Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Forumdelen sponsras av

Chromecast ger dålig bild på projektor

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2019

Chromecast ger dålig bild på projektor

HemmabioFörstärkare:
Onkyo tx-sr607
Projektor:
Mitsubishi vlt-hc3800lp

Jag har kopplat en Chromecast till hemmabioförstärkaren.
Bilden på projektorn blir dålig. Se bifogade bilder. Det sitter en HDMI mellan förstärkaren och projektorn.
Detta fenomen får man också om man kopplar datorns HDMI till projektorn.

Jag har en HD digitalbox kopplad till förstärkaren. Den levererar bra bild till projektorn.
Det blir också bra bild om jag kopplar bort projektorn och kopplar in en vanlig TV till förstärkaren.

Någon som har något bra tips?

Se länk för bildbeskrivning:
https://www.bildtagg.se/bild/cces5ai7yd48r1opkcn4oxq1'

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Ingensomtackardig: Jag kan för lite om Chromecast och dess funktioner. Men testa också att koppla chromecast direkt till projektorn och se om samma fenomen uppstår. Förstärkaren och projektorn passerar ju 10 år och det är en del märkliga fenomen som uppstår när ny och gammal elektronik ska handskaka, utbyta metadata och hantera krypterade signaler.

Arbeta även med datorn och HDMI till projektorn där du testar olika signalformat och varianter. Till exempel att växla över till YCbCr 4:2:2 istället för RGB och liknande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2019
Skrivet av Laxpudding:

@Ingensomtackardig: Jag kan för lite om Chromecast och dess funktioner. Men testa också att koppla chromecast direkt till projektorn och se om samma fenomen uppstår. Förstärkaren och projektorn passerar ju 10 år och det är en del märkliga fenomen som uppstår när ny och gammal elektronik ska handskaka, utbyta metadata och hantera krypterade signaler.

Arbeta även med datorn och HDMI till projektorn där du testar olika signalformat och varianter. Till exempel att växla över till YCbCr 4:2:2 istället för RGB och liknande.

Jag testade att koppla chromecasten direkt till projektorn. Då fungerar det. Vi kan utesluta projektorn.
Jag har också testat att växla mellan dom olika lägena (YCbCr osv) utan resultat.
Vad kan det då vara? Finns det någon lösning med någon slags omvandlare så att man kan få signalerna att fungera rätr,?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Ingensomtackardig: Troligtvis förstärkaren som inte kan bearbeta signalen från nyare källor. Se ifall den har en funktion för videokonvertering, stäng i så fall av den funktionen. Kan också vara ett pass-through-läge som behöver aktiveras.