Generell affärskultur i Spanien?

Permalänk
Avstängd

Generell affärskultur i Spanien?

Tjo! Skriver delvis av mig i tillfällig frustration och när du kanske läser detta så kanske allt ha ordnat sig och att jag inte har någon frustration kvar.

Hursomhelst så funderar jag på vad insatta har att säga om den generella affärskulturen i Spanien? Dvs., hur brukar spanska företag, stora som små, sköta det här med betalningar? Är de duktiga på att betala i tid eller tenderar de att dra ut på saker och ting? Eller tenderar de att försöka blåsa en (typ som många kinesiska bolag, tyvärr) om man inte sätter ned fötterna?

Nej, jag försöker inte generalisera här och nu, utan bara få en uppfattning om hur jag skall bemöta en spansk kund som verkar vara duktig på att ge arbete från sin slutkund och så fort något saknas från slutkunden så får jag så klart reda på det snabbt via min spanska kund ("mellanhanden").

När det gäller betalningar så måste jag ibland skicka 2 separata mejl med separata rubriker för att få något svar om saken. Det verkar som just nu så är det vanligt att betalningar från spanska företag betalas under andra veckan månaden efter fakturering? Genomfört jobb för föregående månad betalas under andra veckan nästkommande månad?

Kikar typ varje dag på mitt bankkonto. Detta är andra gången som det kommer att betalas in via direktbanköverföring. Första gången så skedde det otroligt nog en sen eftermiddag samtidigt som jag såg att bankavgiften för överföringen låg på 40 kr(!). Ska jag anta det var någon expressöverföring som valdes? Eller är det så dyrt att skicka inbetalningar från Spanien? När jag får betalningar från en annan Europa kund så ligger bankavgiften på 1,50 kr.

Spanska kunden sade att "payment is scheduled for second week this month." Dvs., denna vecka denna månad. Inga pengar ännu (kollade senast 15:00). Hoppas på att få dem senast imorgon annars måste jag fråga honom igen. En polare som arbetar som redovisningsekonom brukar säga att pengar på svenska banker kan dyka upp på morgonen eller efter lunchtid vid vanliga bankdagar.

Varför skriver jag ens detta "I-landsproblemtrams"? Jo, för jag får skylla mig själv som lever på en skör tråd (varje månad kan vara månaden jag börjar gå back så jag senare blir vräkt 4 månader senare pga. pengabrist) som internetfrilansare.

Jag kan ju å andra sidan inte ta ut min frustration på kunden för det är inte "bra kundbemötande", så får ta det här med andra som också lever "vilda västern-livet". Jag är och kanske var en Internetfrilansar-Mandalorian!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Själv är jag förvånad att du ens får betalt efter en månad - det brukar vara 3 och 6 månader efter, eller "du får betalt när vi fått betalt av kunden" så var det i alla fall på ett företag jag jobbade på och hade uppdrag av spansk företag för arbeten i Sverige - och då pratar vi om rätt stora företag...

Betalningskulturen är inte alls lika tight i andra länder som i Sverige där man sköter sina åtagande och snabbt har rätt med både ränta och extraavgifter så fort man går över en enda dag

- har en sådan minne av engelsk management efter att företaget jag jobbade på hade blivit uppköpt av engelsmän - när högste chefen - högröd i ansiktet medans han rusade förbi fikabordet närmast skrek till sin assistent - på mycket brittisk engelska sa någonting liknande 'den där jävla "kronofogden" är ett företag vi inte skall ha något med att göra i fortsättningen' och hela fikabordet höll på att sätta kaffet i halsen och inte visste om vi skulle gråta eller skratta

- de hade ingen susning alls att det i Sverige fanns en hel infrastruktur inklusive statlig instans för att kräva in pengar i tid med lagstöd och att det var dyrt att låta bli att betala i tid - i England kan man sträcka ut betalningar i månader med ursäkt av 'krångliga byråkratiska rutiner och 'betalningsperioder' där en månad egentligen är mer än 2 månader och det genomsyrade hela samhället att man kunde komma undan med det...

---

Din situation med 'äta ur hand i mun' bör du försöka göra något åt och bygga upp en buffert - om så bara några hundralappar i månaden att lägga på ett konto som du inte rör förrän det verkligen, verkligen, verkligen måste tas. är det situation att även denna konto måste tömmas ofta så är det nog dags att fundera på annan födkrok...