Permalänk
Medlem

Grenpropp började gnistra

Hej!

Hoppas det här hamnar rätt, har försökt söka runt lite men hittade ingen med liknande situation. Lång historia lite mindre lång: Blev klar rätt sent igår med att bygga min första dator och i min iver ville jag bara kolla att den gick att starta innan jag skulle lägga mig. Tänkte mig inte för utan tog närmsta tillgängliga uttag. Kopplade in strömkabeln i en grenpropp (https://www.inet.se/produkt/8900449/deltaco-grenuttag-2-konta...) som i sin tur satt i ett vanligt grenuttag med 3 kontakter.

Kanske inte världens bästa setup, har av ren lathet inte bytt ut till ett nytt grenuttag med fler kontakter då jag måste skruva ner tv-bänken från väggen, har dock fungerat bra med de saker som varit inkopplade tidigare.

Övriga enheter som var inkopplade var i viloläge förutom tvn som jag använde som monitor vid tillfället.

När jag slog igång nätaggregatet (tryckte ej på on-knappen på chassit) började det genast spraka och gnistra ganska aggressivt från, vad jag hann se, grenproppen. Hördes eller syntes inget från datorn. Det finns lite RGB på moderkortet som tydligen ska lysa när datorn är avstängd, det gjorde den inte heller. Fick panik, drog ut grenuttaget från väggen och gnistrandet slutade såklart direkt.

Ingen säkring gick, jordfelsbrytaren hände det inget med. Syns inga brännmärken på kontakter och luktade inget. Kopplade sen in dator på nytt men då direkt i väggen i vägguttaget och den gick då att starta. Fläktar och dylikt såg ut att vara igång. Var det bara så enkelt att jag överbelastade grenproppen, eller är det någon som har en tänkbar förklaring på varför det började gnistra? Är såklart orolig att jag kan ha skadat någon komponent i datorn.

Alla komponenter är helt nya:

CPU: Ryzen 5 3600
MOBO: Asus ROG strix B450-E Gaming
GPU: Gigabyte RX 5700 XT Gaming OC
RAM: Corsair vengeance LPX
SSD: Corsair force mp510
PSU: Corsair RM750X

Datorn ska ju som sagt inte sitta inkopplad där i fortsättningen utan var mest för att testa funktionen.