Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Medlem

Xbox Series X verkar finnas i lager nu. Beställde en , leverans 2020-11-24 står det

https://www.xbox.com/sv-SE/consoles/xbox-series-x#purchase

Permalänk
Medlem
Skrivet av YaKoStar:

Xbox Series X verkar finnas i lager nu. Beställde en , leverans 2020-11-24 står det

https://www.xbox.com/sv-SE/consoles/xbox-series-x#purchase

Klickade på länken och såg köp nu knappen men sekunden efter refreshades sidan och den försvann

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

Klickade på länken och såg köp nu knappen men sekunden efter refreshades sidan och den försvann

Japp, tog slut typ 5 min efter jag posta här

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

Klickade på länken och såg köp nu knappen men sekunden efter refreshades sidan och den försvann

Jag klickade in mig men blev bara vidare hänvisad till återförsäljare, både för delbetalning men också "vanligt" köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GroKKen:

Ruggigt sugen på nya series X. Spelar för stunden väldigt mkt Warzone på en äldre pc. Har Steel series Arctis 7 som lurar, men lyckas inte helt begripa om dessa går att använda på nya series X så att jag både kan köra ljud och mick genom dem?

Fungerar det med ljud och mic med en mobil så borde det ju gå om man kopplar in med 3.5mm pluggen i Xbox handkontrollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

Klickade på länken och såg köp nu knappen men sekunden efter refreshades sidan och den försvann

Skrivet av Levandebild:

Jag klickade in mig men blev bara vidare hänvisad till återförsäljare, både för delbetalning men också "vanligt" köp.

Nu ser jag "Köp nu" knappen igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av YaKoStar:

Nu ser jag "Köp nu" knappen igen

Kan de inte bara alltid ha den där, men skriva att det kan ta ett tag för leverans pga högt tryck?
Känns som ett lotteri att vara vid datorn vid rätt tillfälle och faktiskt få köpa via dem.

Permalänk

Beställt en series x idag. Stod att de får in den 22 december. Är det så att de får den då eller går den från dom då? Tänker på om det finns en chans att få den innan jul.
Är elgiganten med expressfrakt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Beställt en series x idag. Stod att de får in den 22 december. Är det så att de får den då eller går den från dom då? Tänker på om det finns en chans att få den innan jul.
Är elgiganten med expressfrakt.

Elgigantens datum har hoppat mellan 22 december och 4 januari ett antal gånger, så det finns inga garantier att du får en innan jul.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Elgigantens datum har hoppat mellan 22 december och 4 januari ett antal gånger, så det finns inga garantier att du får en innan jul.

Jo att det är ett osäkert datum är jag med på. Tänkte om någon hade koll på om datumet är när den finns inne eller om det är när de skickar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Kan de inte bara alltid ha den där, men skriva att det kan ta ett tag för leverans pga högt tryck?
Känns som ett lotteri att vara vid datorn vid rätt tillfälle och faktiskt få köpa via dem.

Jag tycker jag ser Köp knappen varje gång jag tittar nu... Men jag ska inte skriva mer i tråden varenda gång jag ser den, känns som jag skräpar ner den

Permalänk
Medlem

Jag hade en XsX och skulle betala med Klarna. Köpet nekades pga jag har bank-id för verifiering. Sen när jag ändrade och tog bort verifieringen i Klarna-appen då fick jag fel-meddelande om att endast 1 köp får göras. Nu out of stock 🪵

Permalänk
Skrivet av GroKKen:

Ruggigt sugen på nya series X. Spelar för stunden väldigt mkt Warzone på en äldre pc. Har Steel series Arctis 7 som lurar, men lyckas inte helt begripa om dessa går att använda på nya series X så att jag både kan köra ljud och mick genom dem?

Har provat dessa, och det funkar med kabel mellan dosan och hörlurarna, funkar inte trådlöst, dom behöver inte sättas på om dom körs med kabel.
Raspade lite med naglarna på micen och det hördes

Permalänk
Medlem
Skrivet av YaKoStar:

Nu ser jag "Köp nu" knappen igen

Säg detta och hade en i kundvagnen men tvekar lite. Vet inte om jag åker med hypetrainet eller om jag verkligen vill ha en. Vill inte att den ska bara användas ett tag och sedan samla damm. Får suga på karamellen ett litet tag till tror jag.

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem

...Nu blir jag omdirigerad till svenska återförsäljare... bökig hemsida!

Permalänk
Medlem

Nu är det bara ett spel så det är ju inte säkert att det blir vanligt under hela generationen, men Valhalla är 30fps på Series S och att det redan händer är ju inte lovande om man hoppades på 60fps i bara lägre upplösning.

Nu är Series S versionen lägre upplösning OCH bara 30fps OCH med lägre grafiska inställningar.

Som sagt bara ett spel men just nu känns ju ps5 digital för bara $100 mer som en jäkligt mkt bättre deal. Extra mycket om man behöver köpa mer lagring till sin Series S också.

Att Series X presterar sämre än Ps5 är ju också besvikelse. Vet inte om det är Ubisofts eller Microsofts fel.

Permalänk
Medlem

Inget bra att spelet har prestanda och tearing problem på Series X också. Får hoppas att det är något Ubisoft kan lösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

https://youtu.be/rzaSrS1fsvc

Nu är det bara ett spel så det är ju inte säkert att det blir vanligt under hela generationen, men Valhalla är 30fps på Series S och att det redan händer är ju inte lovande om man hoppades på 60fps i bara lägre upplösning.

Nu är Series S versionen lägre upplösning OCH bara 30fps OCH med lägre grafiska inställningar.

Som sagt bara ett spel men just nu känns ju ps5 digital för bara $100 mer som en jäkligt mkt bättre deal. Extra mycket om man behöver köpa mer lagring till sin Series S också.

Att Series X presterar sämre än Ps5 är ju också besvikelse. Vet inte om det är Ubisofts eller Microsofts fel.

Läste igenom kommentarerna här:
https://www.reddit.com/r/PS5/comments/jwk5ly/digital_foundry_...
https://www.reddit.com/r/XboxSeriesX/comments/jwigwc/ac_valha...

Verkar vara som att det handlar om nya dev kit/tools som behöver utnyttjas för att XSX ska nå sin fulla potential (vilket låter fullt logiskt). Vi får helt enkelt vänta något år och se hur det utvecklar sig.

Däremot kommer det ju inte skilja sig jättemycket hur som hur.. Är ju inte lika stor skillnad procentuellt som det var mellan PS4 Pro och Xbox One X

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att jag hör till minoriteten men min Series X dog idag. Tänkte starta för att spela men den ville inte gå igång. Bytte sladd och eluttag men den är stendöd.
Får åka tillbaka till Webhallen imorgon. Den är bara 5 dagar gammal.

Permalänk
Medlem

Jag har också suttit med en Series X i varukorgen och varit nära att köpa, men kom fram till att det inte är så bråttom för min del. Det känns som man kan vänta tills det kommer något lite mer intressant spel som drar nytta av hårdvaran ordentligt och hoppas att det går att få ett aningen bättre pris innan det händer... men vi får se hur länge jag klarar motstå (just nu går det ju bra när det är nästan omöjligt att få tag på en ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

https://youtu.be/rzaSrS1fsvc

Nu är det bara ett spel så det är ju inte säkert att det blir vanligt under hela generationen, men Valhalla är 30fps på Series S och att det redan händer är ju inte lovande om man hoppades på 60fps i bara lägre upplösning.

Nu är Series S versionen lägre upplösning OCH bara 30fps OCH med lägre grafiska inställningar.

Som sagt bara ett spel men just nu känns ju ps5 digital för bara $100 mer som en jäkligt mkt bättre deal. Extra mycket om man behöver köpa mer lagring till sin Series S också.

Att Series X presterar sämre än Ps5 är ju också besvikelse. Vet inte om det är Ubisofts eller Microsofts fel.

Det är ju väldigt intressant att jag nu har spelat Valhalla i 45 timmar på min Series X i 4K@120Hz och inte sett något av de problem som nämns. Nu har jag inte letat efter problem direkt men jag brukar vara ganska känslig för grafiska problem.

DF har ju även tagit upp andra spel och där har X ett tydligt övertag på PS5. Så det kommer nog skilja någon procent åt bådas fördel från spel till spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

https://youtu.be/rzaSrS1fsvc

Nu är det bara ett spel så det är ju inte säkert att det blir vanligt under hela generationen, men Valhalla är 30fps på Series S och att det redan händer är ju inte lovande om man hoppades på 60fps i bara lägre upplösning.

Nu är Series S versionen lägre upplösning OCH bara 30fps OCH med lägre grafiska inställningar.

Som sagt bara ett spel men just nu känns ju ps5 digital för bara $100 mer som en jäkligt mkt bättre deal. Extra mycket om man behöver köpa mer lagring till sin Series S också.

Att Series X presterar sämre än Ps5 är ju också besvikelse. Vet inte om det är Ubisofts eller Microsofts fel.

Nu kostar väl ändå en digital PS5a snarare 1500:- mer om jag får be

Naturligtvis tråkigt med halvtaskig prestanda i Valhalla, men för varje grafiska besvikelse hos XSS finns det ofta något åt andra hållet som väger upp. Har också diskuterats tidigare att det snarare kan bli så att konsolen generellt presterar som sämst i början av dess livscykel före spelen blir anpassade till den nya arkitekturen. Personligen tror jag fortfarande på att 1080-1440p med 60 stabila FPS kommer bli normen sett till hela konsolens livslängd.

Hur det än blir med den saken i verkligheten är det fortfarande en konsol som främst köps av casual gamers/som en game pass-maskin. (Undantag finns förstås). Åtminstone den första målgruppen brukar inte vara särskilt brydd om saker som hög frame rate och 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DMM:

Jag hoppas att jag hör till minoriteten men min Series X dog idag. Tänkte starta för att spela men den ville inte gå igång. Bytte sladd och eluttag men den är stendöd.
Får åka tillbaka till Webhallen imorgon. Den är bara 5 dagar gammal.

Detsamma hände mig. Hann spela 2-3 timmar, sedan dagen efter startade den inte mer. Den var helt död.
Fick dock en ny utav Webhallen utan problem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av YaKoStar:

Läste igenom kommentarerna här:
https://www.reddit.com/r/PS5/comments/jwk5ly/digital_foundry_...
https://www.reddit.com/r/XboxSeriesX/comments/jwigwc/ac_valha...

Verkar vara som att det handlar om nya dev kit/tools som behöver utnyttjas för att XSX ska nå sin fulla potential (vilket låter fullt logiskt). Vi får helt enkelt vänta något år och se hur det utvecklar sig.

Däremot kommer det ju inte skilja sig jättemycket hur som hur.. Är ju inte lika stor skillnad procentuellt som det var mellan PS4 Pro och Xbox One X

Skrivet av legis:

Det är ju väldigt intressant att jag nu har spelat Valhalla i 45 timmar på min Series X i 4K@120Hz och inte sett något av de problem som nämns. Nu har jag inte letat efter problem direkt men jag brukar vara ganska känslig för grafiska problem.

DF har ju även tagit upp andra spel och där har X ett tydligt övertag på PS5. Så det kommer nog skilja någon procent åt bådas fördel från spel till spel.

Nu har jag inte sett hela Digital Foundrys genomgång utan mest tagit del av kommentarer från fanbois från PS5-läger respektive Xbox-läger i frågan, vilket inte gett så mycket.

Läste dock detta i PS5-tråden på reddit:
"So the take away is, both versions(ps5 and seriesX) look identical and run at the se resolutions. Only ps5 is slightly more stable. The only big difference seems to be that seriesX has more screen tearing and is more buggy."

Men som jag förstått det så kritiserar de bland annat tearing i spelet på XSX?
Jag har ju spelet och har inte upplevt någon tearing alls. Kan det bero på att jag har en TV som är VRR-kompatibel?
Någon som kört spelet utan VRR och kan berätta hur det ser ut?
Edit 1: Ja, de säger i videon att när de kör med VRR så är det inga problem - men de är ändå kritiska för man ska inte förvänta sig att alla ska kunna investera i en TV med stöd för detta. Det håller jag med dem om. De tar upp detta här i videon: https://youtu.be/rzaSrS1fsvc?t=870

Edit 2: Såg denna kommentar på Reddit: It’s amazing how in the DF video John specifically stated that the bad performance was on the developer and didn’t mention the hardware being at fault, yet people on this sub have been mocking Microsoft non stop for the console somehow being at fault.
Så... återstår att se på sikt hur utvecklarna utnyttjar hårdvaran.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Nu har jag inte sett hela Digital Foundrys genomgång utan mest tagit del av kommentarer från fanbois från PS5-läger respektive Xbox-läger i frågan, vilket inte gett så mycket.

Läste dock detta i PS5-tråden på reddit:
"So the take away is, both versions(ps5 and seriesX) look identical and run at the se resolutions. Only ps5 is slightly more stable. The only big difference seems to be that seriesX has more screen tearing and is more buggy."

Men som jag förstått det så kritiserar de bland annat tearing i spelet på XSX?
Jag har ju spelet och har inte upplevt någon tearing alls. Kan det bero på att jag har en TV som är VRR-kompatibel?
Någon som kört spelet utan VRR och kan berätta hur det ser ut?
Edit 1: Ja, de säger i videon att när de kör med VRR så är det inga problem - men de är ändå kritiska för man ska inte förvänta sig att alla ska kunna investera i en TV med stöd för detta. Det håller jag med dem om. De tar upp detta här i videon: https://youtu.be/rzaSrS1fsvc?t=870

Edit 2: Såg denna kommentar på Reddit: It’s amazing how in the DF video John specifically stated that the bad performance was on the developer and didn’t mention the hardware being at fault, yet people on this sub have been mocking Microsoft non stop for the console somehow being at fault.
Så... återstår att se på sikt hur utvecklarna utnyttjar hårdvaran.

Ja, Ubisoft är inte direkt kända för att optimera sina spel.
Förhoppningsvis ligger Microsoft på och ber dom kolla närmare på dessa problem, annars lär Ubisoft tyvärr inte lyfta ett finger.

Tror det är för tidigt att dra några slutsatser från dessa test. För ett tag sedan var det Series X som presterade bäst i testen, nu är det ps5. Inga av spelen är "nextgen" i sin rätta bemärkelse, så jag skulle nog vänta åtminstone ett år så att utvecklarna hinner lämna den gamla generationen bakom sig.

Visa signatur

Xbox Series X gamertag: rawsmus

Permalänk
Avstängd
Skrivet av edifier:

Ja, Ubisoft är inte direkt kända för att optimera sina spel.
Förhoppningsvis ligger Microsoft på och ber dom kolla närmare på dessa problem, annars lär Ubisoft tyvärr inte lyfta ett finger.

Tror det är för tidigt att dra några slutsatser från dessa test. För ett tag sedan var det Series X som presterade bäst i testen, nu är det ps5. Inga av spelen är "nextgen" i sin rätta bemärkelse, så jag skulle nog vänta åtminstone ett år så att utvecklarna hinner lämna den gamla generationen bakom sig.

Jo precis. Hittills har vi bara gamla spel som ligger mellan inte alls optimerade och något optimerade, så det kan man itne dra några slutsatser från mer än för just dessa spel just nu.

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Som sagt bara ett spel men just nu känns ju ps5 digital för bara $100 mer som en jäkligt mkt bättre deal. Extra mycket om man behöver köpa mer lagring till sin Series S också.

Jag tycker att gamepass är den största fördelen med xbox just nu (oavsett om det är s eller x.) och att man med många av spelen även får tillgång till PC versionen. Jag personligen skulle aldrig köpt ps5 digital för då är man fast med svindyra som inte går sälja beg smartare att lägga pengarna och få ps5 med skivspelare. Series s kommer undan lite eftersom de erbjuder gamepass men jag valde till sist series x istället just för skivspelaren.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Vet inte om denna har blivit länkad tidigare, men jag länkar den iallafall. Bra information!

https://youtu.be/zCPigsCrqLg

Permalänk
Medlem

Kunde lägga en beställning på webhallen nu. Ingen aning om när förväntat leveransdatum är dock.

Permalänk
Medlem

Kan man köpa spel digitalt på andra ställen än xbox store?

Har en X hemma och tänkte köpa något spel idag.

Visa signatur

Om något funkar, plocka genast isär det och kolla varför.