Permalänk
Medlem

Bredbandsstrul

I lägenheten och bostadsrättsföreningen jag är i just nu (på besök) har det (efter vad jag förstått) ingått bb i hyran sedan typ år 2005 (nåt i den stilen). Ikväll la bb:et helt plötsligt av. Jag började klura på vilken bb's leverantör det var i huset, i hallen (i höghuset) finns comhem loggan, men när jag googlade på vem som kan leverera bb till adressen kom telia samt telenor upp. Ringde till telenor, tjejen som svarade lät inte som en teknikguru (man kan ju vara trevlig för det) utan mer som en säljare. Hon hävdade att man måste beställa en router och hon kunde inte förstå varför nätverkskabeln var dragen direkt från vägg till stationär. Så beställ router och teckna abonemang enligt henne för att få bb. Kan det vara som så att hon har rätt? Kan det vara som så att lägenheten fått nån slags pirat bb, och att (speculationer) nån telenor anställd med nit "klippt sladden" efter att plötsligt ha insett, just ikväll, efter alla dessa år att de levererat gratis bb till just denna lägenhet. När jag felsökt har jag fått DNS-server svarar inte / samt en annan gång ethernet saknar giltig ip-adress. Konstigt med två olika fel? Nån som har nåt tips? Suck...

Permalänk
Keeper of the Bamse

Ägaren av bostadsrätten får maila föreningen och fråga.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Ägaren av bostadsrätten får maila föreningen och fråga.

Nja vicevärdskontoret hade bara öppet på tisdagar så fick göra en fuling och ringa hem till vederbörandes man eftersom hennes nr inte gick att hitta (går ju inte att sitta utan bb till på tis) (stort område, stor förening). Det verkar som att hela området är drabbat. Det var inte Telenor som hade bb i huset utan en lokal firma. Hörde direkt att det var en "patadise hotell tjej" jag kom till på Telenor som hävdade att de hade monopol på bb i huset j***a s**t företag, borde heta dumgissa inte killgissa... men, men får hoppas lokala firman kan hitta felet...

Skickades från m.sweclockers.com