Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Medlem

Fick ett sms precis.

Hej! Vi kan dessvärre inte leverera din order xxxxxxx i tid. Beräknat leveransdatum blir därför ändrat till 11. November. Kontakta kundservice på 0771-115 115 om du har frågor rörande din order. Mvh Elgiganten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Fick samma mail.
En dags försening spelar ingen roll. Dock står det ju beräknat leveransdatum - d.v.s. troligen kan det bli mer förseningar. Enskilda ord har betydelse .:D

Så är det ju.

Då jag valde Express-leverans med 1-2 dagars leveranstid så kan de ju vara så att de "beräknar" att de inte kan leverera den 10:e. Gillar dock att de har hemleverans! Efter att ha bott i England och vant sig vid next-day-to-the-door-delivery är man ganska bekväm.

Permalänk
Medlem

Fick samma mail samt sms, dock på spelet AC Valhalla då jag köper konsol på Webhallen (hoppas jag)

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk

Fick även samma mail, men med datum 14e.
Pratade med kundtjänst, de sa att varan kommer till centrallager den 10e, ut till butik den 14e..

Permalänk

Jag bokade i samband med släpp 09:00 på Elgiganten.se och jag har inte fått något Mail eller SMS.

Permalänk
Konsolgrävare

Riktigt smart funktion. Jag som alltid köper Skivor diggade detta rejält! 😁

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Överväger inköp av en series s i julklapp till familjen. Har inte haft konsol sen ps3 och föredrar egentligen dator. Men grabben 7år börjar bli sugen på att spela lite. Jag tänker här typ fifa och minecraft.Tanken är att vi ska spela på en 1080p tv som idag står i ett ensamt rum och samlar damm. Visst lär väl en series s och game pass räcka för mig och grabben? Antar att det även finns nått spel jag och frun kan spela tillsammans? Tror ni man behöver förboka nu för att ha chans att få ett ex till jul? Eller kan det finnas möjlighet att roffa åt sig ett ex på typ black friday?

Permalänk
Skrivet av svintooo:

Överväger inköp av en series s i julklapp till familjen. Har inte haft konsol sen ps3 och föredrar egentligen dator. Men grabben 7år börjar bli sugen på att spela lite. Jag tänker här typ fifa och minecraft.Tanken är att vi ska spela på en 1080p tv som idag står i ett ensamt rum och samlar damm. Visst lär väl en series s och game pass räcka för mig och grabben? Antar att det även finns nått spel jag och frun kan spela tillsammans? Tror ni man behöver förboka nu för att ha chans att få ett ex till jul? Eller kan det finnas möjlighet att roffa åt sig ett ex på typ black friday?

På första frågan: Ja, det bör räcka gott och väl, speciellt då det finns en uppsjö spel ni "missat" de senaste åren.

Andra frågan: Det kan nog ingen svara på, för att vara säker så skulle jag rekommendera en förhandsbokning + 1 eller 2 extra kontroller. De brukar vara slut de första månaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svintooo:

Överväger inköp av en series s i julklapp till familjen. Har inte haft konsol sen ps3 och föredrar egentligen dator. Men grabben 7år börjar bli sugen på att spela lite. Jag tänker här typ fifa och minecraft.Tanken är att vi ska spela på en 1080p tv som idag står i ett ensamt rum och samlar damm. Visst lär väl en series s och game pass räcka för mig och grabben? Antar att det även finns nått spel jag och frun kan spela tillsammans? Tror ni man behöver förboka nu för att ha chans att få ett ex till jul? Eller kan det finnas möjlighet att roffa åt sig ett ex på typ black friday?

Som ovanstående redan påpekat: Ja, det lär absolut räcka. Jag köper S och kommer spela diverse titlar (däribland FIFA) på en 4K TV.

Tillgång är svårare att spekulera i Jag tror efterfrågan på X är större, men det säger inget om tillgången relativt efterfrågan på S.

Permalänk
Medlem

Hur verkar bokningarna på Inet se ut? La ut back up bokning där ifall jag inte lyckas få igenom någon All Access.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khajiit has wares:

På första frågan: Ja, det bör räcka gott och väl, speciellt då det finns en uppsjö spel ni "missat" de senaste åren.

Andra frågan: Det kan nog ingen svara på, för att vara säker så skulle jag rekommendera en förhandsbokning + 1 eller 2 extra kontroller. De brukar vara slut de första månaderna.

Skrivet av Eldarion:

Som ovanstående redan påpekat: Ja, det lär absolut räcka. Jag köper S och kommer spela diverse titlar (däribland FIFA) på en 4K TV.

Tillgång är svårare att spekulera i Jag tror efterfrågan på X är större, men det säger inget om tillgången relativt efterfrågan på S.

Tack för det. Överväger att ställa mig i förbokningskön redan nu då!

Permalänk
Medlem

Enligt Dagens industri är det slutsålt men Microsoft ska försöka fylla på lagren innan release.
Undrar om Bethesda-bomben har hjälpt försäljningen?

https://www.di.se/live/microsofts-nya-xbox-slutsalda-efter-re...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Enligt Dagens industri är det slutsålt men Microsoft ska försöka fylla på lagren innan release.
Undrar om Bethesda-bomben har hjälpt försäljningen?

https://www.di.se/live/microsofts-nya-xbox-slutsalda-efter-re...

Det syftar ju garanterat på USA.

Permalänk
Medlem

@Dahliz91: Japp, då källan var ett twitterinlägg från Microsoft så stämmer det säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svintooo:

Överväger inköp av en series s i julklapp till familjen. Har inte haft konsol sen ps3 och föredrar egentligen dator. Men grabben 7år börjar bli sugen på att spela lite. Jag tänker här typ fifa och minecraft.Tanken är att vi ska spela på en 1080p tv som idag står i ett ensamt rum och samlar damm. Visst lär väl en series s och game pass räcka för mig och grabben? Antar att det även finns nått spel jag och frun kan spela tillsammans? Tror ni man behöver förboka nu för att ha chans att få ett ex till jul? Eller kan det finnas möjlighet att roffa åt sig ett ex på typ black friday?

Jag skulle passat på och köpt en begagnad Xbox one S för 1000:-, (alternativt en X för 2000:-)
Ska man ändå köpa en kontroll för runt 600:- så är det ett bra sätt att få kontroll och en extra box på köpet.
(många multiplayerspel är dels online och dels orkade inte xbox one dra köra split screen, fifa / minecraft funkar dock)

Sedan kommer bonusen när ni köper digitala spel och online, det går att dela så att man kan spela på båda konsollerna samtidigt.
Behovet av Series S kommer nog senare när grabben börjar spela FPS typ fortnite, men att börja spela i 30fps duger nog.

Ett annat tips är att köpa Forza horizon 3 digitalt nu innan det försvinner den 27/9, bra första spel tillsammans med minecraft.
Vad frugan kan spela är svårare om hon inte gillar rollspel eller fps, en fördel är ju att även små spel från xbox 360 funkar och då var det mer vanligt med chouch-coop.

Permalänk
Medlem

@pacc: det här med att dela spel har jag aldrig testat och vet inte hur det fungerar.

Jag kommer att ha två boxar hemma.
Min game pass subscription kommer finnas på båda.

Damen använder den ena med sin profil och jag den andra med min profil.

Game pass kan man väl inte spela samma spel samtidigt på va?

Men om jag då köper ett digitalt spel, kan jag dela det till den andra boxen så jag å damen kan spela samma spel samtidigt? Eller kan vi spela samma spel samtidigt utan att dela ut spelet?

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@pacc: det här med att dela spel har jag aldrig testat och vet inte hur det fungerar.

Jag kommer att ha två boxar hemma.
Min game pass subscription kommer finnas på båda.

Damen använder den ena med sin profil och jag den andra med min profil.

Game pass kan man väl inte spela samma spel samtidigt på va?

Men om jag då köper ett digitalt spel, kan jag dela det till den andra boxen så jag å damen kan spela samma spel samtidigt? Eller kan vi spela samma spel samtidigt utan att dela ut spelet?

Jo det funkar bra för oss. Sonen har ett One s, jag har ett One x. Jag har Game Pass knytet till min konto.

Sedan loggar jag in på sonens konsol en gång där jag ställer den konsolen som "min hemmabox". Sedan ställer jag in att hans egen handkontroll automatiskt startar boxen med hans eget konto på sin konsol så behöver han aldrig växla emellan våra konton. Vi kan spela samtidigt på både köpa spel och spel via Game Pass.

Det enda inte vi kan spela samtidigt är såklart spel som jag har köpt på skiva och endast har ett exemplar av.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Jag skulle passat på och köpt en begagnad Xbox one S för 1000:-, (alternativt en X för 2000:-)
Ska man ändå köpa en kontroll för runt 600:- så är det ett bra sätt att få kontroll och en extra box på köpet.
(många multiplayerspel är dels online och dels orkade inte xbox one dra köra split screen, fifa / minecraft funkar dock)

Sedan kommer bonusen när ni köper digitala spel och online, det går att dela så att man kan spela på båda konsollerna samtidigt.
Behovet av Series S kommer nog senare när grabben börjar spela FPS typ fortnite, men att börja spela i 30fps duger nog.

Ett annat tips är att köpa Forza horizon 3 digitalt nu innan det försvinner den 27/9, bra första spel tillsammans med minecraft.
Vad frugan kan spela är svårare om hon inte gillar rollspel eller fps, en fördel är ju att även små spel från xbox 360 funkar och då var det mer vanligt med chouch-coop.

Tack för tipsen. Ska överväga det. Frugan letar nog helst efter spel av typen littlebigplanet och andra problemlösningsspel att spela tillsammans. Men spela själv så är det nog rollspelsspel typ Witcher/Harry Potter-liknande spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Jo det funkar bra för oss. Sonen har ett One s, jag har ett One x. Jag har Game Pass knytet till min konto.

Sedan loggar jag in på sonens konsol en gång där jag ställer den konsolen som "min hemmabox". Sedan ställer jag in att hans egen handkontroll automatiskt startar boxen med hans eget konto på sin konsol så behöver han aldrig växla emellan våra konton. Vi kan spela samtidigt på både köpa spel och spel via Game Pass.

Det enda inte vi kan spela samtidigt är såklart spel som jag har köpt på skiva och endast har ett exemplar av.

Men ni kan även spela samma spel samtidigt från game pass och inte bara olika spel samtidigt från samma subscription?
Jag hade ju en svag tanke om att köpa spel på skiva i framtiden då man sparar en slant på det. Men då kan ju bara en av oss spela just det spelet.
Om vi kan spela samma digitala spel samtidigt så är ju det absolut ett plus, tänker på t.ex. AC Valhalla som båda vi vill spela

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Men ni kan även spela samma spel samtidigt från game pass och inte bara olika spel samtidigt från samma subscription?
Jag hade ju en svag tanke om att köpa spel på skiva i framtiden då man sparar en slant på det. Men då kan ju bara en av oss spela just det spelet.
Om vi kan spela samma digitala spel samtidigt så är ju det absolut ett plus, tänker på t.ex. AC Valhalla som båda vi vill spela

Ja absolut, vi kan spela spel som både är köpta Digitalt samt spel ifrån Game Pass-biblioteket samtidigt. Funkar jättebra.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Nu har (det amerikanska) priset kommit för minnesexpansionen: $219,99 för 1 TB. Helt ok ändå med tanke på priserna för PCIe 4 SSD:er.

https://www.theverge.com/2020/9/24/21453904/microsoft-xbox-se...

Permalänk
Medlem

@saigon: men du nämnde att på sonens Xbox hade du loggat in med din profil och satt det till DIN hemma Xbox.. vad är det då för inställning på din Xbox?

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av issue:

@saigon: men du nämnde att på sonens Xbox hade du loggat in med din profil och satt det till DIN hemma Xbox.. vad är det då för inställning på din Xbox?

Man kan ha en som sin hemmabox, och ha alla sina spel och sånt där utan att vara inloggad, och sen kan man logga in på en annan box och ha alla spel och sånt där också, men då krävs det att man är inloggad på den förstås. Den första behöver man bara logga in på en gång för att sätta den som ens hemmabox.

Permalänk
Medlem

@snajk: följdfråga igen. Hur blir det om man hoppar mellan konsolerna?

T.ex. så utifrån vad ni sagt tänkte jag då sätta sambons Xbox som min hemmabox..
Denna Xbox står i gästrummet

Xboxen i vardagsrummet tänkte jag då ha som "min".
Men, på dagarna när sambon är hemma så lär ju hon mycket hellre vilja sitta i vardagsrummet och spela.. men då loggar ju hon in med sin profil, så kommer hon ens kunna spela köpta spel eller game pass spel på den??

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem

jag fick sms att den levereras den 13e till mig

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dax:

jag fick sms att den levereras den 13e till mig

Vilken modell hade du köpt, och vart hade du köpt din enhet?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Series X och Elgiganten

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av issue:

@snajk: följdfråga igen. Hur blir det om man hoppar mellan konsolerna?

T.ex. så utifrån vad ni sagt tänkte jag då sätta sambons Xbox som min hemmabox..
Denna Xbox står i gästrummet

Xboxen i vardagsrummet tänkte jag då ha som "min".
Men, på dagarna när sambon är hemma så lär ju hon mycket hellre vilja sitta i vardagsrummet och spela.. men då loggar ju hon in med sin profil, så kommer hon ens kunna spela köpta spel eller game pass spel på den??

Jag är ingen expert då jag bara har en XBone, men som jag förstår det så krävs det ju att du antingen är inloggad eller att det är din hemmakonsol för att dina spel ska funka. Men så länge du inte spelar på den ena så kan du ju vara inloggad på den andra även om din sambo spelar med sitt konto på den. Jag vet inte exakt hur det här funkar tillsammans med en annan hemmakonsol och så, men du kan ju sätta att en kontroll loggar in dig så kan sambon ha en kontroll som är hennes, loggar in henne, så borde det räcka att starta båda med konsolen liksom.

Permalänk
Skrivet av Dax:

jag fick sms att den levereras den 13e till mig

Hmm, varför får jag inget SMS eller Mail? Min står fortfarande som leverans på release. Förbokat hos Elgiganten.

Permalänk
Medlem

Jag beställde en Xbox Series X igår direkt ifrån Microsoft, leverans på releasedagen. Kolla där om Elgiganten inte kan leverera i tid.