LED error vid datorbygge (i9-9900k/ASUS ROG Strix Z390-F GAMING)

Permalänk
Medlem

LED error vid datorbygge (i9-9900k/ASUS ROG Strix Z390-F GAMING)

Hej,

Jag bygger en ny maskin och har stött på ett problem. Vi uppstart så lyser röd varningsled (cpu) i en halvsekund och direkt efter den släcks så går gul varningsled (dimm) på och lyser konstant. Ingen post, ingen bios, ingen bild, ingenting. Allt får ström, men dator går inte vidare till POST.

Det verkar heller inte spela någon roll vilka komponenter som är monterade. Jag får samma error oavsett om minne/grafik/diskar/etc är monterade. Har även kopplat ihop allt utanför chassit, så det är ingen kortslutning någonstans. Jag har testat två moderkort av samma modell och med två olika PSUer med samma dystra resultat.

Är det supertydligt att det är proppen som felar eller har jag missat något??

Intel Core i9-9900K - 8 kärnor / 16 trådar / 3.6 GHz / 5 GHz Turbo / 16MB / Socket 1151
ASUS ROG Strix Z390-F GAMING - ATX / Z390

Moderkortet ska ha stöd för i9-9900K direkt ut lådan och jag vet inte hur jag ska kunna uppdatera BIOS eller om det ens behövs då jag vet /ser vilken version som är installerad nu.

Hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

Om röd släcks så skall CPU vara ok, men den stoppar på gul och lyser konstant, det betyder ram. Provat en sticka i taget i olika spår? Är allt helt nytt, aldrig bootat?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

All utrustning är nytt och aldrig bootat och det är samma error även om jag startar utan någon DIMM monterad. Jag har även prövat starta med en DIMM i taget och roterat runt alla. Ska testa med en kompis DIMMar i helgen.

RAMen ligger med i QVL..

Permalänk
Medlem

Vi drar ett streck över det här.. man skulle kunna misstänka att switchen MemOK va inblandad, men för tydlighetens skull vill jag bara säga att så va det definitive inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GastenX:

Vi drar ett streck över det här.. man skulle kunna misstänka att switchen MemOK va inblandad, men för tydlighetens skull vill jag bara säga att så va det definitive inte!

Vad var felet? Det kanske hjälper någon i framtiden.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Det är skämmigt. Men jag hade missat att MemOk!!-switchen va aktiverad. Då lyser gul led konstant tills minnena är konfigurerade. Jag behövde vänta 4-5 sekunder till så gick datorn vidare till post.

Jag hade allt ihopkopplat korrekt men feltolkade LED-informationen.

Det jag tar med mig:
- Ha mer tålamod
- Läs mer manual

Jag är bara glad att allt fungerar. 😀

Skickades från m.sweclockers.com