Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Medlem

Hittade vilket spel det var "ori and and the will of wisps".

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av zosma:

Hittade vilket spel det var "ori and and the will of wisps".

Just det spelet jag spelar just nu. Otroligt fint!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Baxtex:

Jag har tänkt köpa kontrollen och använda med Nvidia Shield.

Ska man köra med bluetooth eller ska man köpa donglen? Vilken teknik är bäst?

Du kan köra blåtand utan problem.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Hur gör ni angående region på Xboxen/kontot och hur köper ni spel billigast digitalt?

Spelkoder är regionsfria, men koder köpta genom bedrägerier kan banna ditt konto.
Undvik resellersidor som g2a.

Giftcards kräver ibland vpn och alltid en adress på kontot i regionen. De intressanta länderna har det dock varit svårt att hitta giftcards till länge och nya spel är oftare inflationsjusterade och inte så bra deals för. Region gäller där främst för vilken ms-webstore du besöker.

Region och vpn för xbox behövs bara för gifting och vissa live gold koder. (de skumma sidor som säljer nästan alla spel kör nog gifting)

Jag skulle säga att det knappt är värt det jämfört med bra reor,
kan du köra gamesharing och dela kostnaden på två så är det en bättre lösning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Jag har tänkt köpa kontrollen och använda med Nvidia Shield.

Ska man köra med bluetooth eller ska man köpa donglen? Vilken teknik är bäst?

Båda har ju för- och nackdelar. BT ger ju fördelen att du inte behöver köpa något och att du slipper en dongel som hänger från datorn/shielden (om du inte behöver köpa en BT-dongel förstås). Dongeln är aningen mer stabil enligt min erfarenhet (kan bero på vilken BT-adapter jag använt dock), har stöd för flera kontroller och gör att hörlursutgången på kontrollen funkar. Jag har också hört att Impulse Triggers, alltså lite mer avancerad vibrering i triggrarna, inte fungerar på BT men jag vet inte.

Personligen kör jag dongeln på mina datorer hemma och använder BT om jag är ute på typ en jobbresa eller så. Behöver inte stöd för flera kontroller och jag skiter i hörlurar om jag bor på hotell.

Ett alternativ är ju också att koppla in en sladd. Jag har bara testat någon gång men det verkade funka bra.

Alla dessa erfarenheter är från XBone-kontrollen, men de nya verkar ju fungera väldigt likt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Båda har ju för- och nackdelar. BT ger ju fördelen att du inte behöver köpa något och att du slipper en dongel som hänger från datorn/shielden (om du inte behöver köpa en BT-dongel förstås). Dongeln är aningen mer stabil enligt min erfarenhet (kan bero på vilken BT-adapter jag använt dock), har stöd för flera kontroller och gör att hörlursutgången på kontrollen funkar. Jag har också hört att Impulse Triggers, alltså lite mer avancerad vibrering i triggrarna, inte fungerar på BT men jag vet inte.

Personligen kör jag dongeln på mina datorer hemma och använder BT om jag är ute på typ en jobbresa eller så. Behöver inte stöd för flera kontroller och jag skiter i hörlurar om jag bor på hotell.

Ett alternativ är ju också att koppla in en sladd. Jag har bara testat någon gång men det verkade funka bra.

Alla dessa erfarenheter är från XBone-kontrollen, men de nya verkar ju fungera väldigt likt.

Tack

Shielden har ju BT men inte min dator, så vill jag spela på den någon gång så behöver jag skaffa en BT adapter. Då kan jag lika gärna köpa med donglen direkt då, blev lite avskräckt när kontroll + dongle kostar 999kr.

Svårt att hitta också vad åf säljer för de verkar förvirrade kring namnen och för mig som bara har en 360 kontroll är det svårt att se. Vissa säljer den gamla och vissa den nya. Man får väl hålla utkik efter "share" knappen?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4638569

Den billigaste som snart har lager är komplett för 799Kr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Tack

Shielden har ju BT men inte min dator, så vill jag spela på den någon gång så behöver jag skaffa en BT adapter. Då kan jag lika gärna köpa med donglen direkt då, blev lite avskräckt när kontroll + dongle kostar 999kr.

Svårt att hitta också vad åf säljer för de verkar förvirrade kring namnen och för mig som bara har en 360 kontroll är det svårt att se. Vissa säljer den gamla och vissa den nya. Man får väl hålla utkik efter "share" knappen?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4638569

Den billigaste som snart har lager är komplett för 799Kr.

Jo, eller så köper du en XBone-kontroll (helst av senare generation med BT och 3,5 mm). Den enda funktionella skillnaden är ju share-knappen egentligen. Sen är designen något annorlunda, grövre yta, aningen mindre grepp och lite annan design på en del av knapparna, men det är ju inte säkert att dessa ändringar passar dina händer bättre än den förra varianten. D-padden är bättre dock så om du använder den mycket, i exempelvis fightingspel, så kan det absolut vara värt att köra på den nyare varianten. XBone-kontrollen funkar ju fortfarande till de nya Xboxarna också så även om du köper en sådan i framtiden så kan du ju använda dina gamla kontroller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Gjorde ett snabbt test, installerade YouTube appen, absolut inga problem med att ljudet hackar även om man inte petar på kontrollen, utan verkar bara vara i spel denna bugg framträder.

Sjukt bra ljud i lurarna och de är väldigt bekväma, jag räknar med att de lyckas åtgärda buggen ganska snart.

Skrivet av zosma:

Blev en beställning av Corsair lurar. Får dom antagligen på tisdag. Beställde från Inet med faktura, fast hade dom inte Klarna innan, nu är det tydligen någonting Qliro.

Tror de kommer lösa det i nästa update. Är ju något med MS Wireless och MS är medvetna om det. Men de är sjukt nice de lurarna

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Konsolgrävare

För er som letar efter en Series X så har Webhallen 13 stycken på lager vid Hötorget i Stockholm:

https://www.webhallen.com/se/product/302846-Xbox-Series-X

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jag har stött på en märklig grej som jag inte riktigt kan förstå mig på och tänkte därför kolla om någon annan känner igen detta fenomen.

Jag spelar en del CoD Warzone och allt var frid och fröjd på min gamla Xbox One (första versionen), förutom att det tog lång tid att ladda, saknades HDR och 4K, etc. När jag nu uppgraderat till en Series X, så kan jag dock inte sikta för 5 öre längre. Jag får drar förbi mitt mål i både X-led och Y-led så att säga. Jag kör dock med samma Elite Controller (version 1) med samma setup och samma inställningar i CoD, men något känns alltså helt off.

Jag provade till och med att starta mitt gamla Xbox och köra en match, och då var allt som vanligt igen. Men när jag kör på min Series X så har jag nu ställt ner sensen 3 steg, vilket gör att jag är långsammare, men det är mer eller mindre ett måste för att kunna träffa...

Är det någon annan som märkt någon skillnad i input sedan bytet till Series X, eller som kan ha någon idé om vad detta kan bero på? Kan verkligen Series X tolka inputen olika på detta sätt?

Det har med sensen att göra kontra den betydligt högre upplösningen. Om du sänker utgående upplösning till 1080 i inställningar på xboxet så kommer de bli samma känsla. Jag hade dock njutit av det bättre flytet och höjt sensen 1 hack. Jag bytte från 4/4 till 5/5 för att få samma

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem

Ingen som har problem med sitt Series X? Läst att det finns en bugg som kör att konsolen stängs av tvärt i vissa spel och sedan inte går att starta?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, eller så köper du en XBone-kontroll (helst av senare generation med BT och 3,5 mm). Den enda funktionella skillnaden är ju share-knappen egentligen. Sen är designen något annorlunda, grövre yta, aningen mindre grepp och lite annan design på en del av knapparna, men det är ju inte säkert att dessa ändringar passar dina händer bättre än den förra varianten. D-padden är bättre dock så om du använder den mycket, i exempelvis fightingspel, så kan det absolut vara värt att köra på den nyare varianten. XBone-kontrollen funkar ju fortfarande till de nya Xboxarna också så även om du köper en sådan i framtiden så kan du ju använda dina gamla kontroller.

Jag har aldrig testat xbone, har haft mina 360 kontroller sedan 2006 eller så. Fungerar fortfarande men gnisslar mycket, spakarna driftar och styrkorset är kasst. Om jag väntat såhär länge nu kan jag lika gärna köpa den nya. Den har ju USB C vilket kan vara bra också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Ingen som har problem med sitt Series X? Läst att det finns en bugg som kör att konsolen stängs av tvärt i vissa spel och sedan inte går att starta?

Jag har än så länge inte haft något problem. Har bara testat med några fåtal spel. RDR2, GTA V, Fifa 2020 och nåt mer.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Ingen som har problem med sitt Series X? Läst att det finns en bugg som kör att konsolen stängs av tvärt i vissa spel och sedan inte går att starta?

Inga problem här, igår var konsollen igång non-stop i spel från kl 10-23. Dvs över 12 timmar utan att den vilade. Det var dessutom Valhalla i 4K@120Hz, så ganska tung grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NuZ:

Det har med sensen att göra kontra den betydligt högre upplösningen. Om du sänker utgående upplösning till 1080 i inställningar på xboxet så kommer de bli samma känsla. Jag hade dock njutit av det bättre flytet och höjt sensen 1 hack. Jag bytte från 4/4 till 5/5 för att få samma

Hmm, intressant!
Dock så tvingades jag gå åt andra hållet. Alltså sänka sensen (3 hack!), eftersom jag annars överkompenserade hela tiden. Nu håller jag långsamt på att ta mig tillbaka, eftersom jag blev så himla långsam och var chanslös att hänga med när det blev fråga om närstrid.

Men det är grymt frustrerande att känna att man blivit "sämre", och inte vinner de fighter som man tidigare gjorde... Men det är la bara att ta sig igenom och vänja om sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av legis:

Inga problem här, igår var konsollen igång non-stop i spel från kl 10-23. Dvs över 12 timmar utan att den vilade. Det var dessutom Valhalla i 4K@120Hz, så ganska tung grafik.

Hur lät den efter ett tag i det spelet, tänker på om den arbetar hårdare och fläkten drar igång?

Har själv knappt hört ett sus från min och då står den ändå öppet på ett TV bord.

Älskar då man tittar ner på toppen av XSX och ser hur robust det är byggt och den enorma fläkten

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Hmm, intressant!
Dock så tvingades jag gå åt andra hållet. Alltså sänka sensen (3 hack!), eftersom jag annars överkompenserade hela tiden. Nu håller jag långsamt på att ta mig tillbaka, eftersom jag blev så himla långsam och var chanslös att hänga med när det blev fråga om närstrid.

Men det är grymt frustrerande att känna att man blivit "sämre", och inte vinner de fighter som man tidigare gjorde... Men det är la bara att ta sig igenom och vänja om sig!

Bara att nöta Överkompensera kan man göra för hjärnan fattar det som "Varför händer inget?" och man drar spaken längre. Men man är oftast bättre med lägre sens så bara nöta på.

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Hur lät den efter ett tag i det spelet, tänker på om den arbetar hårdare och fläkten drar igång?

Har själv knappt hört ett sus från min och då står den ändå öppet på ett TV bord.

Älskar då man tittar ner på toppen av XSX och ser hur robust det är byggt och den enorma fläkten

Inte ett ljud. Min tv står in en hörna och jag har placerat boxen på en låg pall bakom tv’n. Den har alltså öppet åt alla håll. Klart det kom varm luft från toppen av boxen när jag höll handen ovanför, men den var knäpptyst 🙂

Permalänk
Medlem

Jag håller med föregående talare om ljudnivån, den är näst intill helt knäpptyst. Imponerande!

Jag har en One X sen tidigare, och den låter inget den heller. Min PS4 PRO däremot ✈✈✈✈

Visa signatur

//Zidde

Permalänk
Medlem
Skrivet av hesa80:

Vad kul, 👍 men låter helt sjukt. Hur har du bokat ? Vanligt eller All Access ? Vilken datum var den planerat att du skulle få ? Hade dem bara liggandes den till dig ?

All access i butik, bokade 12 oktober typ, planerad till 11dec tror jag det va.

När jag ringde deras support sa dom att den skulle komma runt 11e dec, så jag drog till butiken och hans svar var:

"Jooo men den ligger nog här, det har varit lite struligt med lagersaldo osv." Så hämta han den sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frager:

All access i butik, bokade 12 oktober typ, planerad till 11dec tror jag det va.

När jag ringde deras support sa dom att den skulle komma runt 11e dec, så jag drog till butiken och hans svar var:

"Jooo men den ligger nog här, det har varit lite struligt med lagersaldo osv." Så hämta han den sen

Och sedan har vi sådana som mig - Vars Series X är "spårlöst försvunna" utan att de kan meddela var de finns.
Undrar vad det kan bero på...
Bra koll på grejerna Elgiganten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidde:

Jag håller med föregående talare om ljudnivån, den är näst intill helt knäpptyst. Imponerande!

Jag har en One X sen tidigare, och den låter inget den heller. Min PS4 PRO däremot ✈✈✈✈

Imponerande ljudnivå! Är så nöjd. Min gamla PS4 Pro som jag sålde lät riktigt förjävligt...
Nu till något helt annat. Vincent från HDTVtest har publicerat dessa två youtubeklipp som handlar
om hur du ställer in bäst bild för LG Oled C9 / CX

https://www.youtube.com/watch?v=5Y9qcXMQg_s
https://www.youtube.com/watch?v=vw4ia4-OmHE

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | 16GB Corsair Vengeance Rgb Pro 3600MHz | MSI B450M Mortar Max | MSI 5700 XT OC Evoke | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Crucial MX100 512GB | HHKB 2 Pro Type-S | SteelSeries Rival 310 | HP ZR30W |

Permalänk
Medlem

Jag har ett märkligt problem med handkontrollen som jag fick med min XSX. RT knappen för oljud/låter och vibrerar mer än LT. Man hör inte vibrationerna från LT men man hör RT tydligt. Någon annan som har samma problem?

EDIT: Problemet är extra tydligt i Forza Horizon 4 när man tex krockar

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | 16GB Corsair Vengeance Rgb Pro 3600MHz | MSI B450M Mortar Max | MSI 5700 XT OC Evoke | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Crucial MX100 512GB | HHKB 2 Pro Type-S | SteelSeries Rival 310 | HP ZR30W |

Permalänk

Intressant att det är sånt stort krångel med lager och utskick av konsoler till de som förbokat. I fredags var jag inne på Mediamarkts hemsida och såg där att det fanns två artikelnummer för XSX, en där leveransen var fördröjd och en där det fanns i lager, 5 minuter senare hade jag en order och fick imorse bekräftelse på att den har skickats. Typ en timme efter jag lade ordern så försvann just det artikelnumret från hemsidan så osäker på vad som hände där...

Synd bara att jag, en random kille som bara spontant beställer en XSX på fredagkvällen, får en konsol innan de som förbokat.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur Elgiganten fungerar som företag, är varje ställe ett eget företag, tänk franchise? Såg senast idag att det fanns minst ett lagerställe med Xbox Series X i lager till försäljning, men finns fortfarande dom med förhandsbokningar som inte fått?

Tänker att dom fått tilldelning per butik som dom själva fördelat och inte till ett centrallager som fördelat till butikerna med hänsyn till hur många bokningar dom har.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Har Elgiganten på lager eller inte?
https://imgur.com/bywGlXl
Klockan 14:59

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Har Elgiganten på lager eller inte?
https://imgur.com/bywGlXl
Klockan 14:59

Sådär har det buggat massor med gånger senaste tiden..

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av tyvar1:

Trevliga nyheter för oss som tänker spela igenom Halo serien:

  • Fullt optimerad på Series X|S

  • 120 FPS i Kampanj & Multiplayer

  • Förbättringar till Split-screen & upp till 4K på Series X

  • Cross-gen play

  • Adjustable FOV

  • Tillgängligt utan extra kostnad den 17 november för alla som redan äger spelet samt ingår med Xbox GamePass

https://pbs.twimg.com/media/EkxZqD2XYAA4V-g?format=jpg&name=large

https://twitter.com/xboxse/status/1318530069279744000

https://twitter.com/aarongreenberg/status/1318552933185748994

Halo uppdateringen kommer imorgon

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Halo uppdateringen kommer imorgon

Vilken del i serien ska man börja med om man aldrig spelat halo?

Permalänk
Medlem

Linus Techtips jämför Xbox Series X med Series S