Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Om man ska köpa headset till xbox series x. Är det bättre att köpa Corsair HS75 XB med Dolby Atmos, Eller blir det lika bra med Turtle Beach stealth 600? Corsair kostar dubbelt så mycket, men är det värd det?

Jag köpte mig ett par HS75 XB på till min XsX på release, lägg de extra kronorna de är så jävla värt det. Jag hade ett litet billigare (700kr) Razer innan och det är sån skillnad.

Måste dock påpeka att det just nu är problem med iaf dessa och Artics 9x med de nya handkontrollerna (kan vara med fler eller alla wireless). Det som händer är att om man typ inte konstant trycker på knapparna så verkar det som att handkontrollen på nåt sätt går ner i ett viloläge eller vad man ska kalla det vilket gör att ljudet börjar hacka som fan. Är väldigt tydligt typ i cut scenes när man inte trycker på några knappar.
Workaround är att använda en gammal One kontroller eller helt enkelt alltid snurra på en tumspak eller leka med triggerknapparna.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Jag köpte mig ett par HS75 XB på till min XsX på release, lägg de extra kronorna de är så jävla värt det. Jag hade ett litet billigare (700kr) Razer innan och det är sån skillnad.

Måste dock påpeka att det just nu är problem med iaf dessa och Artics 9x med de nya handkontrollerna (kan vara med fler eller alla wireless). Det som händer är att om man typ inte konstant trycker på knapparna så verkar det som att handkontrollen på nåt sätt går ner i ett viloläge eller vad man ska kalla det vilket gör att ljudet börjar hacka som fan. Är väldigt tydligt typ i cut scenes när man inte trycker på några knappar.
Workaround är att använda en gammal One kontroller eller helt enkelt alltid snurra på en tumspak eller leka med triggerknapparna.

Det är ju inte bra förstås tänkte använda dom också till när man tittar på netflix. Men är lite sugen på Corsair.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Ja ni...
Något Series X fick jag aldrig. Efter ett antal telefonsamtal och tre besök i butiken igår och idag så vet jag typ vad som hänt iaf.
Jag är en av de drabbade med Elgigantens "systemfel" som helt enkelt gjort att min Xbox sålts till någon annan (Även om de aldrig erkänt det rakt ut - "Vi vet inte var det är" repeterade de gång på gång). Jag var ensam i min butik enligt dem, men det har tydligen drabbat relativt många runt om i Sverige.
Det Elgiganten kunde göra för mig var att från centralt håll försöka få fram en XsX, som skulle komma "så snart som möjligt".
När jag ifrågasatte det fick jag veta att det i bästa fall är under december, jag kunde glömma att få en i november. Jag bad de då så trevligt jag kunde att avboka skiten
Utöver detta fick jag 1000:- i presentkort från butiken - De var tydliga med att detta inte var någon kompensation från centralt håll, utan att det var från butiken, men det var ju en schysst gest i alla fall.

Med detta sagt så vill jag ändå rikta positiv feedback till de som arbetade i butik - De var lika less som jag, och de gjorde verkligen vad de kunde för att hjälpa mig, men det verkade vara ett helvete för de också att få tag i rätt personer. Kände mig nästan elak mot personalen, de i min butik hade ju inte fuckat upp, men de var ändå de som fick stå ut med en sur mig som kom och tjatade hål i huvudet på dem...

Men Elgigantens organisation som helhet - Vilket skämt. Undvik för allt vad ni kan de som kedja. Om de lyckas missa det här för mig, vad säger att det inte nästa gång är er order? Eller när ni skickar in något på RMA - De kanske bara "tappar bort" era prylar då också.

Så jag gjorde som jag tänkte från början - Knallade över till Media Markt och köpte ett Series S och en näve Guld-koder, så nu blev det en dedikerad Gamepass-maskin... Enda fördelen med det här är att jag nu inte alls har samma behov av en ny TV akut, så inget ont som inte har något gott med sig antar jag

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PhaCe:

Ja ni...
Något Series X fick jag aldrig. Efter ett antal telefonsamtal och tre besök i butiken igår och idag så vet jag typ vad som hänt iaf.
Jag är en av de drabbade med Elgigantens "systemfel" som helt enkelt gjort att min Xbox sålts till någon annan (Även om de aldrig erkänt det rakt ut - "Vi vet inte var det är" repeterade de gång på gång). Jag var ensam i min butik enligt dem, men det har tydligen drabbat relativt många runt om i Sverige.
Det Elgiganten kunde göra för mig var att från centralt håll försöka få fram en XsX, som skulle komma "så snart som möjligt".
När jag ifrågasatte det fick jag veta att det i bästa fall är under december, jag kunde glömma att få en i november. Jag bad de då så trevligt jag kunde att avboka skiten
Utöver detta fick jag 1000:- i presentkort från butiken - De var tydliga med att detta inte var någon kompensation från centralt håll, utan att det var från butiken, men det var ju en schysst gest i alla fall.

Med detta sagt så vill jag ändå rikta positiv feedback till de som arbetade i butik - De var lika less som jag, och de gjorde verkligen vad de kunde för att hjälpa mig, men det verkade vara ett helvete för de också att få tag i rätt personer. Kände mig nästan elak mot personalen, de i min butik hade ju inte fuckat upp, men de var ändå de som fick stå ut med en sur mig som kom och tjatade hål i huvudet på dem...

Men Elgigantens organisation som helhet - Vilket skämt. Undvik för allt vad ni kan de som kedja. Om de lyckas missa det här för mig, vad säger att det inte nästa gång är er order? Eller när ni skickar in något på RMA - De kanske bara "tappar bort" era prylar då också.

Så jag gjorde som jag tänkte från början - Knallade över till Media Markt och köpte ett Series S och en näve Guld-koder, så nu blev det en dedikerad Gamepass-maskin... Enda fördelen med det här är att jag nu inte alls har samma behov av en ny TV akut, så inget ont som inte har något gott med sig antar jag

Tråkigt att höra, även ifall du fick en schysst kompensation av EG i slutändan.
Hoppas du får det kul med Series S!

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Det är ju inte bra förstås tänkte använda dom också till när man tittar på netflix. Men är lite sugen på Corsair.

Gjorde ett snabbt test, installerade YouTube appen, absolut inga problem med att ljudet hackar även om man inte petar på kontrollen, utan verkar bara vara i spel denna bugg framträder.

Sjukt bra ljud i lurarna och de är väldigt bekväma, jag räknar med att de lyckas åtgärda buggen ganska snart.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Tråkigt att höra, även ifall du fick en schysst kompensation av EG i slutändan.
Hoppas du får det kul med Series S!

Jadå, det känns helt okej! Som sagt så var det vad jag hade tänkt från början, så det kanske var meningen eller någon
Och hade jag verkligen velat så är det ju inte assvårt att få tag i en X heller, så det hade ju gått att lösa.

För övrigt - Satan vad liten S är!
Hittills är jag nöjd, vi får se hur nöjd jag är om ett halvår när jag köpt ny TV ändå och måste köpa ett X också bara 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Gjorde ett snabbt test, installerade YouTube appen, absolut inga problem med att ljudet hackar även om man inte petar på kontrollen, utan verkar bara vara i spel denna bugg framträder.

Sjukt bra ljud i lurarna och de är väldigt bekväma, jag räknar med att de lyckas åtgärda buggen ganska snart.

Blev en beställning av Corsair lurar. Får dom antagligen på tisdag. Beställde från Inet med faktura, fast hade dom inte Klarna innan, nu är det tydligen någonting Qliro.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Vad är det vettigaste tillvägagångssättet för att öka sina chanser för att få tag på en XsX innan jul tror ni? Någon speciell butik av de få som säljer man ska lägga en bokning på? Suget kom seeent! 😎

Permalänk
Medlem

För er som har fått konsolen, vet ni om det går att installera Xbox Series X spel från skiva i offline läge och spela offline?
Xbox One spel går att installera från skiva offline men behöver ansluta till Internet och hämta någon konfigfil innan det helt går att spela offline.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DMM:

För er som har fått konsolen, vet ni om det går att installera Xbox Series X spel från skiva i offline läge och spela offline?
Xbox One spel går att installera från skiva offline men behöver ansluta till Internet och hämta någon konfigfil innan det helt går att spela offline.

Dom flesta spel behöver nog hämta en massa data från nätet. T ex RDR2 är på 100 gigabyte och det får inte plats på en skiva.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Dom flesta spel behöver nog hämta en massa data från nätet. T ex RDR2 är på 100 gigabyte och det får inte plats på en skiva.

RDR2 kommer på två skivor på både PS4 och XB1

Permalänk
Medlem
Skrivet av DMM:

RDR2 kommer på två skivor på både PS4 och XB1

Det kanske det gör, jag köpte min får Xbox store, men tror inte det hela får plats på 2 skivor heller.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Det kanske det gör, jag köpte min får Xbox store, men tror inte det hela får plats på 2 skivor heller.

Kan intyga att det får plats på två skivor på både XB1 och PS4. Man kan patcha om man går online men spelet får plats till fullo på två skivor.
Detsamma gäller The Last Of Us Part II, det kommer också på två skivor.

Permalänk

Vad är fördelen med att köra Series X på en 1080p monitor istället för en 4K TV? Någon som testat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhaCe:

Ja ni...
Något Series X fick jag aldrig. Efter ett antal telefonsamtal och tre besök i butiken igår och idag så vet jag typ vad som hänt iaf.
Jag är en av de drabbade med Elgigantens "systemfel" som helt enkelt gjort att min Xbox sålts till någon annan (Även om de aldrig erkänt det rakt ut - "Vi vet inte var det är" repeterade de gång på gång). Jag var ensam i min butik enligt dem, men det har tydligen drabbat relativt många runt om i Sverige.
Det Elgiganten kunde göra för mig var att från centralt håll försöka få fram en XsX, som skulle komma "så snart som möjligt".
När jag ifrågasatte det fick jag veta att det i bästa fall är under december, jag kunde glömma att få en i november. Jag bad de då så trevligt jag kunde att avboka skiten
Utöver detta fick jag 1000:- i presentkort från butiken - De var tydliga med att detta inte var någon kompensation från centralt håll, utan att det var från butiken, men det var ju en schysst gest i alla fall.

Med detta sagt så vill jag ändå rikta positiv feedback till de som arbetade i butik - De var lika less som jag, och de gjorde verkligen vad de kunde för att hjälpa mig, men det verkade vara ett helvete för de också att få tag i rätt personer. Kände mig nästan elak mot personalen, de i min butik hade ju inte fuckat upp, men de var ändå de som fick stå ut med en sur mig som kom och tjatade hål i huvudet på dem...

Men Elgigantens organisation som helhet - Vilket skämt. Undvik för allt vad ni kan de som kedja. Om de lyckas missa det här för mig, vad säger att det inte nästa gång är er order? Eller när ni skickar in något på RMA - De kanske bara "tappar bort" era prylar då också.

Så jag gjorde som jag tänkte från början - Knallade över till Media Markt och köpte ett Series S och en näve Guld-koder, så nu blev det en dedikerad Gamepass-maskin... Enda fördelen med det här är att jag nu inte alls har samma behov av en ny TV akut, så inget ont som inte har något gott med sig antar jag

Wow!

Vilken skillnad på elgiganten och webhallen när det gällde kompensationen. Webhallen kan ju dra något gammalt över sig.

Permalänk
Medlem

Om någon vill vb:a en XsX är det bara att pm:a! Står givetvis för frakt och x st långburk. Vet hur det var 2006 när Wii släpptes, då var man på andra sidan.

Permalänk

Är lite lost i headset världen, finns det några bra headset som funkar både trådlöst till xboxen samt via blåtand till tvn, dolby atmos? Prisklass typ 1500-3000?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krigarvarg:

Vad är fördelen med att köra Series X på en 1080p monitor istället för en 4K TV? Någon som testat?

Det finns väl ingen direkt fördel med det. En skärm med hög uppdateringsfrekvens kan ju vara en fördel men många TV-apparater klarar ju av det också idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abstudatur:

Oja, jag är glad att jag fått svar som åtminstone verkar baserat på något konkret

Man skulle kunna tro att det räcker med att förboka i tid - men icke! Man behöver kontakta dem flera gånger om dagen i fyra dagar genom mail, chatt och telefon.

EDIT: Fått sändningsbekräftelse och kollinr. Tjoho!

Fick det igår kväll jag också! snart så blir det lir!

Permalänk
Medlem

Fick min SX igår och den får green screen då och då. Någon annan som har samma problem?

Enl efter vad jag läst på reddit kan det vara kopplat till auto HDR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlemac:

Fick min SX igår och den får green screen då och då. Någon annan som har samma problem?

Enl efter vad jag läst på reddit kan det vara kopplat till auto HDR.

VRR på slaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tosse82:

VRR på slaget?

VRR är inte aktiverat. Har en Sony A1, verkar inte ha stöd för det. Väldigt röd i bilden (saturation) i HDR och väldigt grå/matt när HDR är av. Kanske ett problem med tv:ns firmware.

Permalänk
Medlem

Ett tips: åk och kolla med ert lokala Elgiganten. Gjorde det precis och jag kunde hämta ut min series x. Trots att jag skulle ha leverans i mitten på december😬👍

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker detta är svinerier?

https://www.blocket.se/annons/orebro/xbox_series_x/92938926

Borde finns ett system att man kanske kan boka från flera ställer då man inte vet vilken butik som får tilldelat tillräckligt med enheter, men när man har plockat ut en så ska man inte få ta fler så här i början. Men det kanske bara är jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurra101:

Bara jag som tycker detta är svinerier?

https://www.blocket.se/annons/orebro/xbox_series_x/92938926

Borde finns ett system att man kanske kan boka från flera ställer då man inte vet vilken butik som får tilldelat tillräckligt med enheter, men när man har plockat ut en så ska man inte få ta fler så här i början. Men det kanske bara är jag?

Nej jag tycker att det är moraliskt förkastligt, men men..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gurra101:

Bara jag som tycker detta är svinerier?

https://www.blocket.se/annons/orebro/xbox_series_x/92938926

Borde finns ett system att man kanske kan boka från flera ställer då man inte vet vilken butik som får tilldelat tillräckligt med enheter, men när man har plockat ut en så ska man inte få ta fler så här i början. Men det kanske bara är jag?

I vårt samhälle har man rätt att vara både svin och idiot. Denna varelsen uppfyller bägge kriterierna.

Med det sagt: Det verkar inte funnits några regler från återförsäljarnas sida vad gäller hur många enheter man fick köpa per kund, undantaget Microsoft store som hade max en enhet per kund.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Gurra101:

Bara jag som tycker detta är svinerier?

https://www.blocket.se/annons/orebro/xbox_series_x/92938926

Borde finns ett system att man kanske kan boka från flera ställer då man inte vet vilken butik som får tilldelat tillräckligt med enheter, men när man har plockat ut en så ska man inte få ta fler så här i början. Men det kanske bara är jag?

Kommer aldrig förstå mig på dessa personer. Sover dom gott om nätterna?

Usch..

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Man kan ju hoppas ingen köper! Då får han ju lämna tillbaka, det är ju synd det med!

Permalänk
Skrivet av Gurra101:

Bara jag som tycker detta är svinerier?

https://www.blocket.se/annons/orebro/xbox_series_x/92938926

Borde finns ett system att man kanske kan boka från flera ställer då man inte vet vilken butik som får tilldelat tillräckligt med enheter, men när man har plockat ut en så ska man inte få ta fler så här i början. Men det kanske bara är jag?

Undrar om han deklarerar den extra inkomsten han får av att sälja dessa, skatteverket tycker nog att han bör göra det iallafall

Jag sålde min för 5695:- ( ja nu swishade köparen 5700:-) OCKER!!

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Jag har stött på en märklig grej som jag inte riktigt kan förstå mig på och tänkte därför kolla om någon annan känner igen detta fenomen.

Jag spelar en del CoD Warzone och allt var frid och fröjd på min gamla Xbox One (första versionen), förutom att det tog lång tid att ladda, saknades HDR och 4K, etc. När jag nu uppgraderat till en Series X, så kan jag dock inte sikta för 5 öre längre. Jag får drar förbi mitt mål i både X-led och Y-led så att säga. Jag kör dock med samma Elite Controller (version 1) med samma setup och samma inställningar i CoD, men något känns alltså helt off.

Jag provade till och med att starta mitt gamla Xbox och köra en match, och då var allt som vanligt igen. Men när jag kör på min Series X så har jag nu ställt ner sensen 3 steg, vilket gör att jag är långsammare, men det är mer eller mindre ett måste för att kunna träffa...

Är det någon annan som märkt någon skillnad i input sedan bytet till Series X, eller som kan ha någon idé om vad detta kan bero på? Kan verkligen Series X tolka inputen olika på detta sätt?