Permalänk
DingDongerMcDongface

Köpråd kring nybörjarkamera

Halloj!

Jag har surfat runt och försökt läsa på till bästa förmåga men som total nyöbrjare känner jag mig i behov av lite råd.

Jag är ute efter en kamera/kamerakit av instegsmodell till att fota huvudsakligen mina katter och kommande kattungar med.
Just nu använder jag mest mobilkamera som i rätt ljusförhållanden kan få helt ok bilder, men lämnar ofta en del att önska vad gäller kvalite.
Jag förstår att husdjursfotografering, särskilt inomhus, egentligen kan kräva mer/annan utrustning ex. belysning, men detta sparar jag tills har bättre koll på vad jag saknar.

Jag vill gärna hålla mig inom 2-3k för kamera + objektiv, gärna under 2k om möjligt men kvalité går före. Kan absolut vara begagnat, men det jag sett hittils är ofta gamla modeller och jag vet inte hur de står sig mot nyare i dagsläget. Jag är som sagt ute efter något enklare, men om det gör mycket stor skillnad att gå upp i pris specifikt för att fota djur/fota inomhus kan jag ha mer tålamod

Tar hemskt gärna tips på för och nackdelar och vad jag ska hålla utkik på eller fundera kring!

TLDR: Crazy cat lady vill fota sina katter, mobilen är sämst, budget kring 2-3k och jag har noll koll på läget. Pls halp.

Permalänk
Rekordmedlem

För den budgeten är troligen en mobil det bästa du kan hitta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Med den budgeten så skulle jag rekommendera att leta på begagnatmarknaden.

Permalänk
Medlem

Sikta på billigaste canon eller nikon begagnad som inte är för gammal och där de satt ett 50 1.8 på kameran istället för kit-objektivet.

Kitobjektivet 18-55 som följer med är inte värt särskilt mycket, däremot kanske sökaren i en lite mer tung och proffsig kamera kanske är bättre även om den är lite äldre. Tyvärr värderar folk gamla kameror väldigt högt.

Du kanske skulle kunna köpa ett begagnat nikkor 35 1.8 för 1000:-, men du lär inte hitta många kameror utan objektiv utan bara paket från 2000 och uppåt.

Innan du bestämmer dig, sök t.ex flickr på bilder du gillar typ "cat portrait" och se om de har EXIF information med kamera (fullformat eller crop) och vilken lins brännvidd och bländare som använts. När du hittat en kandidat kan du söka specifikt bilder på kombinationen du tänkt söka "portrait nikon d5100 50 1.8" etc. En 50 1.4 nedbländad till 1.8 blir förstås mycket bättre i kantskärpa och vinjettering, men lika ofta är det suddigheten och bara fokusen i mitten som gör en bild bra.

Permalänk
DingDongerMcDongface

@pacc: Tack för tipset, ska definitivt kolla in lite bilder!
Jag har märkt att det är ganska höga priser begagnat som du säger, det jag hittat inom min budget verkar vara modeller som är mellan 10-15 år gammalt (typ släppta 2006-2010), men det kanske inte är lika gammalt som det känns?
Inser att jag nog troligen får gå upp lite i budget, men nu har jag iaf något att gå på

Permalänk
Medlem

Utan att vara den mest kamerabegåvade så bidrar jag med ett alternativ. En begagnad Sony A6000 tror jag hade funkat fint. Typ något i stil med denna.

A6000 är mycket kamera för pengarna och du kan kika vidare mot bättre/roligare objektiv senare om du fastnar för fotografering

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Vad gäller ljussättning kan man, om det handlar om mer arrangerade porträtt/bilder komma väldigt långt med fönsterljus som oftast ger riktigt bra resultat.
Sedan kan man, såklart, gå all in med studioblixtar och allt men man kommer ganska långt även med en enkel extern kamerablixt som används "off camera" och det kan vara väldigt användbart för mer spontana bilder.

När det kommer till den huvudsakliga frågan så tycker jag att du ska kolla på begagnat.
Nikon D3200 är exempel på en kamera som är lite till åren men ändå har en bra sensor. Många nyare kameror använder samma sensor, men kanske något modifierad/förbättrad.
Begagnat kan man hitta dessa för från ca 1500kr, ibland neråt tusenlappen om man har lite tålamod.
Skulle det följa med ett "kitobjektiv", vanligen 18-55/3.5-5.6 så är det mer en bonus (det är inte så lämpat för just det primära ändamålet här). För ändamålet är ett 50/1.8 bättre och ett prisvärt objektiv. Den nya G-versionen som ger autofokus på en D3200 är lite dyrare än Canons motsvarande men är, IME, även lite bättre optiskt. Ny kostar den runt 2000kr men begagnat kan man såklart hitta den billigare. Jag har sett den för under tusenlappen några gånger men normalt kanske man får räkna med ca 1500kr.

Givetvis kan man hitta liknande från Canon tex. Jag har inte riktigt koll på begagnatpriser där men du bör kolla efter 550D eller nyare. Det är först med 750D som bildkvaliteten börjar närma sig D3200 dock.
Deras EF 50/1.8 kostar dryga tusenlappen ny men begagnad kan man hitta dem neråt 500-ingen om man inte måste ha senaste versionen.

Edit: Canons serie med tre siffror i modellnamnet är mer avancerade kameror än Nikon D3200 och jag tycker nog att man ska satsa på någon av dem och inte Canons fyrsiffriga modeller som varit både lite väl "enkla" och framför allt haft sämre sensorer.

Permalänk
Medlem

Utöver alla kameratips du fått ovan vill jag även flagga för att man behöver ha rimliga förväntningar på vad en bättre kamera skulle ge/göra.
Man behöver lära sig använda kameran och man behöver lära sig grunderna i fotografering för kameran ska komma till sin rätt. Oftast ger det inte så mycket bättre bilder genom att bara köpa en bättre kamera.

Permalänk
DingDongerMcDongface

@dumbo:
Tack för väldigt bra och konkreta tips!
Självklart är det som du säger också lika mycket den bakom kameran och jag är inställd på att jag kommer behöva öva och lära mig innan det blir bra. Det jag upplever just nu är att jag maxat det jag kan göra med en mobilkamera även i avancerat läge och dylikt och det är därför jag vill ha något "riktigt". Jag har absolut tagit bilder jag är nöjd med även med telefonen, ex:

Problemet är att även om jag är nöjd med den, är det en enda bild av kanske 250-300 bilder fördelat över två dagar där majoriteten får kasseras för att de blir för gryniga/mörka/pixliga/gula. Även de som blir skarpare går att göra väldigt lite med i ex. Photoshop efteråt utan att man förstör dem. Även om inte syftet är att redigera till några extrema nivåer så är det alltid trevligt att kunna låta saker komma till sin rätt. Jag vet inte till 100% om mina förväntningar är rimliga, men min tanke är väl att kunna ställa in fler saker efter eget tycke i kombination med bättre hårdvara ska ta mig närmare det resultat jag önskar

Permalänk
Medlem

@landmarks
Du kommer både att få bättre råmaterial i form av bilder med högre kvalitet, särskilt så om du tar dig tiden att lära dig jobba i RAW-format (det är eg inte så krångligt men lite annorlunda än att jobba med JPEG-filer). Det kan ju hända att du redan gör med mobilen...
Sedan kommer du, ffa, att ha mycket bättre möjlighet att kontrollera resultatet, när du väl lärt dig grejerna. Den större sensorn tillsammans med ett objektiv som tex 50/1.8 ger möjlighet att använda kort skärpedjup (vilket såklart kommer att resultera i att fler bilder blir ur fokus eftersom katterna kanske inte sitter 100% stilla hela tiden).
Om det är tillräckligt mörkt kommer du dock att få brus även med en systemkamera. Kanske till och med mer ibland, eftersom en telefon processar bilderna mycket hårdare och har ganska aggresiv brusreducering. Du kommer då att ha mycket bättre möjlighet att själv bestämma hur hård reduceringen ska vara i efterbehandlingen och har möjlighet att få kvar mer detaljer i bilden. Så detaljerna kommer inte att vara lite utsmetade som i bilder från en mobil.

Min brasklapp gällde mest att man inte atumatiskt får fantastiska bilder bara för att man har fina grejer. Det finns de som har för mycket pengar och köper dyraste grejerna och så ser bilderna ändå ut som skräp. Du verkar ju dock redan ha jobbat på att lära dig en del med telefonen så du verkar ju vara en bit på väg. Så bara du är beredd på att det kommer att bli en del experimenterande för att lära dig de nya grejerna så tror jag att det kommer att gå bra.

Permalänk
Medlem

@landmarks:
Hej,
tycker Nikon D3500 med paket-zooomen 18-55mm är det bästa valet. (Eller om någon butik har föregångaren D3400 kvar.)
Går nu att få för 3400:- (Rajala) och 3600:- (Cyberphoto).
Vid mellandagsrean kanske dom sänker till 3000:-?
Mycket bra paket du kan lära och växa med.
Dessutom nytt, utan damm/smuts/repor och med garanti.
Visserligen är zoomen ljussvag för foto inne men jag tycker du istället ska köpa en lös blixt så fort som möjligt.
Ett mycket bra val är den lilla smidiga blixten Meike MK320 TTL för Nikon (alltså automatisk i blixtskon på kameran).
Den kan vinklas upp/ner/vridas för olika riktning på ljuset och är inkl. vit plast-diffusor för mindre skarpt ljus.
Den kan oxå användas lös från kameran som en slavblixt med inbyggda kamerablixten som utlösare men då utan automatik.
Detta för friare ljussättning. Bara att prova sej fram.

På denna sidan finns Meike MK320 för 54 pund från UK, dom är väl EU januari ut?
Dessutom från Kina för 40 pund. Vet inte hur hög postens straffavgift för handeln från Kina blir på denna vara men det blir nog klart billigare än om man köper av svensk importör?
Mvh.

https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_osacat=0&_odkw=meike+mk+32...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stasi:

Visserligen är zoomen ljussvag för foto inne men jag tycker du istället ska köpa en lös blixt så fort som möjligt.

Man kan såklart värdesätta olika saker men ser man enbart till kameran som sådan ger en D3500 inte några direkta fördelar jämfört med D3200 för stillbild, men är därmot bättre för video men ska man hålla på mycket med video är det nog bättre att satsa på tex en A6000 eller någon Canon-modell med dual-pixel AF.

En blixt kan vara ett bra komplement i många sammanhang men den ger inte exempelvis inte möjlighet till kortare skärpedjup, som ett ljusstarkt objektiv ger, vilket är väldigt trevligt för att kunna isolera "modellen" från bakgrunden. IMO en av de största fördelarna med att uppgradera från mobilkamera. Det bästa är såklart att ha både och.
En annan väldigt prisvärd (men inte lika nätt) blixt är Yongnuo YN-568EX.

Vad gäller att köpa begagnat så finns det såklart alltid risker med det men det finns många instegskameror där ute som knappt är använda och sedan slumpas bort för kaffepengar. Jag har köpt 2st D3200 till mina barn. En för 1000kr + frakt och en för 1300kr + frakt och båda är i nyskick. Den ena köptes faktiskt från ett företag med 3mån garanti.
Tillsammans med ett 50/1.8 ger det, IMO, en kombination som är mycket lämpligare för uppgiften är vad som helst med 18-55:an. 18-55:an är ett utmärkt objektiv för andra saker dock.
Damm på sensorn för man snart nog ändå...

Permalänk
DingDongerMcDongface

@dumbo:
Efter en del egen research kring de tips som presenterats här så blev det en bättre begagnad D3200 för 1000kr Utan kit-objektivet, så har börjat kika runt på det jag fått tips om nu! Jag var bra sugen på D3500 men bestämde mig för att det var lite mycket pengar just nu eftersom att jag inte vet hur mycket jag kommer nyttja prylarna ännu.
Som jag förstått det, om jag vill ha autofokus, så ska jag kolla på objektiv som heter AF-S och inte bara AF? Då dessa annars kräver att kameran har det inbyggt vilket D3xxx och D5xxx-serierna inte har?

En annan sak jag märkt är att det finns betydligt fler 35mm f1.8 vs 50mm f1.8 ute, jag har absolut tålamodet att vänta men skulle 35 funka lika bra? Som jag förstår det kommer man "närmare" med 50mm vilket nog är vad jag är ute efter egentligen. Har även sett några som är 50mm f1.4, om man fick tag på ett sådant till bra pris, skulle det vara värdefullt eller är det bara overkill?

Återigen stort tack till samtliga som gett så många bra råd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

@dumbo:
Efter en del egen research kring de tips som presenterats här så blev det en bättre begagnad D3200 för 1000kr Utan kit-objektivet, så har börjat kika runt på det jag fått tips om nu! Jag var bra sugen på D3500 men bestämde mig för att det var lite mycket pengar just nu eftersom att jag inte vet hur mycket jag kommer nyttja prylarna ännu.
Som jag förstått det, om jag vill ha autofokus, så ska jag kolla på objektiv som heter AF-S och inte bara AF? Då dessa annars kräver att kameran har det inbyggt vilket D3xxx och D5xxx-serierna inte har?

Ja, så kan man enkelt sammanfatta det. Om man ska prata specifikt om de två varianterna av 50mm:n så är den nyare versionen, AF-S 50/1.8G även bättre optiskt. Den är skarpare på största bländare framför allt men har även mindre kromatiskt aberration och lugnare bokeh (bokeh är "karaktären" på själva oskärpan i bakgrunden, man man säga), så även om man bortser från autofokusen skulle jag personligen säga att den nya versionen är värd det högre priset.

Citat:

En annan sak jag märkt är att det finns betydligt fler 35mm f1.8 vs 50mm f1.8 ute, jag har absolut tålamodet att vänta men skulle 35 funka lika bra? Som jag förstår det kommer man "närmare" med 50mm vilket nog är vad jag är ute efter egentligen. Har även sett några som är 50mm f1.4, om man fick tag på ett sådant till bra pris, skulle det vara värdefullt eller är det bara overkill?

Återigen stort tack till samtliga som gett så många bra råd!

AF-S DX 35/1.8G är ett fint objektiv som är väldigt prisvärt och jag skulle säga att det är mer allround än ett 50mm på APS-C-sensor. För just detta specifika ändamålet skulle jag dock säga att 50mm är en bättre brännvidd. Dels så behöver man inte vara lika nära och trycka upp kameran i ansiktet på katten/modellen men framför alls så är det att perspektivet blir mer tilltalande. Eftersom att man kommer lite längre ifrån så blir proportionerna i anstiktet mer naturliga men sedan får man även med en mindre del av bakgrunden, vilket gör att den blir lugnare.
Här är ett inlägg där någon postat ett antal olika bilder där man jämför detta:
https://www.dpreview.com/forums/thread/4164807

En bildsökning på google på "portrait focal length comparison" ger änne fler exempel och det finns videos på youtube åxå, om man är på det humöret.

Tar man extremerna från några av dem, på tex 12mm resp 400 så ser det nästan inte ut att vara samma person.

Så det skulle absolut funka att använda ett 35mm, det är inte så extremt på APS-C, men resultatet skulle, i mina ögon, bli mer tilltalande med 50mm. Egentligen skulle ett 85/1.8 sannolikt vara ännu bättre men då börjar priset skena iväg lite. Man brukar kunna hitta AF-S 85/1.8G för ca 3000kr begagnat, ibland lite mindre. Det är ett himla fint objektiv men kanske onödigt mycket pengar såhär i början när en 50mm ändå funkar utmärkt.

Ang. om det är värt det med 1.4-versionen så tycker jag personligen inte det men skulle du hitta en till ett riktigt bra pris kan det möjligen vara värt att slå till men ska man hålla det kort så är 1.8-versionen aningen skarpare (på APS-C är det dock inte så stor skillnad då skillnaden främst är i kanterna) och fokuserar snabbare. Man kan få ännu kortare skärpedjup men på största bländare än inte 1.4:an lika skarp på 1.8:an är.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Det blev tillslut ett 35mm f1.8 då jag lyckades få tag på ett i nyskick för ca 600kr Jag är hittils mycket nöjd och nu i full färd att försöka lära mig! Tack för alla råd, förhoppningsvis blir det stiligare bilder på de håriga demonerna i framtiden, det är otroligt mycket roligare att fotografera med detta än med mobilen

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Det blev tillslut ett 35mm f1.8 då jag lyckades få tag på ett i nyskick för ca 600kr Jag är hittils mycket nöjd och nu i full färd att försöka lära mig! Tack för alla råd, förhoppningsvis blir det stiligare bilder på de håriga demonerna i framtiden, det är otroligt mycket roligare att fotografera med detta än med mobilen

https://i.imgur.com/e13NYSD.jpg

Så bra att du är nöjd hittills. 35:an är ju, som sagt, även den ett fint objektiv. Det är ju stor skillnad på oskärpan i bakgrunden på denna och den förra bilden du postade. Iofs är bakgrunden nog lite längre bort på denna bilden men dock. Det ger ju helt andra möjligheter och ett, IMO, mycket bättre resultat.
Kameran har nog blivit lite "lurad" av att det är så mycket vitt i bilden och ljuspunkterna i bakgrunden så bilden har blivit lite underexponerad, men det är ju, som sagt, lite nytt att lära sig med ny utrustning.

Hoppas du får mycket glädje framöver och kanske du även kan hitta en 50/1.8 eller 85/1.8 till bra pris om du håller ögonen öppna.