Uppgradera till större SSD - Hur installera om Windows?

Permalänk
Medlem

Uppgradera till större SSD - Hur installera om Windows?

Har beställt en ny-begagnad laptop utan CD-spelare (Lenovo Carbon X1 7th generation) där Windows 10 redan är installerat, och jag lär knappast få med några skivor.

Vill uppgradera den interna SSD:n från 512GB till 1TB och helst göra en nyinstallation av Windows.
Datorn har bara en intern SSD-slot.

Hur löser jag det smidigast?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10 + USB minne på minst 8GB Mycket smidigare än att köra via CD-skiva som hade tvingat dig att installera en massa uppdateringar.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10 + USB minne på minst 8GB Mycket smidigare än att köra via CD-skiva som hade tvingat dig att installera en massa uppdateringar.

Tackar. Så jag laddar alltså ner "verktyget" som de kallar det på sidan?

Hur får jag över licensen från Windows som redan är installerat på laptopen?

Permalänk
Medlem

Ska precis till att göra ungefär samma sak. Fast byta ut en gammal 1tb hdd till en 480gb ssd..
Tänkte köpa en kabinett till den nya disken och på så vis clona via usb innan jag byter disk i datorn.
Den gamla disken kan man ju sen om man vill formatera och stoppa in i kabinetten och använda som extern hårddisk.

Borde väl fungera bra i ditt fall också?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av white-k:

Tackar. Så jag laddar alltså ner "verktyget" som de kallar det på sidan?

Hur får jag över licensen från Windows som redan är installerat på laptopen?

Ja, och du använder verktyget för att skapa en USB sticka som du kan boota från för att installera Windows 10 när nya disken är monterad.

Licensen är kopplad till moderkortet på datorn, så det borde aktiveras automatiskt.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Skaffa en USBchassi som passar SSDn.
Klona över innehållet med lämpligt program (brukar finnas specialversioner av Arconis true Image eller liknande att ladda ner hos dom)
Byt plats på SSDerna.
Starta Windows och expandera så du fyller hela SSDn.
Den gamla SSDn i USBchassit tömmer du och använder i framtiden som backup, extra utrymme, etc.

Inget behov att installera om Windows för detta. Har gjort exakt samma procedur på ett antal datorer innan (dock från HDD till SSD) och de fungerar mycket bra efteråt.

Men vill du installera om Windows så finns verktyg på deras hemsida som nämnt ovan.

Permalänk
Medlem

Du skall installera grub2win som är ytterst enkel att använda. Då slipper du krångla med USB eller bränna skivor. Med grub2win bootar du en ISO-fil direkt! Jag tänker skriva om detta senare. Men leta på Google. Det är mycket enkelt.
Jag har installerat både windows10 och Linux med hjälp av grub2win!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Ja, och du använder verktyget för att skapa en USB skicka som du kan boota från för att installera Windows 10 när nya disken är monterad.

Licensen är kopplad till moderkortet på datorn, så det borde aktiveras automatiskt.

Ok, bra att veta. Föredrar att installera ett "rent" windows själv, bland annat så att man slipper eventuella program som laptoptillverkaren lagt in.