Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Konsolgrävare

Xbox Series X vs Series S

För er som inte kan bestämma er:

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Hur funkar det med att köpa via microsoft store? Ser bara att jag kan köpa via andra distributörer när jag försöker hitta. Visas en "Köp"-knapp när de har de i lager?

Permalänk

Intresserad av att höra hur gör ni med kontrollerna är de värt att köpa till uppladdningsbara batterier som man kan sätta i dockstation? Samt hur länge håller de batterier i princip?

Permalänk
Medlem

Har även fått en mejl från Webhallen att min order har skickats. Ska även få min headset från Inet imorgon.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredofrans:

November??? Även om du menar oktober så tycker jag det låter lite för bra föra att vara sant... Jag beställde 8 oktober och då beräknades leverans 8 december. Men hoppas du har rätt!

November, beställde dagen den släpptes. Suget blev för stort när man läste om alla som fick hem den! Tycker också det låter för bra för att vara sant då det stod att den skulle vara i lager först i januari men imorse fick jag mail att den var skickad och nu står det att den är hos i Bring i Jönköping. Trodde inte jag skulle få den i år, särskilt inte vad man läst om Elgiganten, så det här var låååångt över förväntan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan1910:

Intresserad av att höra hur gör ni med kontrollerna är de värt att köpa till uppladdningsbara batterier som man kan sätta i dockstation? Samt hur länge håller de batterier i princip?

Kör själv med det här fast till vanliga one och har gjort i några år. Har aldrig mätt upp tid men enligt Microsoft ska det räcka ca 30h. Min har några år på nacken och brukar ladda ca 1-2 gånger per vecka.

Du får även med en lång kabel som du kan koppla in medan du spelar eller under standby för att ladda. Lätt värt dom pengarna enligt mig

https://www.webhallen.com/se/product/325472-Xbox-Series-X-Rec...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan1910:

Intresserad av att höra hur gör ni med kontrollerna är de värt att köpa till uppladdningsbara batterier som man kan sätta i dockstation? Samt hur länge håller de batterier i princip?

Fyra laddningsbara batterier från Ikea och en laddare från samma ställe. Börjar batterinivån bli låg är det bara att byta till färska, och ladda de andra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jiv:

Fyra laddningsbara batterier från Ikea och en laddare från samma ställe. Börjar batterinivån bli låg är det bara att byta till färska, och ladda de andra.

Ja precis. Min upplevelse är att de håller mycket bättre än play and charge kitet, och än längre jämfört med tredjeparts batteripaket man kan köpa med dockningsstationer och liknande. Oftast kommer man dessutom billigare undan. Sen tar det inte direkt längre tid att byta batterierna än att koppla in kabeln, också slipper man kabeln också.

Permalänk
Medlem

Nu fick jag mail att mitt series x är skickat från Webhallen. Har flyttats från "aktiva" till "hämtade/skickade" på profilsidan. Beställde 22/9 Kl 09:50

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Skrivet av DenkoSemo:

Hej! Om man vill få tag på en xbox series x nu innan 2021, är det försent? Eller finns det fortfarande chans att få tag på en?

Absolut inte för sent. Jag beställde min i fredags på MediaMarkt, den kommer idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DenkoSemo:

Hej! Om man vill få tag på en xbox series x nu innan 2021, är det försent? Eller finns det fortfarande chans att få tag på en?

Bara att beställa från alla sidor och när någon scalper inte får deras sålt så lämnar de tillbaka, då kan du få den tidigare.

Media Markt har t.ex. skrivit "Preliminär leverans December 2020"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Microapple:

Nu fick jag mail att mitt series x är skickat från Webhallen. Har flyttats från "aktiva" till "hämtade/skickade" på profilsidan. Beställde 22/9 Kl 09:50

https://i.postimg.cc/Xv2vKz3k/20201117-083215.jpg

Min ser likadan ut, är nu i Halmstad, så kommer kanske hit vid lunchtid eller nåt.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av legohajen:

Absolut inte för sent. Jag beställde min i fredags på MediaMarkt, den kommer idag.

Tillgången på Xbox-enheter jämfört med PS5-enheter verkar galet stor.
Är Xbox så mycket mindre "populärt"?
Båda enheterna är ju identiska (X och PS5)? Eller är det den asiatiska marknaden som driver upp försäljningen av PS5? Vet att Microsoft haft svårt att lyckas knipa marknadsandelar från Sony i Japan.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Tillgången på Xbox-enheter jämfört med PS5-enheter verkar galet stor.
Är Xbox så mycket mindre "populärt"?
Båda enheterna är ju identiska (X och PS5)? Eller är det den asiatiska marknaden som driver upp försäljningen av PS5? Vet att Microsoft haft svårt att lyckas knipa marknadsandelar från Sony i Japan.

Kan ju också vara att MS använt sina betydligt större resurser och därmed säkrat högre produktion.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Prövar härinne: Hur skapar jag ett barnkonto?

Vill att äldsta sonen ska få ett eget konto på nya konsolen men de guider jag sett på YT stämmer inte med vad jag får upp på min skärm. För det första kan jag inte välja på "barn eller vuxen" när jag försöker bjuda in ny familjemedlem. Hade vidare sett att han slipper ha en s as fejkad mail utan kan gå på min adress i stället. När jag sedan ignorerar detta och bjuder in familjemedlem ändå (har försökt sköta allt via webbläsaren och använder då en av mina befintliga e-mailadresser), så promptas jag att logga in på det nya kontot för att acceptera inbjudan. Kruxet blir då att den nya inloggningen inte godtas, av oklar anledning. Lite av ett moment 22.

Måste det nya inlogget (en av mina befintliga mailadresser) redan vara ett Microsoftkonto för att det hela ska fungera? Otroligt omständigt och dumt isåfall när allt jag vill göra är att han ska kunna spela lite barnspel utan krångel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Tillgången på Xbox-enheter jämfört med PS5-enheter verkar galet stor.
Är Xbox så mycket mindre "populärt"?
Båda enheterna är ju identiska (X och PS5)? Eller är det den asiatiska marknaden som driver upp försäljningen av PS5? Vet att Microsoft haft svårt att lyckas knipa marknadsandelar från Sony i Japan.

Dels så är Playstation mycket mer populär, men det känns även som att MS lyckats skaka fram fler enheter än vad Sony gjort.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hulle:

Kan ju också vara att MS använt sina betydligt större resurser och därmed säkrat högre produktion.

/hulle.

Skrivet av issue:

Dels så är Playstation mycket mer populär, men det känns även som att MS lyckats skaka fram fler enheter än vad Sony gjort.

Ja, detta hintade ju Phil Spencer om tidigare denna månad.
Det lär ju märkas på försäljningssiffrorna för det här året - även ifall det ju lär jämnas ut under nästa år i takt med att Sony spottar ut fler enheter.
Om man tycker det varit stressigt i denna tråd med leveranser så är det bara att gå över till gänget som beställt PS5. Där är det ångest, hopp och förtvivlan. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1589622-traden-om-play...

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valloniet:

Prövar härinne: Hur skapar jag ett barnkonto?

Vill att äldsta sonen ska få ett eget konto på nya konsolen men de guider jag sett på YT stämmer inte med vad jag får upp på min skärm. För det första kan jag inte välja på "barn eller vuxen" när jag försöker bjuda in ny familjemedlem. Hade vidare sett att han slipper ha en s as fejkad mail utan kan gå på min adress i stället. När jag sedan ignorerar detta och bjuder in familjemedlem ändå (har försökt sköta allt via webbläsaren och använder då en av mina befintliga e-mailadresser), så promptas jag att logga in på det nya kontot för att acceptera inbjudan. Kruxet blir då att den nya inloggningen inte godtas, av oklar anledning. Lite av ett moment 22.

Måste det nya inlogget (en av mina befintliga mailadresser) redan vara ett Microsoftkonto för att det hela ska fungera? Otroligt omständigt och dumt isåfall när allt jag vill göra är att han ska kunna spela lite barnspel utan krångel.

Antar att du inte använder Windows, för då hade ni redan haft Microsoft konton för att logga in där och kunnat använda samma på Xboxen med samma inställningar för tidsbegränsningar mm.

Konton på Xbox är Microsoft konton. Sen råkar det ingå en e-post adress också, men den är ju inget du behöver använda annat än för kvitton på köp osv.

Så du behöver ett Microsoft konto för dig som vuxen och sen ett barn Microsoft konto för ditt barn som du har med i din familj. Sen kan man enkelt styra vad barnet får tillgång till, sätta åldersgränser för spel, när på dagen barnet får spela osv. Kan vara en bra idé att ställa in Xboxen att inte tillåta att man lägger till ytterligare konton utan att kunna en "gäst-nyckel" också. Annars kan ju lite tekniskt kunniga barn skapa sig ett separat konto för att komma runt eventuella tid- och åldersbegränsningar.

Permalänk
Skrivet av Jiv:

Fyra laddningsbara batterier från Ikea och en laddare från samma ställe. Börjar batterinivån bli låg är det bara att byta till färska, och ladda de andra.

Skrivet av snajk:

Ja precis. Min upplevelse är att de håller mycket bättre än play and charge kitet, och än längre jämfört med tredjeparts batteripaket man kan köpa med dockningsstationer och liknande. Oftast kommer man dessutom billigare undan. Sen tar det inte direkt längre tid att byta batterierna än att koppla in kabeln, också slipper man kabeln också.

Tack för info får testa med batterier då hur länge håller de ungefär skulle ni uppskatta på en laddning?

Permalänk
Medlem

En XSX i butikslager hos Webhallen Hötorget.

- https://www.webhallen.com/se/product/302846-Xbox-Series-X

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Antar att du inte använder Windows, för då hade ni redan haft Microsoft konton för att logga in där och kunnat använda samma på Xboxen med samma inställningar för tidsbegränsningar mm.

Konton på Xbox är Microsoft konton. Sen råkar det ingå en e-post adress också, men den är ju inget du behöver använda annat än för kvitton på köp osv.

Så du behöver ett Microsoft konto för dig som vuxen och sen ett barn Microsoft konto för ditt barn som du har med i din familj. Sen kan man enkelt styra vad barnet får tillgång till, sätta åldersgränser för spel, när på dagen barnet får spela osv. Kan vara en bra idé att ställa in Xboxen att inte tillåta att man lägger till ytterligare konton utan att kunna en "gäst-nyckel" också. Annars kan ju lite tekniskt kunniga barn skapa sig ett separat konto för att komma runt eventuella tid- och åldersbegränsningar.

Systemet verkar konstigt i mina ögon. Åtminstone tidigare så (återigen, verkar), det gått utmärkt att skapa användare med delad e-mail så att barn kan spel genom deras föräldrars konto, men även användare utan Microsoftkonto.

Att jag ska behöva skapa ytterligare ett Microsoftkonto för att låta barn i förskoleåldern leka runt litet i konsolen utan att vara rädd för raderade save-filer eller att de kommer åt olämpligt innehåll låter onödigt omständigt. Men är det så, så

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonathan1910:

Tack för info får testa med batterier då hur länge håller de ungefär skulle ni uppskatta på en laddning?

Svårt att säga, de håller några dagar för mig men det beror ju förstås på hur mycket jag spelar, och på hur bra batterier man köper. Men 20-40 timmar har jag hört nämnas och det låter inte orimligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Svårt att säga, de håller några dagar för mig men det beror ju förstås på hur mycket jag spelar, och på hur bra batterier man köper. Men 20-40 timmar har jag hört nämnas och det låter inte orimligt.

Fast det är ju rätt kasst. För om du spelar 24 timmar på raken så har du ju gjort av med hela eller mer än hälften av batteriet på kort tid.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valloniet:

Systemet verkar konstigt i mina ögon. Åtminstone tidigare så (återigen, verkar), det gått utmärkt att skapa användare med delad e-mail så att barn kan spel genom deras föräldrars konto, men även användare utan Microsoftkonto.

Att jag ska behöva skapa ytterligare ett Microsoftkonto för att låta barn i förskoleåldern leka runt litet i konsolen utan att vara rädd för raderade save-filer eller att de kommer åt olämpligt innehåll låter onödigt omständigt. Men är det så, så

Ok, aldrig fått idéen att skapa flera Xbox konton med samma e-post adress så det har jag inte koll på.

När det gäller att dela spel så kan alla spela varandras spel på samma Xbox så länge kontot/kontona som köpt spelen har den Xboxen satt som Hemma Xbox. Man behöver inte trixa med e-post adresser eller något sådant.

Tycker själv det är väldigt smidigt med riktiga Microsoft konton även för mitt barn i förskoleåldern. Hon fattar väldigt bra när datorn eller xboxen varnar för att hennes tid börjar ta slut eller att det inte funkar för tidigt på morgonen tex. Även om hon lärt sig av storebrorsan att hon kan tjata till sig mer tid av oss föräldrar.

Inställningarna för köp tycker jag är bra också där jag kan välja om de ska få köpa saker själva eller om jag måste godkänna, jag kan lägga till pengar till deras konton som de kan köpa till utan att jag måste lägga till något kontokort på deras konton utan det är bara på mitt osv.

Permalänk
Hedersmedlem

I sin onlinebutik säljer MS fortfarande sin One-S konsol för 3695 kronor. https://www.microsoft.com/sv-se/p/xbox-one-s-1-tb-konsol-star...

Förstår att de behöver bli av med dessa konsoler också, men för konsumenten så är ju valet mellan en One S och Series S lite av en no-brainer. Tänker mest på de stackare (föräldrar) som kanske inte har koll på skillnaderna.
MS bort dumpa åtminstone 1000 kronor från priset på de enheter som är kvar. Det är ju ingen dålig konsol och för 2695 är det ju en utmärkt konsol att ha som extra-enhet till övriga familjemedlemmar t.ex.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

@Najk det låter lite som Proshop som satte exakt samma listpris på Xbox one X Cyberpunk som på Series S i helgen och drog upp den på framsidan...
Microsofts jobb är ju att agera 'rekommenderat pris'-garant och få X att se 'billig' ut, riktiga priser får vi nog inte se förrän marknaden blivit mer mättad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Najk:

Fast det är ju rätt kasst. För om du spelar 24 timmar på raken så har du ju gjort av med hela eller mer än hälften av batteriet på kort tid.

Jo jag vet. Det är verkligen fruktansvärt att vara tvungen att pausa spelet i tio sekunder efter ett dygns spelande.

Skrivet av Najk:

I sin onlinebutik säljer MS fortfarande sin One-S konsol för 3695 kronor. https://www.microsoft.com/sv-se/p/xbox-one-s-1-tb-konsol-star...

Förstår att de behöver bli av med dessa konsoler också, men för konsumenten så är ju valet mellan en One S och Series S lite av en no-brainer. Tänker mest på de stackare (föräldrar) som kanske inte har koll på skillnaderna.
MS bort dumpa åtminstone 1000 kronor från priset på de enheter som är kvar. Det är ju ingen dålig konsol och för 2695 är det ju en utmärkt konsol att ha som extra-enhet till övriga familjemedlemmar t.ex.

Tja, jag köpte min One S (1 TB) för 1995 för typ tre-fyra år sedan med några spel och så. Och digital edition var ju nere under tusenlappen ett tag. Men hade de lagt priset på typ 1500 eller så, så hade det absolut kunnat vara ett bra köp.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pacc:

@Najk det låter lite som Proshop som satte exakt samma listpris på Xbox one X Cyberpunk som på Series S i helgen och drog upp den på framsidan...

Vilket drag av dem!

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Då är min series X på utlämningsstället, väntar bara att få sms därifrån och att dom även registrerar mina lurar så att jag kan hämta dom samtidigt.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Min son får ett series s i morgon på sin födelsedag. Jag längtar! ☺️ Han/vi uppgraderar från ett One s som vi varit nöjda med i alla år så det känns kul!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)