Ren programmeringsdator 17.3tum 7k+

Permalänk
Medlem

Ren programmeringsdator 17.3tum 7k+

Hej söker en bra programmeringsdator där CPU å RAM är maxat och sen ett kasst grafikkort antar jag för de bara är slöseri på pengar annars?

Vad är viktigast när vid programmering, CPU eller RAM?

Uppskattar om datorn har:
17.3tum skärm
1 SSD med 256gb (Behöver ingen HDD för mer lagring)

Alla tips och råd uppskattas!

Permalänk
Medlem

om du bara ska skriva kod duger i princip vad som helst. Om känner att kompilerar stora mängder kod titt som tätt på din laptop så är det CPU-intensivt snarare än en RAM-belastning. Men det är också kul att kunna ha många tabs öppna i sin browser så

Permalänk
Medlem

Med 16gb RAM minne och en quad core med integrerad grafik kommer du långt. Dedikerat grafikkort är främst användbart vid 3D spelprogrammering och AI/ML grejer. Dock så sticker priset iväg lite om du även ska ha en 17.3tum skärm. Det funkar givetvis att programmera med endast 8gb men det kan lätt bli segt framförallt om man ska hålla på och debugga web applikationer. En schysst dual core med HT/SMT kan vara ett alternativ istället för quadcore.

Personligen så skulle jag sikta en Ryzen quad core med 16gb.
Det beror lite på vad du har tänkt att programmera.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hothep:

om du bara ska skriva kod duger i princip vad som helst. Om känner att kompilerar stora mängder kod titt som tätt på din laptop så är det CPU-intensivt snarare än en RAM-belastning. Men det är också kul att kunna ha många tabs öppna i sin browser så

Jag skriver en hel del kod och jag klarar mig knappt med 16gb ram med alla programmerinsverktyg jag kör med. Så ram kan vara rätt viktigt. Går inte att generalisera beror helt på vad man ska göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem

Skulle jag köpa en REN koddator skulle jag lagt 75% av budget på skärm och tangentbord. Skärm så det passar det sätt jag kodar på (på höjden, på längden osv) och sedan det absolut skönaste tangentbordet jag kan hitta.
För mig är tangentbordet ett Microsoft Sculpt / Microsoft Natural Ergonomic 4000

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem