Beräkningsmaskin, minst 256 GB ram

Permalänk

Beräkningsmaskin, minst 256 GB ram

Behöver en beräkningsmaskin med följande spec:

1) Minst 256 GB ram. ECC krävs ej, hastighet viktigare än stabilitet.
2) Så många kärnor som möjligt, men kommer främst köras seriella jobb (många samtidigt)
3) Pristak cirka 75k exkl moms, men bättre om ligger runt 50k.
4) Grafikkort ej av intresse. Kan dock tänka mig något enkelt CUDA-kompatibelt för några tusenlappar. Kommer att vara server utan skärm med linux.
4) Inköp någon gång fram till senvåren.

Har hittat denna maskin:

Dell Precision 5820
Xeon W-2175 2.5 GHz 14 kärnor
256 GB DDR4 RDIMM 2666 MHz ECC
cirka 50k exkl moms

Har kollat på Ryzen Threadripper 3970X, kan någon rekommendera ett färdigt kit? Komplett.se etc verkar ej sälja 32 GB moduler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av redbanana:

Behöver en beräkningsmaskin med följande spec:

1) Minst 256 GB ram. ECC krävs ej, hastighet viktigare än stabilitet.
2) Så många kärnor som möjligt, men kommer främst köras seriella jobb (många samtidigt)
3) Pristak cirka 75k exkl moms, men bättre om ligger runt 50k.
4) Grafikkort ej av intresse. Kan dock tänka mig något enkelt CUDA-kompatibelt för några tusenlappar. Kommer att vara server utan skärm med linux.
4) Inköp någon gång fram till senvåren.

Har hittat denna maskin:

Dell Precision 5820
Xeon W-2175 2.5 GHz 14 kärnor
256 GB DDR4 RDIMM 2666 MHz ECC
cirka 50k exkl moms

Har kollat på Ryzen Threadripper 3970X, kan någon rekommendera ett färdigt kit? Komplett.se etc verkar ej sälja 32 GB moduler.

Hur ofta ska du göra beräkningarna?

Permalänk

@Skippy: Kontinuerligt. Kör nu på kluster, men vill slippa kösystem och tidsbegränsningar. Kommer vara beräkningar som tar upp till ett halvår eller mer.

Permalänk
Viking

@redbanana: Hur ser det här ut? Jag tog 1tb lagring men vet inte hur mycket du behöver

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av redbanana:

Behöver en beräkningsmaskin med följande spec:

1) Minst 256 GB ram. ECC krävs ej, hastighet viktigare än stabilitet.
2) Så många kärnor som möjligt, men kommer främst köras seriella jobb (många samtidigt)
3) Pristak cirka 75k exkl moms, men bättre om ligger runt 50k.
4) Grafikkort ej av intresse. Kan dock tänka mig något enkelt CUDA-kompatibelt för några tusenlappar. Kommer att vara server utan skärm med linux.
4) Inköp någon gång fram till senvåren.

Har hittat denna maskin:

Dell Precision 5820
Xeon W-2175 2.5 GHz 14 kärnor
256 GB DDR4 RDIMM 2666 MHz ECC
cirka 50k exkl moms

Har kollat på Ryzen Threadripper 3970X, kan någon rekommendera ett färdigt kit? Komplett.se etc verkar ej sälja 32 GB moduler.

Parallella jobb. Kryptovalutor beräkning? Ofta används just grafik för tunga flyttalsberäkningar. Kul om du berättade mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av redbanana:

@fullebulle: Kontinuerligt. Kör nu på kluster, men vill slippa kösystem och tidsbegränsningar. Kommer vara beräkningar som tar upp till ett halvår eller mer.

Om stabilitet och upptid på ett halvår är viktigt skulle jag köpt från hpe eller dell och inte byggt ett eget system.

Permalänk

@Donnerstal: Ser trevligt ut. Borde vara bättre än Dell:en. Tack!

Permalänk

@Irre: Forskning. Gör beräkningar med hög precision (1000-tals bit), så tvärt emot grafikkortens styrka.

Permalänk

@varget: Jag tänkte köra CRIU/OpenVZ https://criu.org/ för att spara ner körningarna någon gång i veckan eller så. Då spelar det inte så stor roll med downtime. Men ja, en färdigbyggd maskin är en klar fördel.

Permalänk
Rekordmedlem

Bör/ska du verkligen välja bort ecc minnen på en sån här maskin ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kanske följande maskin som går att konfigurera efter plånbok skulle passa?
http://mullet.se/product.html?product_id=347446

Permalänk

@mrqaffe: Vet du i % hur stor skillnad det är i hastighet mellan olika typer av minnen? Jag har noll koll men säg att jag har en körning på 100 GB kör seriellt i 6 månader (går ej att parallelisera med existerande algoritmer). Hur stor skillnad skulle du tro att det är mellan ECC och icke ECC? Jag kommer "dubbelköra" de viktiga beräkningarna för att se att jag får korrekt resultat.

Permalänk

@Erik_T: Tack för tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av redbanana:

@mrqaffe: Vet du i % hur stor skillnad det är i hastighet mellan olika typer av minnen? Jag har noll koll men säg att jag har en körning på 100 GB kör seriellt i 6 månader (går ej att parallelisera med existerande algoritmer). Hur stor skillnad skulle du tro att det är mellan ECC och icke ECC? Jag kommer "dubbelköra" de viktiga beräkningarna för att se att jag får korrekt resultat.

Det är ingen skillnad i hastighet mellan ECC och icke-ECC.
Däremot så är registrerade minnesmoduler något långsammare än obuffrade - skiljer någon klockcykel i latens. Fördelen med registrerade minnen är att man kan koppla in fler minnesmoduler på varje minneskontroller.
Moderkort stöder normalt antingen registrerade eller obuffrade minnen - i stort sett aldrig bägge.

Permalänk

@Erik_T: Tack för klargörande!

Permalänk
Viking

@Erik_T: Det blir orimliga priser på Intel xeon processorerna. En 3970x är otroligt mycket billigare än en 28c Intel och du får 4c till...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av redbanana:

@mrqaffe: Vet du i % hur stor skillnad det är i hastighet mellan olika typer av minnen? Jag har noll koll men säg att jag har en körning på 100 GB kör seriellt i 6 månader (går ej att parallelisera med existerande algoritmer). Hur stor skillnad skulle du tro att det är mellan ECC och icke ECC? Jag kommer "dubbelköra" de viktiga beräkningarna för att se att jag får korrekt resultat.

Som sagt ingen skillnad med eller utan ecc och ecc minnen är ofta lägre specade än själva minneskretsarna de använder så man kan "överklocka" dem till kretsarnas normala hastighet eftersom AMD drar mer fördel än Intel av snabbare minnen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

@Erik_T: Det blir orimliga priser på Intel xeon processorerna. En 3970x är otroligt mycket billigare än en 28c Intel och du får 4c till...

Så är det, men har du ett dual-socket moderkort och köper 2st 16c Xeon så blir priserna mycket mer jämförbara.

Permalänk
Viking

@Erik_T: Sant, men det känns ändå som att det är sämre än nya threadripper och dessutom blir det väl 20 000kr dyrare?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

@Donnerstal: Vänta 3 månader och köp https://www.sweclockers.com/nyhet/27979-amd-epyc-rome-ar-offi... istället. Blir ändå klar vid samma tidpunkt

Permalänk

Tack alla för input, nu har jag lite bättre koll när jag går till IT-avdelningen för att argumentera

Permalänk
Medlem

@redbanana:

https://komponentkoll.se/bygg/nvizU/

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb