet-dark-rock-pro-4

Men inet monterar inte tornkylare som väger över 750g, så kanske bör välja vattenkylning istället...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Den kylaren dock.. vet inte om den kommer att räcka även fast datorn är stock

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denaca:

Är det verkligen värt att köpa den sortens SSD då ditt moderkort inte stödjer Gen4 ändå?

Hade satsat på ett billigare alternativ och istället valt en lite biffigare kylare till processorn

Precis vad jag tänkte säga. Slöseri på pengar att köpa superduper-SSD om främsta syftet är att spela. Man kan utan problem köpa en för en tusenlappen mindre utan att det ger en ,ärkbar prestandaförlust. Man skulle till och med kunna argumentera att man kan köpa ännu billigare än så utan att det ger en speciellt märkbar prestandaförlust, lite beroende på vilka spel man spelar.

Nu tänkte TS visserligen inte överklocka men jag hade ändå valt en lite biffigare kylare. Den som är vald nu må vara väldigt prisvärd men så överdrivet bra är den inte.

Sen funderar jag lite på om det inte blir snett i fördelningen mellan en 2080 super och en 9900ks om man kör i 1440p. Jag tror att grafikkortet kommer agera ganska stor flaskhals. Jag har dålig koll på vad sakerna kostar men man kanske kan få råd med en 2080 ti om man istället väljer en billigare ssd och cpu? Men som sagt, det är bara lite funderingar jag har och någon annan har garanterat mer koll.

Edit: Nu innan jul, och garanterat efter jul, brukar det ju dyka upp lite reor på olika komponenter. Om du inte har bråttom så kan du vänta och se. Slutligen så vill jag bara säga att om man kan skruva ihop en ikea-möbel så kan man skruva ihop en dator. Det är ytterligare 800 kronor mot ett 2080 ti. Om du bygger den själv så kan du dessutom köpa från olika butiker och då lär du spara ännu mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

@wilsontaylor:
Intel är väl inte så hårda på minneshastigheten som AMD är, så 2666MHz skulle säkert fungera bra, men är snabbare minnen billigare om så bara nån hundralapp eller två så är väl det inte mycket att tala om.

Är datorn främst för spel så är ju Intel fortfarande vinnande rent prestandamässigt, men AMD är ju vinnande ur synpunkt prestanda per krona.

Om jag inte minns fel så skalar det ganska likvärdigt. Så att säja att Intel inte gynnas av snabbare ram är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Om jag inte minns fel så skalar det ganska likvärdigt. Så att säja att Intel inte gynnas av snabbare ram är fel.

Ja det verkar stämma, beroende på spel och upplösning. My bad, hade nog bara sett tester på spel där det inte spelade nån större roll.

Permalänk
Medlem

Corsair Mp600 ssd Stöds inte av Intel, är bara amd som stödjer gen4. Köp en mp510 i sånt fall.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk

Tack för alla tips! Jag har tagit till mig en del av dem. Vad säger ni nu?

Kundvagn

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Corsair Mp600 ssd Stöds inte av Intel, är bara amd som stödjer gen4. Köp en mp510 i sånt fall.

Den kommer nog att fungera fint på ett Intel system också - om än inte i full hastighet eftersom Intel ännu inte stöder PCI-E 4.0.

Jag håller dock med om vad flera andra har sagt - det är en onödigt dyr och kraftfull SSD. Du kan välja en betydligt billigare SSD som visserligen är långsammare på pappret, men som i praktiken inte kommer att kännas långsammare.

Permalänk

@Erik_T: Åtgärdat i senaste kundvagnen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Den kommer nog att fungera fint på ett Intel system också - om än inte i full hastighet eftersom Intel ännu inte stöder PCI-E 4.0.

Jag håller dock med om vad flera andra har sagt - det är en onödigt dyr och kraftfull SSD. Du kan välja en betydligt billigare SSD som visserligen är långsammare på pappret, men som i praktiken inte kommer att kännas långsammare.

Va det inte det jag skrev eller? Amd stödjer gen4 inte intel. Men du kanske tog det som att den inte skulle fungera alls. Det är klart att den gör. Men det va därför jag rekommenderade en annan corsair som är gen3.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Va det inte det jag skrev eller?

Nej, det var det inte. Du skrev att den inte stödde Intel - vilket är lite annan sak än att Intel inte stödjer PCI-E 4.0.
Nåja, vi verkar vara överens i själva sakfrågan även om du skrev galet först.

Permalänk
Medlem

Nätagget gick att köpa för 777 kr på Elgiganten på black friday. Prissänks kanske igen i mellandagarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tack för tipsen om att spara pengar genom att vänta men jag vill ha datorn till julhelgen. Det var också därför som jag tog bort montering som tjänst.

Behöver jag verkligen en så stor och dyr processorkylare som Dark Rock 4 Pro? Ingen kul komponent att lägga pengar på

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanjis:

Nätagget gick att köpa för 777 kr på Elgiganten på black friday. Prissänks kanske igen i mellandagarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det är ju definitivt inte omöjligt. Om inte annat så kan man säkert hitta motsvarande till ett liknande pris.

Skrivet av madcat1980:

Tack för tipsen om att spara pengar genom att vänta men jag vill ha datorn till julhelgen. Det var också därför som jag tog bort montering som tjänst.

Behöver jag verkligen en så stor och dyr processorkylare som Dark Rock 4 Pro? Ingen kul komponent att lägga pengar på

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det behöver du inte. Det prissegmentet riktar sig till användare som överklockar processorer där högre krav på kylning efterfrågas. Sen är det klart att du får lägre temperaturer även i stock om du har bättre kylning men inte något som är kritiskt. Bättre att lägga pengar på bra luftflöde genom chassi, kvalitativt moderkort och bra psu i min mening. Sen köpa en bättre processorfläkt senare om du vill överklocka.

Ps. Om du vill köpa en bättre processorkylare så finns det annonser ute på Sweclockers marknad relativt ofta för 500-700kr för bra kylare. Det skulle ju kunna vara ett alternativ.

Permalänk

@kaptengrek: Tack! Vad skulle du rekommendera som alternativ kylare till den som ligger i kundkorgen, och som finns på Inet? Beställer gärna allt i ett bräde...

Permalänk
Medlem

@madcat1980:

https://www.inet.se/produkt/6308825/noctua-nh-u14s

Noctuas kylare är ju väldigt bra enligt mig. Vill du få den ännu tystare/ effektivare kan du alltid lägga till en extra fläkt i senare skede och köra push/pull

Permalänk
Skrivet av Denaca:

@madcat1980:

https://www.inet.se/produkt/6308825/noctua-nh-u14s

Noctuas kylare är ju väldigt bra enligt mig. Vill du få den ännu tystare/ effektivare kan du alltid lägga till en extra fläkt i senare skede och köra push/pull

Jag vet inte om du har redan köpt komponenterna men jag hade lagt till 5k och köpt denna idag!
https://www.webhallen.com/se/product/310152-Webhallen-Config-...

Ser också att du bor i Stockholm så det är bara att hämta den i butiken och du slipper vänta på montering

Permalänk
Medlem
Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk

Nu har jag lagt en beställning, det blev följande:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13146191/namnlos